|
طب توانبخشی، جلد ۵، شماره ۱، صفحات ۲۱-۳۰
|
|
|
عنوان فارسی |
ترجمه، روایی ظاهری و محتوایی نسخه فارسی آزمون ارزیابی بازی وانمودین خودانگیخته ی کودکان ۷-۴ ساله |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه و اهداف: گرچه بازی مفهومی ساده به نظر می رسد، اما در واقع پدیده ای پیچیده است و با توجه به تجربیات فردی برای هر کس متفاوت است. بازی عملی به دور از قوانین و قواعد است و عملی خود انگیز، سرگرم کننده، بدون هدف، انعطاف پذیر، کاملا جذاب، حیاتی و چالش برانگیز است. بازی نمادین از 18 ماهگی در کودکان آغاز می شود. بازی یک منبع بالقوه برای ارزیابی مهارت های پیش آکادمیک است و بازی های وانمودین بیشتر به مهارت های پیش از سواد آموزی مرتبط می شود. هدف از این مطالعه ترجمه ی ابزار ارزیابی بازی وانمودین خودانگیخته ی کودک (ChIPPA) به زبان فارسی و سنجش روایی ظاهری و محتوایی آن بود. مواد و روش ها: ابتدا ترجمه ی این آزمون در دو مرحله بر اساس پروتکل پروژه بین المللی ابزار کیفیت زندگی صورت گرفت . سپس روایی ظاهری توسط پنج تن و روایی محتوایی آزمون توسط ده تن از متخصصین رشته ی کاردرمانی صورت گرفت. سپس میزان نسبت روایی محتوا (CVR) و شاخص روایی محتوا (CVI) برای آن تعیین شد. یافته ها: در بخش ترجمه برخی واژه ها و محتوا با توجه به فرهنگ تغییر کردند. میزان CVI برای کلیه ی عنوان ها 1 بدست آمد و میزان CVR برای تمامی عنوان ها بین 8/0 تا 1 بدست آمد. نتیجه گیری: آزمون ارزیابی بازی وانمودین خودانگیخته ی کودک از روایی ظاهری مناسب و روایی محتوایی بالایی برخوردار است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Translation, face, and content validity on "child initiated pretend play assessment" for 4-7 years children |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background and Aim: Although play seems to be a simple concept, it is complex and varies according to individual experiences. Play is a process that follows no rule. It is a spontaneous, funny, flexible, completely attractive, vital, and challenging behavior that aims at no goal. Pretend play starts in childhood since 18 months. The play is a potential source for assessment of academic skills and pretend play is more related to preacademic skills. The purpose of the present study was translation and examination of the face and content validity of Persian version of the Child Initiated Pretend Play Assessment (CHIPPA). Materials and Methods: The translation of the test was carried out based on the International Quality of Life Assessment. Then, face validity was determined by 5 and content validity was evaluated by 10 specialists in occupational therapy. Next, Content Validity Ratio (CVR) and content validity index (CVI) were calculated. Results: In the process of translation, some phrases were changed with regard to cultural considerations. CVI was foud to be 1 and CVR was 0.8 to 1 in all the items. Conclusion: The Persian version of Child Initiated Pretend Play Assessment has an acceptable face and content validity. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
نوید میرزاخانی | lecturer in occupational therapy, school of rehabilitation, shahid beheshti university of medical sciences, tehran, iran سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)
مینو دبیری گل چین | dabiri golchin students amp; 039; research office, msc student in occupational therapy, school of rehabilitation, shahid beheshti university of medical sciences, tehran, iran سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)
مهدی رضایی | phd, assistant professor in occupational therapy, school of rehabilitation, shahid beheshti university of medical sciences, tehran, iran سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)
رزی زینالی | lecturer in occupational therapy, school of rehabilitation, shahid beheshti university of medical sciences, tehran, iran سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)
راما یاسایی | md candidate, american university of antigua سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)
مهسا دبیری گل چین | dabiri golchin msc in nursing, faculty of nursing and midwifery, tehran university of medical science, tehran, iran سازمان اصلی تایید شده: 0 دانشگاه های خارج از کشور
کارن استگنیتی | phd occupational science and therapy program, school of health and social development, faculty of health, medicine, nursing, and behavioral sciences, deakin university, australia سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://medrehab.sbmu.ac.ir/article_1100172_dfe14ac268ea0dca189adaa646401ffc.pdf |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/293/article-293-331705.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
1 |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|