رفاه‌اجتماعی‌، جلد ۲۴، شماره ۹۵، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی نگرش مددکاران اجتماعی به فقر: ترجمه و تطابق فرهنگی و اعتبار یابی ابزار اندازه گیری
چکیده فارسی مقاله مقدمه: نگرش و باورهای مددکاران اجتماعی به فقر و محرومیت اجتماعی بر شیوه تعریف آنها از مشکل و مسئله و روش‌های مداخله آنها برای کاهش یا رفع آن تأثیر می‌گذارد. مطالعه حاضر با هدف ترجمه، انطباق و هنجاریابی نسخه فارسی پرسشنامه نگرش به فقر در مددکاران اجتماعی شاغل و دانشجو در ایران و مقایسه نگرش آنها در سال 1400طراحی گردید.
روش: مطالعه حاضر توصیفی و از نوع اعتباریابی بود که با مشارکت 450 مددکار اجتماعی شاغل و دانشجو به روش نمونه‌گیری در درسترس انجام شد. روایی صوری و محتوا به صورت کمی و کیفی، روایی سازه به کمک تحلیل عامل اکتشافی و تأییدی بررسی گردید. پایایی مقیاس نیز با استفاده از همسانی درون خوشه ای و آزمون-بازآزمون سنجیده شد. برای مقایسه نگرش مددکاران اجتماعی دانشجو و شاغل، آزمون t  و تحلیل واریانس یک طرفه استفاده شد.
یافته ها: شاخص‌های روایی محتوا برای کل پرسشنامه (74 /0 و 23 /0) بدست آمد. سه عامل "کلیشه‌ها"، "رویکرد فردی" و "رویکرد ساختاری" با 15 گویه  استخراج شد. پایایی ابزار با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 68 /0 و همبستگی درون خوشه ای 75 /0 به دست آمد. بین نگرش مددکاران اجتماعی شاغل و دانشجو تفاوت وجود داشت و مددکاران اجتماعی شاغل گرایش بیشتری به عوامل ساختاری و کلیشه ها در  نگرش به فقر  داشتند.
بحث: نسخه فارسی 15گویه‌ای  نگرش به فقر در مددکاران اجتماعی از روایی و پایایی نسبتا مناسبی برخوردار بود و استفاده از این ابزار در مطالعات آتی بر روی جمعیت مددکاران اجتماعی توصیه می‌گردد.
 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اعتبارسنجی ، انطباق فرهنگی، نگرش به فقر، مددکاران اجتماعی شاغل، دانشجویان مددکاری اجتماعی

عنوان انگلیسی Attitudes of n students and social workers toward poverty in Iran
چکیده انگلیسی مقاله Introduction
  Attitudes and beliefs of social workers towards poverty and social exclusion affect the way they define the problem and their intervention methods to reduce or eliminate it. The present study was designed with the aim of translating, adapting and standardizing the Persian version of the poverty attitude questionnaire among social workers and students in Iran and comparing their attitudes in 2021.
  
Methods
The methodology of this study was descriptive and validation, which was conducted in 2021 with the participation of 450 employed social workers and students who were selected by available sampling method. After obtaining permission from the designers of the questionnaire, its translation was done in accordance with the standard protocol of the World Health Organization. T-test and one-way analysis of variance were used to compare the attitudes of student and employed social workers.
 
Findings
Content validity indices were obtained for the whole questionnaire CVR = 0.74 and S-CVI = 0.23. The results of exploratory and confirmatory factor analysis extracted three factors: "stereotypes", "individual approach" and "structural approach". Also, the reliability of the instrument was obtained using Cronbach's alpha coefficient of 0.68 and intra-cluster correlation of 0.75. There is a difference between the attitudes of employed social workers and students about poverty. Employed social workers were more inclined to social structure and stereotypes about poverty.
 
Discussion
 The Persian version of the attitude towards poverty in social workers had a relatively good validity and reliability. And the use of this tool in future studies on the population of social workers is recommended.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله standardization, Cross-Cultural Adaptation, Cultural Adaptation, Attitudes Toward Poverty, Employed Social Workers, Social Work Student

نویسندگان مقاله ملیحه خلوتی | Maliheh Khalvati
Social Determinants of Health Research Center, Social Work Department, School of Paramedical and Rehabilitation Sciences, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran
مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت،گروه آموزشی مددکاری اجتماعی، دانشکده علوم پیراپزشکی و توانبخشی، دانشگاه آموزشی علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران

نسرین بابائیان | Nasrin Babaeian
Sociology Department, Faculty of Social Sciences. Yazd University. Yazd. Iran
گروه آموزشی جامعه شناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه یزد، یزد، ایران

لیلا استادهاشمی | Leila Ostadhashemi
Department of Social Work, Faculty of Social Health, University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences, Tehran, Iran
گروه آموزشی مددکاری اجتماعی، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران

پرویز معروضی | Parviz Marouzi
Health Information Technology Department, School of Paramedical and Rehabilitation Sciences, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran
گروه آموزشی مدیریت اطلاعات و فناوری سلامت، دانشکده علوم پیراپزشکی و توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران

رمضانعلی قادری ثانوی | Ramezan Ali Ghaderi Sanavi
Social Work Department, School of Paramedical and Rehabilitation Sciences, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran
گروه آموزشی مددکاری اجتماعی، دانشکده علوم پیراپزشکی و توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران

محبوبه خلوتی | Mahboube Khalvati
College of Human Sciences, University of South Africa, Pretoria, South Africa
گروه ادبیات انگلیسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آفریقای جنوبی، پرتوریا، آفریقای جنوبی

مسعوده باباخانیان | Masoude Babakhanian
Social Determinants of Health Research Center, Semnan University of Medical Sciences, Semnan, Iran
مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی سمنان، سمنان، ایران


نشانی اینترنتی http://refahj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1648-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی اجتماعی
نوع مقاله منتشر شده اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات