|
Health, Spirituality and Medical Ethics Journal، جلد ۱۱، شماره ۴، صفحات ۰-۰
|
|
|
عنوان فارسی |
تاثیر آموزش رفتارهای دلبستگی مادر به جنین مبتنی بر فرهنگ ایرانی – اسلامی بر اضطراب زنان باردار مراجعه کننده به مراکز جامع سلامت شهرقم |
|
چکیده فارسی مقاله |
زمینه و هدف: دوران بارداری به عنوان یکی از مهمترین مراحل زندگی زنان شناخته میشود. این دوران علاوه بر اینکه برای اکثر زنان بسیار مسرت بخش است میتواند یک دوره پراسترس نیز قلمداد گردد. در این میان برقراری رابطه عاطفی با جنین یکی از مراحل انطباقی مهم در مواجهه با اضطراب بارداری قلمداد میگردد. به نظر میرسد رفتارهای دلبستگی مادر به جنین در فرهنگ و مذاهب مختلف متفاوت می باشد. این مطالعه با هدف تاثیر آموزش رفتارهای دلبستگی مادر به جنین مبتنی بر فرهنگ ایرانی – اسلامی بر اضطراب زنان باردار مراجعه کننده به مراکز جامع سلامت شهرقم انجام شد. روش بررسی: در این تحقیق نیمه تجربی 84 مادر باردار شکم اول تک قلو دارای سن بارداری 30 تا 34 به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمون و شاهد قرار گرفتند. پرسشنامه اضطراب اسپیلبرگر( Spielberger State-Trait Inventory ) و دلبستگی مادر و جنین کرانلی(MFAS) برای نمونههای مورد نظر در دو نوبت قبل و چهار هفته پس از مداخله استفاده شد. برنامه آموزشی گروه آزمون علاوه بر مراقبتهای معمول آموزش رفتارهای دلبستگی مادر و جنین مبتنی بر آموزههای فرهنگ ایرانی – اسلامی را در 8 جلسه 30 دقیقهای طی چهار هفته (هفته ای دو جلسه) به شیوه فردی و چهره به چهره دریافت نمودند. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمون تی مستقل و تی زوج در نرم افزار SPSSv26 انجام گرفت. یافته ها: میانگین نمره اضطراب مادران باردار قبل از مداخله در دو گروه اختلاف آماری معنی داری نداشت(67/0=P ). بعد از مداخله بین میانگین و انحراف معیار نمره اضطراب در دو گروه اختلاف آماری معنی داری مشاهده شد(002/0=P) نتیجه گیری: آموزش رفتارهای دلبستگی مادر و جنین مبتنی بر فرهنگ ایرانی اسلامی موجب کاهش اضطراب مادران باردار گردید. آموزش مبتنی بر فرهنگ ایرانی اسلامی زمینهساز تقویت توکل و امید به خدا بوده و مادر به لحاظ روحی و روانی آرامتر خواهد شد. در نظر گرفتن این آموزش ها توسط مراقبین سلامت در برنامه مراقبتی مادران باردار پیشنهاد میگردد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
دلبستگی مادر و جنین، اضطراب مادر، فرهنگ ایرانی-اسلامی، بارداری |
|
عنوان انگلیسی |
The effect of training in maternal-fetal attachment behaviors based on Iranian-Islamic culture on anxiety in pregnant women referring to comprehensive health centers in Qom |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background and Objective: Pregnancy is known as one of the most important stages in women's lives. In addition to being very joyful for most women, this period can also be considered a stressful period. In the meantime, establishing an emotional relationship with the fetus is considered one of the important adaptive stages in dealing with pregnancy anxiety. It seems that maternal-fetal attachment behaviors differ in different cultures and religions. This study aimed to investigate the effect of training in maternal-fetal attachment behaviors based on Iranian-Islamic culture on the anxiety of pregnant women referring to comprehensive health centers in Qom. Methods: In this semi-experimental study, 84 pregnant mothers with first pregnancy, singletons, with gestational age 30 to 34, were selected by convenience sampling and randomly assigned to two experimental and control groups. Spielberger State-Trait Inventory and Cranley Maternal-Fetal Attachment Questionnaire (MFAS) were used for the samples in two sessions before and four weeks after the intervention. In addition to routine care, the experimental group received training in maternal-fetal attachment behaviors based on Iranian-Islamic culture in 8 30-minute sessions over four weeks (two sessions per week) in an individual and face-to-face manner. Data analysis was performed using independent t-test and paired t-test in SPSSv26 software. Results: There was no statistically significant difference in the mean anxiety score of pregnant mothers before the intervention in the two groups (P=0.67). After the intervention, there was a statistically significant difference between the mean and standard deviation of the anxiety score in the two groups (P=0.002). Conclusion: Education on maternal-fetal attachment behaviors based on Iranian-Islamic culture reduced the anxiety of pregnant mothers. Education based on Iranian-Islamic culture provides a basis for strengthening trust and hope in God, and the mother will be more mentally and emotionally calm. It is recommended that health care providers consider this training in the care plan for pregnant mothers. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Maternal-fetal attachment, maternal anxiety, Iranian-Islamic culture, pregnancy |
|
نویسندگان مقاله |
هدی احمری طهران | Hoda Ahmari Tehran
ساره باکویی | Sareh Bakouei Faculty of Nursing and Midwifery, Qom University of Medical sciences, Qom, Iran.
ناهید مهران | Nahid Mehran
|
|
نشانی اینترنتی |
http://jhsme.muq.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-135-3&slc_lang=en&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
en |
موضوعات مقاله منتشر شده |
عمومی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|