راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی، جلد ۱۱، شماره ۱، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی مقایسه آزمون جورکردنی گسترده پاسخ با آزمون چهارگزینه‌ای: نتایج یک مطالعه نیمه تجربی
چکیده فارسی مقاله روش کار: این مطالعه به صورت مداخله­ای (نیم تجربی) در دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام شد. نمونه مورد نیاز 176 نفر بود که با استفاده از روش نمونه دسترس از 3 گروه دستیار، کارورز و کارآموز از رشته­های زنان و زایمان و بیماری­های داخلی وارد مطالعه شدند. در گروه کنترل آزمون به صورت چهارگزینه­ای و در گروه مداخله آزمون جورکردنی گسترده پاسخ انجام شد. سوالات آزمون­ها توسط 5 نفر از متخصصان همان رشته و 1 نفر متخصص رشته آموزش پزشکی بررسی گردید. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 25 مورد تحلیل قرار گرفت. از آزمون ANOVA برای قدرت تمایز آزمون جورکردنی گسترده پاسخ (EMQ) و آزمون چهارگزینه­ای (MCQ) بین شرکت­کنندگان در سه مقطع تحصیلی مورد ارزیابی، استفاده گردید.
یافته­ها: در مجموع 176 نفر مشارکت نمودند که 87 نفر در گروه مداخله و 89 نفر در گروه کنترل بودند­. متغیرهای پایه بین دو گروه تفاوت آماری معناداری نداشت. نمره EMQ (5/2 ± 1/17) بیشتر از MCQ (6/2 ± 6/16) بود هرچند این تفاوت از نظر آماری معنی دار نبود. همچنین رضایت دانشجویان از EMQ بیشتر از MCQ بود(5/2 ± 5/17 در مقابل 3/3 ± 2/16). نمره آزمون EMQ با رتبه کنکور همبستگی معکوس و معنی داری داشت (r= -0.399, p=0.011) اما این همبستگی برای آزمون MCQ مشاهده نشد (r= -0.258, p=0.095).
 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اندازه گیری آموزشی، آموزش پزشکی، دانشجو پزشکی، پزشکی

عنوان انگلیسی Comparison of Extended Matching Question with Multiple Choice Question: a Semi-Experimental Study
چکیده انگلیسی مقاله Methods: This study was conducted as an intervention (semi-experimental) in Mashhad University of Medical Sciences. The required sample was 176 people, who were included in the study using convenience sampling method from 3 groups of assistants, interns and pre-interns from departments and disciplines of obstetrics and gynecology and internal diseases. In the control group, the test was done in the form of four options, and in the intervention group, the answer was wide-ranging. The exam questions were reviewed by 5 experts in the same field and 1 expert in the field of medical education. The data was analyzed using SPSS version 25 software. The ANOVA test was used for the discriminating power of EMQ and MCQ between the participants in the three educational levels.
Results: A total of 176 people participated, of which 87 were in the intervention group and 89 were in the control group. There was no statistically significant difference in the basic variables between the two groups. EMQ score (17.1 ± 2.5) was higher than MCQ (16.6 ± 2.6), although this difference was not statistically significant. Also, students' satisfaction with EMQ was more than MCQ (17.5 ± 2.5 vs. 16.2 ± 3.3). The score of the EMQ test had an inverse and significant correlation with the entrance exam rank (r=-0.399, p=0.011), but this correlation was not observed for the MCQ test (r=-0.258, p=0.095).
 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Educational Measurement, Medical Education, Medical Students, Medicine

نویسندگان مقاله شیما سادات ظریف نهاد | Shima Sadat ZarifNahad
گروه آموزش پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران

مجید خادم رضائیان | Majid Khadem Rezaiyan
Department of Community Medicine, School of Medicine, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran
گروه پزشکی اجتماعی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران

جواد سرآبادانی | Javad Sarabadani
Department of oral and maxillofacial diseases, School of Dentistry, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran
گروه بیماری‌های دهان و تشخیص، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران

مینا اکبری راد | Mina AkbariRad
Department of internal Diseases, School of Medicine, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran
گروه بیماری‌های داخلی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران

مهناز برومند رضازاده | Mahnaz Boroumand Rezazade
Department of Obstetrics and Gynecology, School of Medicine, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran
گروه زنان و زایمان، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران


نشانی اینترنتی http://dsme.hums.ac.ir/browse.php?a_code=A-12-260-3&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات