|
رفاهاجتماعی، جلد ۲۴، شماره ۹۵، صفحات ۰-۰
|
|
|
عنوان فارسی |
تبیین فرآیند اجتماعی شدن افراد دارای معلولیت از طریق فعالیتهای ورزشی |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه: هدف از اجرای این پژوهش تبیین فرآیند اجتماعی شدن افراد دارای معلولیت از طریق فعالیتهای ورزشی است. روش: پژوهش حاضر بنا بر ماهیت موضوع مورد مطالعه در چارچوب دیدگاه تفسیرگرایی و رویکرد روششناختی کیفی و با استفاده از روش نظریه زمینهای بر اساس طرح اشتراوس و کوربین در سـه مرحلـه اصلـی کدگـذاری بـاز، محـوری و گزینشـی و با استفاده از مطالعه کتابخانهای و مصاحبه و تا حد اشباع نظری اجرا شد. در ایـن پژوهش از روش توافـق درون موضوعـی بـرای محاسـبه پایایـی مصاحبههای انجامشده اسـتفاده گردید. یافتهها: مؤلفههای موردبررسی شامل شرایط علی (بسترسازی، نهادهای ثانویه، حمایتگری و پشتیبانی خانواده و انگیزهها و زمینهها)، شرایط زمینهای (عدالت رویهای، امکانات، تأمین اجتماعی، زیرساختها، توسعه مشارکت، رویکردها و سیاستها و تلاقی معلولیت و ورزش)، شرایط مداخلهگر (نقش معلم، موانع نزدیک، هزینه آموزش، فرهنگسازی، رسانه، آگاهی بخشی و توسعه ورزش همگانی)، پدیده محوری (اجتماعی شدن از طریق ورزش)، راهبردها (توانمندی اجتماعی، بهبود سلامت و سبک زندگی، فرصتهای ورزش، توانمندسازی روانی، القای کفایت و خودبسندگی) و پیامدها (پذیرش معلولیت، توانمندی و بسندگی، ادغام یکپارچگی، پرهیز از ضعف انگاری، باور به ورزش و بدیل ناپذیری ورزش) بود. بحث: یافته های پژوهش نشان داد که عوامل علی مانند بسترسازی، نهادهای ثانویه، حمایت خانواده و انگیزه در اجتماعی شدن افراد دارای معلولیت مؤثرند. راهبردهای توانمندسازی روانی و القای خودبسندگی نیز شناسایی شدند. این مطالعه با ارائه مدلی جدید، نظریه اجتماعی شدن ورزشی را گسترش داده و آگاهی عمومی درباره اهمیت فعالیتهای ورزشی برای افراد دارای معلولیت را افزایش میدهد. همچنین بر نقش ارتباطات ورزشی و مهارتهای ورزشی در فرایند اجتماعی شدن این افراد تأکید دارد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
افراد دارای معلولیت، اجتماعی شدن، الگوی داده بنیاد |
|
عنوان انگلیسی |
Explaining the socialization process of people with disabilities through sports activities |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Introduction: This research aimed to explain the socialization process of people with disabilities through sports activities using a grounded theory approach. Method: The study was conducted within the framework of an interpretive perspective and a qualitative methodological approach. Using Strauss and Corbin's grounded theory methodology, the research proceeded in three main stages: open coding, axial coding, and selective coding. Data collection included library research and interviews, conducted until theoretical saturation was achieved. To ensure reliability, the within-subject agreement method was applied to evaluate the consistency of the interviews. Findings: The identified components include causal conditions (environment, secondary institutions, family support, and motivations), contextual conditions (procedural justice, facilities, social security, infrastructure, participation development, policies and approaches, and the intersection of disability and sports), and intervening conditions (the role of teachers, immediate obstacles, educational costs, cultural development, media, awareness-raising, and public sports promotion). The central phenomenon identified was socialization through sports. Strategies included social empowerment, health and lifestyle improvement, sports opportunities, psychological empowerment, and the induction of competence and self-sufficiency. The consequences of these strategies were the acceptance of disability, enhanced ability and competence, integration and integrity, avoidance of weakness, belief in the value of sports, and recognition of sports as irreplaceable. Discussion: The findings demonstrated that causal factors such as environment, secondary institutions, family support, and motivation significantly influence the socialization of people with disabilities. Strategies like psychological empowerment and fostering self-sufficiency were particularly impactful. By presenting a new model, this study extends the theory of sports socialization and raises public awareness about the importance of sports activities for individuals with disabilities. Furthermore, it underscores the role of sports communication and the acquisition of sports-related skills in the socialization process. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Disabled People, Socialization, Grounded Theory Model |
|
نویسندگان مقاله |
مریم مجیدی | maryam magidi Department of Sports Sciences and Sports Medicine Research Center, Najafabad Branch, Islamic Azad University, Najafabad, Iran گروه علوم ورزشی و مرکز تحقیقات طب ورزشی، واحد نجفآباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجفآباد، ایران
حمید زاهدی | hamid zahedi Department of Sports Sciences and Sports Medicine Research Center, Najafabad Branch, Islamic Azad University, Najafabad, Iran گروه علوم ورزشی و مرکز تحقیقات طب ورزشی، واحد نجفآباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجفآباد، ایران
مهناز مروی | mahnaz marvi Department of Sports Sciences and Sports Medicine Research Center, Najafabad Branch, Islamic Azad University, Najafabad, Iran گروه علوم ورزشی و مرکز تحقیقات طب ورزشی، واحد نجفآباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجفآباد، ایران
مینا مستحفظیان | mina mostahfeziyan Department of Sports Sciences and Sports Medicine Research Center, Najafabad Branch, Islamic Azad University, Najafabad, Iran گروه علوم ورزشی و مرکز تحقیقات طب ورزشی، واحد نجفآباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجفآباد، ایران
|
|
نشانی اینترنتی |
http://refahj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-4263-1&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
کیفیت زندگی |
نوع مقاله منتشر شده |
اصیل |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|