راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی، جلد ۱۱، شماره ۱، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی تفاوت های جنسیتی در ارزیابی و ارتقاء اساتید علوم پزشکی: مروری بر ادبیات پژوهش
چکیده فارسی مقاله مقدمه: ارزیابی و ارتقاء اساتید پزشکی یک جنبه حیاتی از آموزش پزشکی است که پیامدهای مهمی برای پیشرفت و رضایت شغلی دانشجویان دارد. با این حال، شواهدی وجود دارد که نشان می دهد تفاوت های جنسیتی در ارزیابی اساتید پزشکی وجود دارد.
روش: یک جستجوی پیشینه تحقیق با استفاده از پایگاه‌های داده اصلی، از جمله PubMed، Scopus و Web of Science انجام شد. مطالعاتی که بین سال‌های 2008 تا 2024 به زبان انگلیسی یا فارسی منتشر شد، گنجانده شد.
یافته‌ها: بررسی نشان می‌دهد که تفاوت‌های جنسیتی در ارزیابی اساتید پزشکی وجود دارد، به طوری که اساتید زن متفاوت از همتایان مرد خود ارزیابی می‌شوند. مطالعات نشان داده‌اند که اساتید زن بیشتر مورد ارزیابی منفی دانشجویان قرار می‌گیرند، به‌ویژه در رشته هایی که به صورت سنتی مردانه تلقی می شوند مانند جراحی. بعلاوه، احتمال ترفیع اساتید زن به درجات بالاتر علمی کمتر است. این بررسی همچنین تاکید می‌کند که عوامل نهادی و سیستمی، مانند سیاست‌ها و رویه‌ها، به این تفاوت‌ها منجر می شود
نتیجه‌گیری: یافته‌های این بررسی نشان می‌دهد که تفاوت‌های جنسیتی در ارزیابی اساتید پزشکی موضوعی پایدار است که ممکن است پیامدهای قابل‌توجهی برای آموزش پزشکی داشته باشد. زیرا یکی از اصلی ترین روش های ارزشیابی اساتید، ارزشیابی بر اساس نظر دانشجویان است که چنین سوگیری قابل توجهی می تواند اثرات نامناسبی داشته باشد.
 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تفاوت های جنسیتی، ارتقاء، اساتید، علوم پزشکی

عنوان انگلیسی Gender Differences in the Assessment of Medical Professors: A Review of the Literature
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Evaluation of medical professors is a vital aspect of medical education that has important consequences for the progress and job satisfaction of students. However, there is evidence that gender differences exist in the evaluation of medical professors.
Method: A research background search was conducted using major databases, including PubMed, Scopus, and Web of Science. Studies published between 2008 and 2024 in English or Farsi were included.
Result: The survey shows that there are gender differences in the evaluation of medical professors, so that female professors are evaluated differently from their male counterparts. Studies have shown that female professors are more likely to be negatively evaluated by students, especially in traditionally male fields such as surgery. In addition, female professors are less likely to be promoted to higher scientific degrees. This review also emphasizes that institutional and systemic factors, such as policies and procedures, lead to these differences.
Conclusion: The findings of this review show that gender differences in the evaluation of medical professors are a persistent issue that may have significant implications for medical education. Because one of the main methods of evaluating professors is evaluation based on students' opinion, which such a significant bias can have inappropriate effects.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Gender differences, promotion, professors, medical sciences

نویسندگان مقاله منصور دیلمی | Mansour Deilami
دانشگاه علوم پزشکی گلستان، گرگان، ایران

سید احمد رضوی زادگان | Seyyed Ahmad RazaviZadegan
دانشگاه علوم پزشکی جهرم، جهرم، ایران

فریده مقرب | Farideh Mogharab
دانشگاه علوم پزشکی جهرم، جهرم، ایران

سمانه عبیری | Samaneh Abiri
دانشگاه علوم پزشکی جهرم، جهرم، ایران

لهراسب طاهری | Lohrasb Taheri
دانشگاه علوم پزشکی جهرم، جهرم، ایران

شهرام شفا | Shahram Shafa
دانشگاه علوم پزشکی جهرم، جهرم، ایران

احسان رحمانیان | Ehsan Rahmanian
دانشگاه علوم پزشکی جهرم، جهرم، ایران


نشانی اینترنتی http://dsme.hums.ac.ir/browse.php?a_code=A-12-561-3&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده مروری
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات