رفاه‌اجتماعی‌، جلد ۲۴، شماره ۹۵، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی پیش‌‌‌‌‌‌‌بینی ‌فکر خودکشی براساس تنظیم شناختی هیجان با واسطه گری تعلق‌پذیری خنثی در نوجوانان
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: در جوامع بشری، خودکشی از دوران قدیم تا به امروز از مسائل بغرنج، بحث برانگیز و متناقض نمای انسان‌ها بوده است. شواهد زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد حفظ حیات و بقای زندگی، از مهم‌ترین و بنیادی‌ترین نیاز انسان‌ها به شمار می‌رود. با این وجود، انسان آمادگی دارد تا به زندگی خود خاتمه دهد. عمل خودکشی با دوست داشتن خود، ضدیت دارد، به طوری که باورها و مذهب افراد را به چالش می‌کشد و ارزش‌های آدمی را در مورد معنای زندگی در ابعاد فردی و اجتماعی نقض می‌کند.
روش: روش این پژوهش، توصیفی و از نوع همبستگی بود. برای انجام پژوهش حاضر، تعداد ۲۳۰ نفر از دانش آموزان دختر دوره متوسطه دوم در شهر تهران در سال تحصیلی ۱۳۹۹-۱۴۰۰، به صورت نمونه‌‌‌‌گیری در دسترس انتخاب شدند.
یافته ها: نتایج نشان داد متغیرهای تنظیم منفی و مثبت هیجان به طور مستقیم پیش‌‌‌‌‌‌‌بینی‌‌‌کننده تعلق‌پذیری خنثی بودند. همچنین تعلق‌پذیری خنثی قادر به پیش‌‌‌‌‌‌‌بینی ‌ایده‌پردازی خودکشی به صورت مستقیم بود. با وجود اینکه تنظیم منفی و مثبت هیجان به صورت مستقیم قادر به پیش‌‌‌‌‌‌‌بینی ایده‌پردازی خودکشی نبودند اما به صورت غیرمستقیم و با میانجی‌گری تعلق‌پذیری خنثی پیش بینی‌کننده ایده‌پردازی خودکشی بودند. از این رو، متغیر تعلق‌پذیری خنثی در رابطه بین تنظیم‌‌ مثبت و منفی هیجان و ‌ایده‌پردازی خودکشی دانش آموزان نقش واسطه‌ای دارد.
بحث: ‌‌افرادی که در شرایط استرس زا از راهبردهای مثبت تنظیم هیجان استفاده می‌کنند با تغییر روش‌های فکری، باعث کاهش فشارهای هیجانی در موقعیت‌های که فشار روانی زیادی را متحمل می‌شوند، منجر به کاهش رفتارها و تجربه‌های منفی هیجانی می‌شود.
 

 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تنظیم شناختی هیجان، ‌فکر خودکشی، تعلق‌پذیری خنثی، نوجوانان.

عنوان انگلیسی Predicting Suicide Ideation Based on Cognitive Emotion Regulation Mediated by Thwarted Belongingness among Adolescents
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: In human societies, suicide has been one of the most complicated, controversial and contradictory issues in human society since ancient times. There are many evidences that show that preserving life and survival is one of the most important and fundamental needs of humans. Nevertheless, man is ready to end his life. The act of suicide is opposite to loving oneself, so that it challenges people's beliefs and religion and violates human values about the meaning of life in individual and social dimensions.
Method: The method of this research was descriptive and correlational. To conduct the present research, 230 female students of the second secondary school in Tehran in the academic year of 2020-2021 were selected through available sampling.
Findings: The results showed that negative and positive emotion regulation variables were directly predictors of thwarted belongingness. Also, thwarted belongingness was able to predict suicidal ideation directly. Even though negative and positive emotion regulation were not able to directly predict suicidal ideation, but indirectly and with the mediation of thwarted belongingness, they predicted suicidal ideation. Therefore, the variable of thwarted belongingness plays a mediating role in the relationship between positive and negative emotion regulation and students' suicidal ideation.
Discussion: People who use positive emotion regulation strategies in stressful situations, by changing their thinking methods, reduce emotional pressures in situations where they suffer a lot of psychological pressure, leading to a reduction in negative emotional behaviors and experiences.   
 

 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Cognitive emotion regulation, Suicidal ideation, Thwarted Belongingness, adolescents.

نویسندگان مقاله لیلا اصغری وروجنی | Leila Asghari Vervjani
Department of Psychology, Faculty of Psychology, Yazd University, Yazd, Iran
گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی، دانشگاه یزد، یزد، ایران.

علیرضا بخشایش | Alireza Bakhshayesh
Department of Psychology, Faculty of Psychology, Yazd University, Yazd, Iran
گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی، دانشگاه یزد، یزد، ایران.

فهیمه دهقانی | Fahimeh Dehghani
Department of Psychology, Faculty of Psychology, Yazd University, Yazd, Iran
گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی، دانشگاه یزد، یزد، ایران.


نشانی اینترنتی http://refahj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-4427-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی اجتماعی
نوع مقاله منتشر شده اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات