راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی، جلد ۱۱، شماره ۱، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی بررسی میزان رضایت‌مندی دانشجویان دانشکده علوم پزشکی ساوه نسبت به رشته تحصیلی خود و ارتباط آن با سلامت روان و عوامل مرتبط با آن
چکیده فارسی مقاله هدف: مطالعه حاضر با هدف بررسی میزان رضایتمندی دانشجویان دانشکده پزشکی ساوه از رشته تحصیلی خود و اترباط آن با سلامت روان آنها، صورت گرفت.
روش‌ها: مطالعه توصیفی-تحلیلی حاضر به صورت مقطعی در سال تحصیلی 1399-1398 صورت گرفت. برای جمعآوری دادهها از دو پرسشنامه از قبل روایی و پایایی شده شامل سئوالات مربوط بخش اطلاعات دموگرافیک، پرسشنامه مربوط به سئوالات سلامت روان و پرسشنامه حاوی سئوالات مربوط به میزان رضایت از رشته تحصیلی بود که به صورت الکترونیک در اختیار شرکت کنندگان قرار گرفت.
نتایج: 72 % دانشجویان شرکت کننده در مطالعه دختر بودند و 62 % از کل دانشجویان، در رده سنی 23-21 سال قرار داشتند. مطابق نتایج، بین جنسیت دانشجویان و رضایت از رشته تحصیلی انها، ارتباط آماری معنادار وجود داشت. همچنین دانشجویان رشتههایی مانند پرستاری که بازار کار بهتری دارند، بیشترین درصد رضایتمندی از رشته تحصیلی را نشان دادند. به طور کلی میزان رضایت از رشته تحصیلی با میانگین نمره 16/57، در حد متوسط بود. میانگین نمره مربوط به سلامت روان دانشجویان 56/30 بود که در سطح متوسط برآورد گردید. همچنین با توجه به آنالیزهای آماری بین میزان رضایت از رشته تحصیلی و سلامت عمومی-روان، ارتباط آماری معنادار مشاهده نشد.
نتیجه‌گیری: ﺗﻘﻮﻳﺖ اﺳﺎﺗﻴﺪ ﻣﺸﺎور در ﺳﻄﺢ داﻧﺸﮕﺎه ﻫﺎ، ﻓﻌﺎل ﻧﻤﻮدن ﻣﺮاﻛﺰ ﻣﺸﺎوره در ﺳﻄﺢ دﺑﻴﺮﺳﺘﺎن ﻫﺎ و داﻧﺸﮕﺎه ﻫﺎ، ﺷﻨﺎﺳﺎﻳﻲ ﻋﻼﺋﻖ و اﺳﺘﻌﺪاد داﻧﺸﺠﻮﻳﺎن در اﻧﺘﺨﺎب رﺷﺘﻪ تحصیلی و نیز ﺑﺮﮔﺰاری ﻛﺎرﮔﺎه ﻫﺎی آﻣﻮزﺷﻲ در ﺣﻔﻆ و ارﺗﻘﺎی ﺳﻄﺢ ﺳﻼﻣﺖ روان داﻧﺸﺠﻮﻳﺎن ﺣﺎﺋﺰ اهمیت اﺳﺖ.
 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله رضایتمندی، دانشجویان، رشته تحصیلی، سلامت روان، دانشگاه علوم پزشکی.

عنوان انگلیسی Investigating the Students' Satisfaction with their Field of Study and its Related to Mental Health Status and Related Factors among the Students of Saveh University of Medical Sciences
چکیده انگلیسی مقاله                  
Introduction:  This study aimed to investigate students' satisfaction with their field of study and the related factors at Saveh University of Medical Sciences.

Methods: A descriptive and analytical study was conducted among students from various medical sciences disciplines at Saveh University of Medical Sciences in 2020. Participants were selected using stratified random sampling from all fields of study and entrance examinations. Data were collected through a validated questionnaire on general health and a field satisfaction questionnaire developed by researchers. Descriptive statistics (frequency, mean, mode, etc.) and inferential statistics (Spearman correlation coefficient and independent t-test) were employed for data analysis.

Results: The mean score for satisfaction with the field of study was 57.1, indicating an average level of satisfaction. Mental health, with a mean score of 87.7, reflected mild disorder. There was no significant relationship between students' satisfaction and their mental health (p = 0.855); however, a positive relationship was found between academic satisfaction and students' degree programs (p = 0.012). 
Conclusion: Given the findings regarding the relationship between academic satisfaction and students' mental health, as well as their academic progress, it is essential to enhance advisor support at universities. Consideration of student demographics and recruitment processes is also crucial. Furthermore, fostering mentorship and encouraging family engagement with the educational system will benefit students during their academic journeys. 
 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Satisfaction, Students, Field of Study, Mental Health Status, medical University

نویسندگان مقاله ادریس حسین زاده | Edris Hoseinzadeh
Saveh University of Medical Sciences
علوم پزشکی ساوه

بیتا قاسمی | bITA Ghasemi
Saveh University of Medical Sciences
علوم پزشکی ساوه

خدیجه جعفری | Khadijeh Jafari
Isfahan University of Medical Sciences
علوم پزشکی اصفهان


نشانی اینترنتی http://dsme.hums.ac.ir/browse.php?a_code=A-12-569-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات