راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی، جلد ۱۱، شماره ۱، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی ارزیابی موفقیت برنامه آموزش مهارت‌های بالینی بخش دندانپزشکی کودکان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در سال ۱۳۹۹ با استفاده ازخود ارزیابی دانشجویان از میزان یادگیری مهارت‌های بالینی و عزت نفس آن‌ها
چکیده فارسی مقاله هدف: یکی از بهترین روشهایی که برای تعیین دانش و مهارت بالینی استفاده می‌شود خودارزیابی است. موفقیت بالینی تحت تاثیر عوامل متعددی است. یکی از این عوامل موثر در بهبود عملکرد بالینی، شاخص عزت نفس آنان هست. هدف از مطالعه حاضر ارزیابی موفقیت برنامه آموزش مهارت‌های بالینی بخش دندانپزشکی کودکان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در سال 1399 با استفاده ازخود ارزیابی بالینی دانشجویان از میزان یادگیری و عزت نفس آنها بود.
روش ها: این مطالعه توصیفی – مقطعی بر روی 64 دانشجو و فارغ التحصیل دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در سال 1399 انجام شد. برای جمع‌آوری اطلاعات از پرسشنامه استاندارد اعتماد به نفس کوپراسمیت و پرسشنامه خودارزیابی مهارت‌های بالینی بخش دندانپزشکی کودکان استفاده گردید. در نهایت داده‌ها با نرم افزار spss نسخه 22 آنالیز گردید.
نتایج: طبق نتایج مطالعه، از بین 7 مهارت بالینی مختلف در دندانپزشکی کودکان شامل: معاینه، کترل رفتار، پیشگیری، تزریق، ترمیم، درمان پالپ و مدیریت حفظ فضا، بیشترین مهارت شرکت کنندگان در زمینه معاینه و کمترین در تزریق داخل پالپی بود. این مطالعه نشان داد که بین عزت نفس شرکت کنندگان در مطالعه و سطح آموزش در مهارت معاینه از نظر آماری ارتباط معناداری وجود دارد (005/0< p).
نتیجه­گیری: از نظر شرکت کنندگان این مطالعه، مهارت‌های بالینی آموخته شده در بخش دندانپزشکی کودکان، در بیشتر موارد برای آنها کافی بوده است. اگرچه برنامه آموزش بالینی بخش دندانپزشکی کودکان در آموزش مهارت‌های مورد نیاز به دانشجویان موفق بوده است، در برخی موارد نیازمند ارتقاء و بهبود می باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله عزت نفس، خود ارزیابی بالینی، دانشجویان، دندانپزشکی

عنوان انگلیسی Evaluating the success of the clinical skills training program of the Pediatric Dentistry Department of Birjand University of Medical Sciences in 1399 using the students' own clinical evaluation of their learning level and self-esteem
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: One of the best ways to determine the knowledge and clinical skills is self- assessment. Clinical success has been influenced by a number of factors. One of the effective factors in improving clinical performance is their self-esteem. Hence, this study aimed to Evaluating the success of the clinical skills training program of the Pediatric Dentistry Department of Birjand University of Medical Sciences (BUMS) in 2021 using the students' own clinical evaluation of their learning level and self-esteem.
 Materials and Methods: This study was a cross-sectional study and performed through census way on 64 students and graduates of Dentistry student of BUMS in 2021. The standard Cooper smith self-confidence questionnaire and the clinical skills self-assessment questionnaire of pediatric dentistry were used to collect information. Finally, the data were analyzed with spss22 software.
Results:  According to the results, among 7 different clinical skills in pediatric dentistry which include: “examination”, “behavior management”, “prevention”, “injection”, “restoration”, “pulp treatment” and “space management”, The participants had the highest skill in "examination" and the lowest in "intra pulpal injection".
This study showed that There was a statistically significant relationship between the self-esteem of the participants in the study and the level of training in examination skill (p<0.005).
Discussion: This study showed that the participant’s self reported clinical skills in different parts of pediatric dentistry has been adequate. Although the clinical training program of the pediatric dentistry department has been successful in teaching students the skills needed, in some cases it needs to be upgraded and improved.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله self-esteem, clinical self-assessment, Students, Dentistry

نویسندگان مقاله مهرناز خادمی | Mehrnaz Khademi
Birjand University Of Medical Science
دانشگاه علوم پزشکی بیرجند

محمدامین لایق خویدکی | MohammadAmin Layegh Khavidaki


الهه اللهیاری | Elahe Allahyari
Birjand University Of Medical Science
دانشگاه علوم پزشکی بیرجند


نشانی اینترنتی http://dsme.hums.ac.ir/browse.php?a_code=A-12-586-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات