، جلد ۱۱، شماره ۳، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی ارائه الگوی حمایت از حقوق گیرنده گان خدمت در بیمارستان
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: گیرنده خدمت در بیمارستان با توجه به شرایط خاص جسمی و روحی از حقوقی برخوردار است . پیچیدگی روزافزون سیستمهای درمانی و افزایش هزینه های درمان از یکسو و افزایش آگاهی و انتظارات گیرندگان خدمت ، حمایت از حقوق گیرندگان خدمت را توسط دولت و بیمارستانها ضروری ساخته است. این مطالعه با هدف طراحی الگوی حمایت از حقوق گیرندگان خدمت در بیمارستانهای ایران انجام شده است.
روش بررسی: این پژوهش به روش تلفیقی(کمی و کیفی) انجام شده است. سؤالات پرسشنامه محقق ساخته پس از مصاحبه با خبرگان و دو مرحله نظر خواهی از صاحبنظران به روش دلفی نهایی شده و سپس در اختیار گیرندگان خدمت بستری در بیمارستان قرارگرفت. داده ها با استفاده از نرم افزارهای spss   نسخه 19و SmartPLS به روش تحلیل عامل اکتشافی و تأییدی استخراج و تجزیه و تحلیل شد.

یافته‌ها: عوامل مؤثر در حمایت از حقوق گیرنده خدمت در بیمارستانهای ایران در 10محوراصلی راهبرد، اطلاع رسانی، بیمار محوری، منابع انسانی، مدیریتی، سیاستگذاری، منابع فیزیکی، کنترل، آموزش و بیمه و 51 گویه طبقه بندی شد. در بین یافته ها مهمترین محور راهبرد و مهمترین زیر محور قانونگذاری و تدوین آیین نامه های اجرایی جهت تضمین حمایت قانونی ازحقوق گیرنده خدمت شناسایی شد.
نتیجه گیری: حمایت از حقوق گیرنده خدمت در بیمارستانهای ایران مستلزم تأمین زیرساختها و سازوکارهای لازم درسطوح کلان تا سطح بیمارستانی داشته و منجر به افزایش رضایتمندی بیماران و تحقق تعهدات دولت در این زمینه می شود.
 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله حمایت، حقوق بیمار، بیمارستان

عنوان انگلیسی Providing a model of protect the rights for service recipients in hospital
چکیده انگلیسی مقاله Background and purpose: The recipient of service in the hospital has rights due to special physical and mental conditions. The increasing complexity of treatment systems and the increase in treatment costs on the one hand and the increase in awareness and expectations of service recipients have made it necessary to protect service recipients by the government and hospitals.This study was carried out with the aim of designing a model of protect the rights for service recipients in Iranian hospitals 
Research method: This research has been done using a combined method (quantitative and qualitative). The questions of the researcher-made questionnaire were finalized after interviews with experts and two stages of asking opinions from experts using the Delphi method, and then they were given to the recipients of the service hospitalized in the hospital. Data were extracted and analyzed using spss version 19 and SmartPLS software using exploratory and confirmatory factor analysis.

Findings: Effective factors in protectting the rights of service recipients in Iranian hospitals were classified into 10 strategic, information, patient-centered, human resources, managerial, policy-making, physical resources, control, education and insurance and 51 items. Among the findings, the most important axis of the strategy and the most important sub-axis of legislation and drafting executive regulations to ensure legal protection of the rights of the service recipient were identified.
Conclusion: protectting the rights of service recipients in Iranian hospitals requires the provision of necessary infrastructures and mechanisms at the macro level to the hospital level and leads to an increase in patient satisfaction and the fulfillment of the government's obligations in this field.
 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله protect, patient rights, hospital

نویسندگان مقاله محمدعلی فتوحی | Mohammad Ali Fotuhi
Azad University
دانشگاه آزاد اسلامی

سمیه حسام | Somayeh Hesam
Azad University
دانشگاه آزاد اسلامی

ایروان مسعودی اصل | Irvan Masoudi Asl
Iran University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی ایران

محسن نجفی خواه | Mohsen Najafikhah
Ministry of Health and Medical Education
وزارت بهداشت درمان و موزش پزشکی


نشانی اینترنتی http://jhsme.muq.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-598-1&slc_lang=en&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده en
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات