|
، جلد ۱۱، شماره ۳، صفحات ۰-۰
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی اثر بخشی آموزش هوش معنوی بر سرسختی روانشناختی و نشاط اجتماعی دانشآموزان در دوران پساکرونا |
|
چکیده فارسی مقاله |
چکیده زمینه و هدف: با توجه به تأثیرات گسترده پاندمی کرونا بر جوانب مختلف زندگی، از جمله آموزش و تحصیل، نیاز به راهکارهای مؤثر برای افزایش سرسختی و نشاط اجتماعی دانشآموزان بیش از پیش احساس میشود. هوش معنوی به عنوان یکی از جنبههای روانشناختی، میتواند نقش مهمی در بهبود این دو مؤلفه ایفا کند. هدف از این تحقیق بررسی اثربخشی آموزش هوش معنوی بر افزایش سرسختی روانشناختی و نشاط اجتماعی دانشآموزان در دوران پساکرونا میباشد. روش بررسی: این پژوهش از نوع مطالعه نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون –پس آزمون با گروه کنترل می باشد. جامعه آماری پژوهش حاضر، شامل دانش آموزان پسر مقطع متوسطه اول شهر قم بود که 30 نفر از دانش آموزان یکی از مدارس ناحیه یک شهر قم با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و در دو گروه 15نفری به صورت کاملا تصادفی دسته بندی شدند. دانش آموزان گروه آزمایش در 10 جلسه برنامه آموزش هوش معنوی شرکت کردند و گروه کنترل آموزشی دریافت نکردند. قبل و بعد از اجرای مداخله و در مرحله پیگیری، هر دو گروه با استفاده از مقیاس سرسختی روانشناختی لانگ و گولت (2003) و نشاط اجتماعی زارع و امینپور (1390) مورد ارزیابی قرار گرفتند. داده ها با استفاده از نرم افزار spss- 22 و از طریق آزمون تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر تحلیل شد. یافتهها: نتایج نشان داد که آموزش هوش معنوی بر سرسختی روانشناختی و نشاط اجتماعی دانشآموزان در دوران پساکرونا تاثیر معنا دار دارد (01/0 P<). نتیجه گیری: یافتههای پژوهش حاضر بر اهمیت استفاده از برنامههای آموزشی مبتنی بر هوش معنوی برای تقویت توانمندیهای روانشناختی و تحصیلی دانشآموزان تأکید میکند و میتواند به عنوان یک راهکار مؤثر در برنامهریزیهای آموزشی و تربیتی مورد استفاده قرار گیرد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
هوش معنوی، سرسختی روانشناختی، نشاط اجتماعی، پساکرونا، دانش آموزان |
|
عنوان انگلیسی |
Investigating the effectiveness of spiritual intelligence training on the psychological hardiness and social vitality of students in the Post-COVID-19 Era |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Abstract Background and Objectives: Given the widespread impacts of the COVID-19 pandemic on various aspects of life, including education, there is an increased need for effective strategies to enhance students' psychological resilience and social well-being. Spiritual intelligence, as a psychological aspect, can play a significant role in improving these two components. This research aims to investigate the effectiveness of spiritual intelligence training in enhancing the psychological hardiness and social vitality of students in the post-COVID-19 period. Methods: This study is a semi-experimental research with a pre-test and post-test design with a control group. The statistical population of this study included male middle school students in Qom. Thirty students from a school in District 1 of Qom city were selected using the convenience sampling method and were randomly assigned to two groups of 15. The experimental group participated in ten sessions of spiritual intelligence training, while the control group received no training. Both groups were assessed using the Long and Golat Psychological Hardiness Scale (2003) and the Zare and Aminpour social vitality Scale (2011) before and after the intervention and at the follow-up stage. The data were analyzed using SPSS-22 software and repeated measures ANOVA. Results: The results showed that spiritual intelligence training had a significant impact on the psychological hardiness and social vitality students in the post-COVID-19 period (P<0.01). Conclusion: The findings of this study emphasize the importance of using educational programs based on spiritual intelligence to enhance the psychological and academic capabilities of students. This can be used as an effective strategy in educational and training planning.] |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Spiritual Intelligence, Psychological Hardiness , social vitality, Post-COVID-19, Students. |
|
نویسندگان مقاله |
هادی پردل | hadi pordel A آموزش و پرورش قم
|
|
نشانی اینترنتی |
http://jhsme.muq.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-603-1&slc_lang=en&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
en |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|