راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی، جلد ۱۱، شماره ۱، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی سنجش کیفیت خدمات آموزشی ارائه شده به دانشجویان پزشکی پردیس خودگردان رامسر براساس مدل سروکوال: یک مطالعه توصیفی مقطعی در سال ۱۴۰۲
چکیده فارسی مقاله مقدمه: کیفیت خدمات آموزشی عامل کلیدی است که بر رضایت و عملکرد دانشجویان، اساتید و مدیران در محیط های آموزشی مختلف تأثیر می گذارد. با این حال، اندازه گیری و ارزیابی کیفیت خدمات آموزشی کار ساده ای نیست، زیرا شامل ابعاد، دیدگاه ها و معیارهای متعددی است.
روش کار: این مطالعه توصیفی- مقطعی بر روی 180 نفر از دانشجویان پزشکی پردیس خودگردان رامسر در مقاطع مختلف تحصیلی علوم پایه، فیزیوپاتولوژی، کارآموزی و کارورزی در سال 1402 انجام شد.  ابزار گردآوری اطلاعات در این مطالعه شامل؛ پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک و پرسشنامه استاندارد کیفیت خدمات آموزشی سروکال می باشد.
نتایج: از مجموع 180 دانشجوی شرکت کننده در مطالعه، 85 نفر (22/47%) زن و 95 نفر (78/52%) مرد بودند. شکاف کیفیت در تمام ابعاد پنجگانه کیفیت خدمات آموزشی منفی بود. ابعاد تضمین و پاسخگویی به ترتیب دارای بیشترین نمره شکاف کیفیت و بعد فیزیکی کمترین نمره شکاف کیفیت را در بین سایر ابعاد داشت.
نتیجه گیری: نتیجه این مطالعه بیانگر این موضوع است که در تمامی ابعاد پنج گانه کیفیت خدمات آموزشی انتظارات دانشجویان برآورده نشده است. بنابراین برای ارتقای سطح خدمات آموزشی، تمامی ابعاد به ویژه تضمین و پاسخگویی باید مورد توجه قرار گیرد.

 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله خدمات آموزشی، دانشجویان پزشکی، مدل سروکوال

عنوان انگلیسی Assessment of the quality of educational services provided to medical students of Ramsar University based on the SERVQUAL model: A cross-sectional descriptive study in 2023
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: The quality of educational services is a key factor that affects the satisfaction and performance of students, teachers and managers in various educational environments.
Methods: This cross-sectional descriptive study was conducted on 180 medical students of Ramsar Autonomous Campus in different stages of basic sciences, physiopathology, internship and internship in 2023. The data collection tools in this study include; Questionnaire of demographic information and standard questionnaire of educational service quality SERVQUAL.
Results:  Out of the total of 180 participating students in the study, 85 (22.47%) were female and 95 (78.52%) The quality gap in all five dimensions of educational services quality was negative. Assurance and responsiveness dimensions had the highest quality gap scores respectively. Physical dimension had the lowest quality gap score among other dimensions.

Conclusion: The result of this study indicates that students' expectations have not been met in all five dimensions of educational services quality. Therefore, to improve the level of educational services, all dimensions, especially assurance and responsiveness, should be considered.

 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Education, SERVQUAL model, Ramsar campus

نویسندگان مقاله سمیه احمدنژاد | Somayyeh Ahmadnezhad
Ramsar Campus, Mazandaran University of Medical Sciences, Ramsar, Iran.
پردیس خودگردان رامسر، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، رامسر، ایران.

مرضیه پورقلی | Marzieh Pourgholi
Ramsar Campus, Mazandaran University of Medical Sciences, Ramsar, Iran.
پردیس خودگردان رامسر، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، رامسر، ایران.

فهیمه نادری بهدانی | Fahimeh Naderi Behdani
Ramsar Campus, Mazandaran University of Medical Sciences, Ramsar, Iran.
پردیس خودگردان رامسر، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، رامسر، ایران.


نشانی اینترنتی http://dsme.hums.ac.ir/browse.php?a_code=A-12-577-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات