رفاه‌اجتماعی‌، جلد ۲۴، شماره ۹۵، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی رابطۀ برنامۀ درسی پنهان و خشونت جنسی دانشجویان زن متأهل با توجه به نقش تعدیل گری هوش هیجانی
چکیده فارسی مقاله مقدمه : برنامۀ درسی، اصلی‌ترین عنصر نظام آموزش عالی و بنیادی‌ترین ابزار برای فراهم‌آوری دانش، تجربه و مهارت دانشجویان جهت عرضۀ خدمات به جامعه است و به عنوان قلب این نظام، نقش مهمی در تحقق اهداف داشته و ترسیم‌کنندۀ نقشه‌ها و اهداف هستند. از طرفی خشونت جنسی یکی از خشونت­هایی که می­تواند سلامت زنان را دچار آسیب کند. نظام آموزشی به واسطه برنامه درسی با عناوین نوعدوستی و گرایش­های انسان دوستانه می‌تواند زمینه­های بروز خشونت را کاهش دهد. هدف از انجام این تحقیق، بررسی رابطۀ برنامۀ درسی پنهان و خشونت جنسی دانشجویان زن متأهل شهرستان گرگان با توجه به نقش میانجی هوش هیجانی بود.
روش: این پژوهش ازطریق روش همبستگی انجام شد و جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشجویان متأهل مشغول به تحصیل در دانشگاه‌های سطح شهرستان گرگان در سال تحصیلی 1399-1398 بود. حجم نمونه این پژوهش برابر با 150 نفر، به صورت طبقه ای انتخاب شد. ابزار گرداوری داده ها شامل: پرسشنامه برنامۀ درسی پنهان (HCQ) ایمانی(1391)،  همسرآزاری (WAQ) قهاری و همکاران(1384) و مقیاس هوش هیجانی (MSEIS) شاته و همکاران (1998) بود. جهت تجزیه و تحلیل داده­ها، از ضریب همبستگی پیرسون و مدل­یابی معادلات ساختاری استفاده شد.
یافته­ها: نتایج نشان داد که مدل رابطۀ بین برنامۀ درسی پنهان و خشونت جنسی با نقش میانجی هوش هیجانی دارای برازش مطلوب است. بنابراین مدل پژوهش وضعیت برازش مناسبی دارد و بین برنامۀ درسی پنهان و خشونت جنسی با نقش میانجی هوش هیجانی رابطۀ مثبت و معناداری وجود دارد.
بحث: هرچقدر افراد از هوش هیجانی بیشتری برخوردار باشند بیشتر تحت تاثیر برنامه درسی پنهان قرار می گیرند چراکه برنامه درسی پنهان بخشی مهم و تاثیرگذار از فرآیند آموزشی است که به سادگی قابل درک نیست، ولی بر جنبه های گوناگون آموزشی و تربیتی دانشجویان تاثیرگذار است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله برنامۀ درسی پنهان، خشونت جنسی، هوش هیجانی

عنوان انگلیسی The Relationship between Hidden Curriculum and Sexual Violence of Married Female Students Considering the moderating Role of Emotional Intelligence
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: The curriculum is the main element of the higher education system and the most fundamental tool for providing students with knowledge, experience and skills to provide services to the community And as the heart of this system, they play an important role in achieving goals and drawing plans and goals.On the other hand, sexual violence is one of the violence that can harm women's health. The education system can reduce the incidence of violence through a curriculum entitled altruism and humanitarian tendencies.The purpose of this study was to investigate the relationship between hidden curriculum and sexual violence of married female students in Gorgan with respect to the mediating role of emotional intelligence.
Method:This study was conducted through correlation method and the statistical population of this study included all married students studying in universities in Gorgan in the academic year 1399-1399. The sample size of this study was equal to 150 people, selected by stratification. Data collection tools included: Hidden Curriculum Questionnaire (HCQ) Imani (2012), Spousal Abuse Questionnaire (WAQ) Ghahari et al. (2005) and Emotional Intelligence Scale (MSEIS) Shatte et al. (1998). Pearson correlation coefficient and structural equation modeling were used to analyze the data.
Results:The results showed that the model of the relationship between hidden curriculum and sexual violence with the mediating role of emotional intelligence has a good fit. Therefore, the research model has a good fit and there is a positive and significant relationship between hidden curriculum and sexual violence with the mediating role of emotional intelligence.
Discussion: The more emotionally intelligent people are, the more they are affected by the hidden curriculum, because the hidden curriculum is an important and effective part of the educational process that is not easily understood, but affects various aspects of students' education.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Hidden curriculum,Sexual violence,Emotional intelligence.

نویسندگان مقاله طیبه تجری | tayyebeh tajari
Department of Educational Sciences, Farhangian University, Tehran, Iran.
گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

محمد مهدی نادری | Mohammad Mehdi Naderi
Department of Educational Sciences, Aliabad Katul Branch, Islamic Azad University, Aliabad Katul, Iran.
گروه علوم تربیتی، واحد علی آباد کتول دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایران.

مهیندخت جوان‌نشان | mahindokht Javanneshan
University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences, Tehran, Iran
کارشناس ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران


نشانی اینترنتی http://refahj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3240-3&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده خشونت
نوع مقاله منتشر شده اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات