نشریه پرستاری ایران، جلد ۳۷، شماره ۱۴۹، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی فعالیت مراکز مراقبت در منزل از نظر ارائه‌دهندگان و گیرندگان خدمت: چالش‌ها و ارائه راهکارها
چکیده فارسی مقاله
زمینه و هدف: با افزایش روزافزون بیماری‌های مزمن و روند حرکت جمعیت به سمت سالمندی، نیاز به مراکز خدمات درمانی در منزل افزایش‌یافته است. مراقبت در منزل به‌عنوان یک رویکرد جدید می­تواند مزایای زیادی برای فرد، خانواده و جامعه داشته باشد. پژوهش فعلی باهدف بررسی وضعیت موجود مراکز ارائه‌دهنده مراقبت در منزل، از دیدگاه ارائه‌دهندگان و گیرندگان خدمات، بررسی چالش­های موجود و ارائه راهکارهایی جهت ارتقای این خدمات، انجام‌شده است.
روش: مطالعه حاضر یک پژوهش کیفی است که داده‌های آن از طریق مصاحبه نیمه ساختاریافته، به صورت حضوری، به‌دست‌آمده است. جامعه آماری پژوهش شامل خبرگان، سیاست‌گذاران و مدیران پرستاری دانشگاه‌های علوم پزشکی شهر تهران، مسئولین مراکز مراقبت در منزل، اساتید مطلع و بیماران و خانواده­های دریافت‌کننده خدمت بود. 28 نفر (15 نفر ارائه‌دهنده خدمت و 13 نفر دریافت‌کننده خدمت) با استفاده از روش نمونه­گیری هدفمند به روش ناهمگن، وارد پژوهش شدند.  به‌منظور تحلیل داده‌ها از روش تحلیل محتوای قراردادی به روش گرانهایم با کمک نرم‌افزار MAXQDA2020 استفاده شد.
یافته‌ها: درمجموع چالش‌ها در چهار گروه شامل چالش خانواده با مرکز (نیروی انسانی، درمان و هزینه)، چالش مرکز با خانواده (روند درمانی، ارتباط و امنیت)، چالش مرکز با بیمارستان (نحوه ارجاع و درمان‌های قبلی، تخلف) و چالش‌های موجود در زمینه­ی سیاست­گذاری (فرهنگ‌سازی، اساسنامه، بیمه، نقض قانون و ارائه مجوز) و راهکارهای پیشنهادی در قالب راهکارهای مربوط به سیستم درمان، قانون و فرهنگ‌سازی و اجتماع، طبقه بندی شدند.
نتیجه‌گیری: نتایج این تحقیق نشان داد که طرح مراقبت در منزل در ایران با چالش هایی در زمینه های مختلفی از جمله چالش خانواده با مرکز، چالش مرکز با خانواده، چالش مرکز با بیمارستان و چلش های عمومی در زمینه سیاست گذاری ، قانون و فرهنگسازی، روبه رو است که رفع این چالش ها توجه به راهکارهای پیشنهادی پژوهش می تواند در بهبود کیفیت خدمات در مراکز ارائه دهنده خدمت و برنامه ریزی های مربوط به سازمان ها و نهاد های مرتبط با این طرح، موثر واقع شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله پرستار، چالش، مراقبت، مراقبت در منزل

عنوان انگلیسی Activity of Home Care Centers from the Point of View of Service Providers and Receivers: Challenges and Providing Solutions
چکیده انگلیسی مقاله
Background and purpose: With the growing number of chronic diseases and the tendency of the population moving towards old age, the need for home health care centers has increased. Treatment at Home as a new approach can have many pros for the patient, family and society. The current research goals to explore the current status of home care providers from the point of view of service providers and receivers, investigate existing challenges and provide solutions to improve these services.
Method: This study is a qualitative research whose data was gained through semi-structured interviews. The statistical population of the research included experts, policy makers and nursing managers of medical sciences universities in Tehran, officials of home care centers, informed professors and patients and families receiving services. 28 people (15 service providers and 13 service receivers) were included in the research using the purposeful sampling method. So as to analyzing the data, the conventional content analysis method was used with the help of MAXQDA2020 software.
Findings: Overall, there are challenges in four groups, including the challenges of the family with the center (personnel, treatment and cost), the challenges of the center with the family (treatment process, communication and security), the challenges of the center with the hospital (how to refer and previous treatments, violation) and existing challenges in policy-making (culture-making, statutes, insurance, violation of the law and providing authorization). And proposed solutions were classified in the form of solutions related to treatment system, law and culture-building and society.
Conclusion: The results of this investigation demonstrated that the home care plan in Iran is facing lots of challenges in various fields. Also, solving these challenges by using of the solutions proposed by the research, can play a big role in improvement of services in related companies and it can be effective in planning of organizations and institutions related to this plan.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Nurse, Challenge, Care, Home care

نویسندگان مقاله بهمن احمدی | Bahman Ahmadi
Faculty of Medicine, Islamic Azad University, Sari Branch, Sari, Iran
دانشکده پزشکی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ساری، ساری، ایران

آزاده احمدی دشتیان | Azadeh Ahmadi Dashtian
Hospital Management Research Center, Sari Branch, Islamic Azad University, Sari, Iran
مرکز تحقیقات مدیریت بیمارستان، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران

قهرمان محمودی | Ghahraman Mahmudi
Hospital Management Research Center, Sari Branch, Islamic Azad University, Sari, Iran
مرکز تحقیقات مدیریت بیمارستان، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران


نشانی اینترنتی http://ijn.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3435-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پرستاری
نوع مقاله منتشر شده کیفی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات