Health, Spirituality and Medical Ethics Journal، جلد ۱۱، شماره ۴، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی نقش سبک زندگی اسلامی و نشاط معنوی در پیش بینی سازگاری عاطفی دانشجویان
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: امروزه، بررسی عوامل مرتبط با سازگاری عاطفی دانشجویان که با چالش‌های ذهنی بسیاری مواجه‌اند، موردتوجه روانشناسان قرارگرفته است. بنابراین، هدف پژوهش حاضر بررسی نقش سبک زندگی اسلامی و نشاط معنوی در پیش‌بینی سازگاری عاطفی دانشجویان بود.
روش کار: مطالعه حاضر توصیفی-همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش، دانشجویان دانشگاه فرهنگیان خراسان جنوبی در سال 1402 به تعداد 2128 نفر بودند که از این میان، تعداد 319 دانشجو به روش نمونه‌گیری طبقه‌ای وارد مطالعه شدند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسش‌نامه‌های سازگاری عاطفی فرحبخش (1390)، نشاط معنوی چیریان و افروز (1395) و سبک زندگی اسلامی کاویانی (1388) بودند. در تحلیل داده‌ها از نرم‌افزار SPSS نسخه 26 و آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه استفاده شد.
یافته‌ها: نتایج نشان داد همبستگی بین سبک زندگی اسلامی (609/0=r) و نشاط معنوی (667/0=r) با سازگاری عاطفی مثبت و معنی‌دار است (۰۱/۰>p). مؤلفه‌های سبک زندگی اسلامی، 37 درصد و نشاط معنوی، 8/45 درصد از واریانس سازگاری عاطفی دانشجویان را تبیین کردند.
نتیجه‌گیری: مجموعاً نتایج نشان داد که سبک زندگی اسلامی و نشاط معنوی، توانستند سازگاری عاطفی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان را پیش‌بینی کنند. بنابراین توجه به مؤلفه‌های سبک زندگی اسلامی و نشاط معنوی، باید موردتوجه برنامه ریزان و دفاتر سلامت روان دانشگاه‌ها باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله سبک زندگی اسلامی، نشاط معنوی، سازگاری عاطفی، دانشجویان

عنوان انگلیسی The role of Islamic lifestyle and spiritual vitality in predicting students' emotional adjustment
چکیده انگلیسی مقاله Background and Aim: Today, the investigation of the factors related to the emotional adjustment of students who face many mental challenges has attracted the attention of psychologists. Therefore, the aim of the present study was to investigate the role of Islamic lifestyle and spiritual vitality in predicting students' emotional adjustment.
Methods: The present study was descriptive-correlational. The statistical population of the research was 2128 students of Farhangian University of South Khorasan in 2023, of which 319 students were included in the study by stratified sampling method. The data collection tools included Farahbakhsh's emotional adjustment questionnaires (2013), Chirian and Afroz's spiritual vitality (2015), and Kaviani's Islamic lifestyle (2016). SPSS-26 software and Pearson correlation test and multiple regression were used in data analysis.
Findings: The results showed that the correlation between Islamic lifestyle (R=0.609) and spiritual vitality (R=0.677) with emotional compatibility is positive and significant (p<0.01). Islamic lifestyle components explained 37% and spiritual vitality 45.8% of the variance of students' emotional adjustment.
Conclusion: Overall, the results showed that Islamic lifestyle and spiritual vitality were able to predict the emotional adjustment of Farhangian University students. Therefore, paying attention to the components of Islamic lifestyle and spiritual vitality should be the concern of planners and mental health offices of universities.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Islamic lifestyle, spiritual vitality, emotional adjustment, students

نویسندگان مقاله حمیده جلیلی | Hamideh Jalili
Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Farhangian University, PO Box 889-14665, Tehran, Iran
استادیار گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665، تهران، ایران

حمیده طلائی | Hamideh Talaei
Assistant Professor, Department of Theology, Farhangian University, PO Box 889-14665, Tehran, Iran
استادیار گروه آموزش الهیات، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665، تهران، ایران

سید علیرضا قاسمی | Seyed Alireza Ghasemi
Master&apos;s student in Educational Psychology, Department of Psychology, Birjand University, Birjand, Iran
دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران


نشانی اینترنتی http://jhsme.muq.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-520-2&slc_lang=en&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده en
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات