طب توانبخشی، جلد ۵، شماره ۴، صفحات ۱۰۷-۱۱۹

عنوان فارسی تأثیر تمرینات عملکردی بر دسترسی به اشیا با اشکال و اندازه های متفاوت در کودک با سندرم داون شش سال
چکیده فارسی مقاله مقدمه و اهداف تمرینات عملکردی به عنوان روشی جدید و کاربردی برای بهبود سازگاری­های عضلانی در کم توانان ذهنی معرفی شده است. لذا، پژوهش حاضر به مطالعه ­ی تأثیر تمرینات عملکردی بر سرعت حرکت مچ و زمان حرکت دسترسی به اشیا با اشکال (استوانه، مکعب، هرم) در اندازه­های متفاوت (کوچک، متوسط، بزرگ) در کودک شش ساله با سندرم­داون پرداخت. مواد و روش­ها طرح پژوهش حاضر تک آزمودنی و آزمایشی است. یک دختر با سندرم­داون که اختلال جسمانی و حرکتی شدیدی نداشت، از کانون سندرم­داون معرفی شد (جنسیت: مونث، سن: شش سال). آزمودنی با روش نمونه­گیری در دسترس انتخاب شد. پیش آزمون و پس آزمون دسترسی به اشیا با اشکال و اندازه­های متفاوت، با استفاده از دستگاه تحلیل حرکتی گرفته شد. آزمودنی به مدت 24 جلسه­ی 60 دقیقه­ای (پنج جلسه در هفته) تحت تمرینات عملکردی هماهنگی چشم دست قرار گرفت. هر جلسه تمرین شامل سه بخش 15 دقیقه­ای که بین آن ­ها 5 دقیقه استراحت بود، انجام گرفت. یافته­ها میانگین زمان حرکت دسترسی به شی استوانه با اندازه­ی متوسط کمتر (17/1200MT= ) و اندازه اثر بیشتر از اشکال با اندازه­های دیگر بود (89/0E=). میانگین سرعت حرکت مچ در دسترسی به شی استوانه با اندازه­ی متوسط بیشتر (83/596 =V) و اندازه اثر بیشتر از اشکال با اندازه­های دیگر بود (94/0E=). میانگین زمان حرکت و سرعت دسترسی به اشیا با اشکال و اندازه­های دیگر در پس آزمون نشان داد که آزمودنی اجرای بهتری نسبت به پیش آزمون داشت. نتیجه ­گیری یافته­ها نشان داد که 24 جلسه تمرینات عملکردی باعث کاهش زمان حرکت، بهبود سرعت حرکت مچ و در الگوی دسترسی شد. پژوهش حاضر یافته­های گذشته مبنی بر اینکه تمرینات تکلیف محور با رعایت اصل اختصاصی بودن تمرین، الگوی حرکتی در افراد با سندرم داون را بهبود می­دهد، حمایت می­کند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The Effect of Functional Training on Reaching to Objects with Different Shapes and Sizes in a 6-Year-Old Girl with Down Syndrome
چکیده انگلیسی مقاله Background and Aim: Functional training is becoming a more practical method to improve muscular fitness in people with mental disability. The purpose of the present study was to determine the effect of functional training on the speed of wrist and total movement time of reaching to objects with different shapes (cylinder, cube, and pyramid) and different sizes (small, medium, and large) in a six-years old girl with Down Syndrome. Material and Methods: The current study is a single subject experimental study. One girl with down syndrome with no physical or motor disorder was introduced by Down Syndrome Association (age: six years old) participated in the study. The participant was selected based on availablity sampling. The pretest and posttest of reaching to objects with different shapes and sizes were recorded using motion analysis device. The participant took part in 24 sessions of functional training of eye-hand coordination program, each lasting about 60 minutes (five days a week). Each session of training consisted of three 15-minute parts with five-minute breaks. Result: The mean of the movement time of reaching to medium cylinder was lower (MT=1200.17) and the effect size (D= 0.89) was higher than those of the other shapes and sizes. The mean of the velocity of reaching to medium cylinder was higher (V=596.83) and the effect size (D= 0.94) was higher than those of other shapes and sizes. The mean of movement time and velocity in the posttest showed that the subject had better performance compared with pretest performance. Conclusion: The results revealed that the functional training decreased movement time and increased the speed of reaching. These findings support previous results stating that task-oriented training, with respect to the principle of specificity of training, promotes movement patterns in individuals with Down Syndrome.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مریم خلجی |
msc in motor behavior, shahid behashti university, tehran, iran

مهین عقدایی |
2. motor behavior department, shahid beheshti university, tehran, iran
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید بهشتی (Shahid beheshti university)

محمد کاظم واعظ موسوی | mohammad kazem vaez mousavi
department of sport sciences, imam hossein university, tehran, iran
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید بهشتی (Shahid beheshti university)


نشانی اینترنتی http://medrehab.sbmu.ac.ir/article_1100233_12d216116254432cf10fa0cea261360a.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/293/article-293-331682.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده 1
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات