رفاه‌اجتماعی‌، جلد ۲۴، شماره ۹۵، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی نیازهای ویژه آموزشی کودکان و نوجوانان ساکن مراکز سازمان بهزیستی
چکیده فارسی مقاله چکیده
مقدمه: کودکان و نوجوانان ساکن مراکز بهزیستی به دلیل شرایط زندگی نامناسب و آسیب‌های متعددی که متحمل شده‌اند، نیاز به حمایت و مراقبت ویژه دارند. آموزش یکی از عوامل مؤثر در بهبود رفاه، سلامت و آینده این گروه از کودکان و نوجوانان است که می‌تواند به ارتقای شایستگی آنها کمک کند. هدف این مقاله بررسی نیازهای ویژه آموزشی کودکان و نوجوانان ساکن مراکز سازمان بهزیستی است.
روش: این پژوهش از رویکرد تفسیری و روش کیفی استفاده کرده است. ابزار جمع‌آوری داده‌ها مصاحبه نیمه ساختاریافته بوده است. نمونه‌گیری در این پژوهش به شیوه هدفمند و با حداکثر تنوع انجام شده و در نهایت مشارکت‌کنندگان  45 نفر و شامل سه گروه اصلی شدند: کودکان و نوجوانان ساکن مراکز بهزیستی، مدیران و مربیان این مراکز و متخصصان رشته‌های مرتبط با موضوع پژوهش.
یافته‌ها: این مطالعه دو مضمون اصلی را در رابطه با نیازهای آموزشی کودکان و نوجوانان ساکن مراکز شناسایی کرد. مضمون اول بر پرداختن به شکاف بین نتایج آموزشی فعلی و مطلوب متمرکز است. این تم دو حوزه کلیدی را در بر می گیرد: نیازهای مبتنی بر دانش و نیازهای مبتنی بر مهارت. نیازهای دانش محور شامل آموزش شهروندی برای توانمندسازی جوانان به عنوان شهروندان فعال است، در حالی که نیازهای مبتنی بر مهارت بر مهارت‌های بین فردی، فنی و خود کنترلی برای زندگی مستقل و آمادگی نیروی کار بسیار مهم است. مضمون دوم نیازهای آموزشی را از منظر علایق و خواسته های خود کودکان و نوجوانان برجسته می‌کند. این مضمون بر اهمیت برنامه‌های ورزشی و هنری نه تنها برای تفریح، بلکه برای ارتقای سلامت روان، مهارت‌های اجتماعی، ابراز وجود و خلاقیت تأکید می‌کند.
بحث: این پژوهش نشان داد که کودکان و نوجوانان ساکن مراکز بهزیستی نیازهای ویژه آموزشی متنوعی دارند که باید با توجه به شرایط آن‌ها مورد توجه قرار گیرند. پیشنهاداتی برای بهبود وضعیت آموزشی این گروه از کودکان و نوجوانان در پایان مقاله ارائه شده است.
 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله نیازهای ویژه آموزشی، کودکان و نوجوانان، مراکز بهزیستی

عنوان انگلیسی Special Educational Needs of Orphaned and Vulnerable children and adolescents living in Welfare Centers
چکیده انگلیسی مقاله
Abstract
Intorduction: Orphaned and vulnerable children and adolescents residing in welfare centers require special support and attention because of inadequate living conditions and diverse adversities they experience. Education is a pivotal element in improving the well-being, health, and prospects of this group of children and adolescents and is capable of bolstering their proficiency. The current study examined the distinct educational requirements of orphaned and vulnerable children and adolescents residing in welfare centers.
Method: This study used an interpretive approach and qualitative methodology. Data was collected through semi-structured interviews. The sampling process was conducted purposefully and with maximum diversity, resulting in the participation of 45 individuals categorized into three main groups: orphaned and vulnerable children and adolescents residing in welfare centers, the managers and trainers working at these centers, and professionals in fields related to the research question.
Findings: This study identifies two main themes regarding the educational needs of children and adolescents in residential care. The first theme centers on addressing the gap between current and desired educational outcomes. This theme encompasses two key areas: knowledge-based needs and skill-based needs. Knowledge-based needs involve civic education to empower youth as active citizens, while skill-based needs focus on interpersonal, technical, and self-regulation skills crucial for independent living and workforce readiness. The second theme highlights the educational needs from the perspective of children and adolescents' own interests and desires. It emphasizes the importance of sports and arts programs not only for recreation but also for promoting mental health, social skills, self-expression, and creativity.
 Discussion: The study demonstrated that orphaned and vulnerable children and adolescents living in welfare centers have varying educational needs that require customized support tailored to their specific situations. The paper concludes with suggestions for improving the educational outcomes of this particular group.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Special Educational Needs, Orphaned and Vulnerable Children and Adolescents, Welfare Centers

نویسندگان مقاله نسرین همایونی بخشایش | Nasrin Homayouni Bakhshayesh
Shahid Beheshti University, Tehran, Iran
دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران

کوروش فتحی واجارگاه |
Shahid Beheshti University, Tehran, Iran
دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران


نشانی اینترنتی http://refahj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-4494-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده کودک، کودکان کار و خیابانی
نوع مقاله منتشر شده اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات