راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی، جلد ۱۱، شماره ۱، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی بررسی عوامل موثر بر حضور دانشجویان در کلاس درس: مروری بر مطالعات انجام شده در در دانشجویان علوم پزشکی ایران
چکیده فارسی مقاله مقدمه: کلاس درس خط مقدّم جبهه تعلیم و تربیت است که مسئولیت اداره آن و تحقق اهداف آموزشی و درسی را به عهده استاد است، بنابراین استادان در نقش مدیر کلاس ایفای نقش میکنند. بنابراین هدف از انجام این مطالعه بررسی عوامل موثر بر حضور دانشجویان در کلاس درس، می باشد.
روش کار: در این مطالعه مروری جستجوها بر اساس پایگاه‌های اطلاعاتی داده های فارسی زبان (جهاد دانشگاهی)  SID، مگیران، علمنت و موتور جستجوگر گوگل اسکالر بدون محدودیت زمانی جست‌وجو شدند. استراتژی جستجو از ترکیبی از کلمات کلیدی و عناوین موضوع و کلمات کلیدی مرتبط با حضور دانشجویان، کلاس درس، علوم پزشکی، ود. یک فرم استاندارد استخراج داده برای گرفتن اطلاعات مربوطه از مطالعات گنجانده شده ایجاد شد.
نتایج: جستجوی جامع پایگاه‌های اطلاعاتی مربوطه در مجموع 701 رکورد به دست آورد. 11 مطالعه  معیارهای ورود را داشتند و در مرور حوزه ای قرار گرفتند. عواملی مانند تسلط استاد به درس، مفید بودن مطالب مطرح شده در کلاس و علاقه به مبحث درسی در افزایش میزان حضور در کلاس درس بیشترین اهمیت را داشتند.

نتیجه گیری: نتایج مطالعه حاضر نشان داد که در افزایش میزان حضور در کلاس، عواملی دخیل هستند که مهم ترین آن ها در وهله اول مسایل مربوط به استاد (تسلط استاد به درس ، مفید بودن مطالب مطرح شده در کلاس و علاقه به مبحث درسی)؛ می باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله حضور دانشجویان، کلاس درس، دانشجویان، علوم پزشکی، ایران

عنوان انگلیسی Investigating the factors affecting students' attendance in the classroom: a review of the studies conducted on Iranian medical students
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: The classroom is the front line of education and training, the responsibility of managing it and realizing the educational and curricular goals rests with the teacher, so teachers play the role of class manager. Therefore, the purpose of this study is to investigate the factors affecting students' attendance in the classroom.
Methodo: In this review study, searches were performed based on the databases of Persian language SID, Mogiran, Alamnet and Google Scholar search engine without time limit. The search strategy consists of a combination of keywords and subject titles and keywords related to the presence of students, classroom, medical sciences, education. A standardized data extraction form was developed to obtain relevant information from the included studies.
Results: A comprehensive search of relevant databases obtained a total of 701 records. 11 studies met the inclusion criteria and were included in the field review. Factors such as the teacher's mastery of the lesson, the usefulness of the materials presented in the class, and the interest in the subject were the most important in increasing the attendance rate in the classroom.
Conclusion: The results of the present study showed that there are factors involved in increasing the attendance rate in the class, the most important of which are the issues related to the teacher (the teacher's mastery of the lesson, the usefulness of the materials presented in the class, and the interest in the subject).
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Attendance of students, Classroom, Students, medical sciences, Iran

نویسندگان مقاله هانیه راد | Hanieh Raad
دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، بندرعباس، ایران.

طیبه زارعی | Tayyebeh Zarei
دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، بندرعباس، ایران.

مهرداد صیادی نیا | Mehrdad Sayadinia
دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، بندرعباس، ایران.

مجید وطن خواه | Majid Vatankhah
دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، بندرعباس، ایران.

پوریا ادیبی | Pourya Adibi
دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، بندرعباس، ایران.

بی بی منا رضوی | Bibi Bibi Mona Razavi
دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، بندرعباس، ایران.

مهرداد ملک شعار | Mehrdad Malekshoar
دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، بندرعباس، ایران.


نشانی اینترنتی http://dsme.hums.ac.ir/browse.php?a_code=A-12-546-4&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده مروری
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات