مجله سالمندی ایران، جلد ۲۰، شماره ۱، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی عوامل تسهیل گر و موانع در گرایش سالمندان به دانشگاه های نسل سوم
چکیده فارسی مقاله
مقدمه : با پیشرفت های موجود در قرن اخیر و افزایش تعداد سالمندان، اهمیت اجتماعی آنان در جامعه پررنگ تر می شود و با شروع دوره ﺳﺎﻟﻤﻨﺪی و بازنشستگی اغلب ﺳﺎﻟﻤﻨﺪان ﺑﺎزﻧﺸﺴﺘﻪ ﺑﺎ ﺗﺤﻮﻻﺗﻲ در اﺑﻌﺎد مختلف زندگی روبه رو می شوند. با توجه به تاثیر مثبت یادگیری بر بهزیستی افراد، نقش دانشگاه ها در سلامت عمومی فراگیران نسل سوم (افراد بزرگسال در محدوده سنی 50 تا 75 سال که دارای مسئولیت شغلی منظم یا خانوادگی نیستند) و عدم گسترش آنها در کشور ما این مطالعه با هدف تعیین عوامل تسهیلگر و موانع در گرایش سالمندان به دانشگاه های نسل سوم انجام گرفت.
روش بررسی : مطالعه حاضر با رویکرد کیفی و کاربرد روش تحلیل محتوا بر 19 نفر از اعضای کانون بازنشستگان شهر شهرکرد که ﺣﺪاﻗﻞ یﮏ ﺳﺎل از بازنشستگی آنها ﮔﺬﺷﺘﻪ بود و حداکثر تنوع را به لحاظ ویژگی های دموگرافیک داشتند، ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از نمونه گیری مبتنی بر هدف و ﻣﺼﺎﺣﺒﻪ های ﻋﻤﯿﻖ ﻧﯿﻤﻪ ﺳﺎﺧﺘﺎر یﺎﻓﺘﻪ انجام گرفت. مصاحبه ها کلمه به کلمه پیاده شدند و ﺗﺎ ﺟﺎیﯽ اداﻣﻪ یافتند ﮐﻪ اﻃﻼﻋﺎت از ﻧﻈﺮ ﻣﺤﻘﻖ ﺑﻪ اﺷﺒﺎع رسید. با تعیین واحدهای مفهومی، کدگذاری دقیق و روش مقایسه ای مداوم، تحلیل محتوای مصاحبه ها صورت گرفت و به تدریج زیر طبقات و طبقات اصلی شکل گرفتند.
یافته ها : از مجموع مصاحبه ها 364 کد مقدماتی استخراج شد. کدهای به دست آمده طی فرایند تحلیل در 2 دسته اصلی، موانع موجود در گرایش سالمندان به دانشگاه شامل 7 زیرگروه(تغییر فرآیند یادگیری با افزایش سن، مسافت و حمل و نقل، وجود نداشتن اعتماد اجتماعی، مشکلات اقتصادی- اجتماعی، نداشتن فرصت کافی، وجود ناتوانی ها در دوره سالمندی، دغدغه داشتن برای جوانان) و عوامل تسهیلگر در گرایش سالمندان به دانشگاه شامل 7 زیرگروه (وجود رفاه و آسایش در زندگی، نداشتن مسئولیت و هزینه، وجود حمایت و امتیازات ویژه، افزایش سطح آگاهی و فرهنگ، بومی سازی دانشگاه و برنامه ها، مشارکت بازنشسته های توانمند در برنامه ها، اهمیت تفاوت نگاه یا علایق افراد) قرار گرفتند.
نتیجه گیری : با توجه به تغییر فرآیند یادگیری افراد با افزایش سن، عدم وجود اعتماد اجتماعی در جامعه، مشکلات اقتصادی- اجتماعی، دغدغه مسافت و حمل و نقل، وجود ناتوانی ها در دوره سالمندی لازم است کارگروهی از متخصصین و صاحب نظران جهت فراهم نمودن زیرساخت های مورد نیاز و تدوین، بازنگری و نظارت بر اجرای قوانین دانشگاه های نسل سوم تشکیل شود تا با برنامه ریزی و سازماندهی مناسب در جهت رفع موانع و ایجاد دانشگاه های نسل سوم بر پایه ویژگی های فرهنگی و اجتماعی جامعه ایرانی اقدام شود که گام مهمی در جهت ارتقا و بهبود کیفیت زندگی سالمندان محسوب می شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله عوامل تسهیلگر، موانع، سالمند، دانشگاه

عنوان انگلیسی Facilitators and Barriers in the Tendency of the Elderly to Universities of the Third Age
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: With the progress in the last century and the increased population of the elderly, their social importance in the society has become more prominent and with the beginning of old age and retirement, most of the retired elderly face changes in different aspects of their lives. Given the favorable impact of learning on people's well-being, the role of universities in the general health of third-generation learners (Adults between the ages of 50 and 75 who do not have regular job or family responsibilities) and their lack of expansion in our country, this study was conducted with the aim of determining facilitators and barriers in the tendency of the elderly to universities of the third age.
Research method: This qualitative study was conducted using content analysis with 19 members of the Shahrekord Retirees' Center, who had been retired at least one year ago and were selected using purposive sampling with maximum variation (in terms of demographic characteristics) as well as in-depth, semi-structured interviews. The interviews were transcribed word for word and continued until data saturation was achieved. The content analysis of the interviews was done by determining the conceptual units, accurate coding and continuous comparison, and gradually subthemes and themes were created.    
Findings: From all the interviews, 364 initial codes were drawn, the codes obtained from data analysis were assigned to two themes, obstacles to the tendency of the elderly to university, including 7 subthemes (changing the learning process with increasing age, distance and transportation, lack of social trust, socio-economic problems, not having enough opportunities, the presence of disabilities in old age, concern for young people) and facilitating factors for the tendency of the elderly to university, including 7 subthemes (existence of well-being and comfort in life, lack of responsibilities and costs, existence of support and special privileges, increasing the level of awareness and culture, localization University and programs, the participation of capable retirees in programs, the importance of different views or interests of people).
Conclusion: Considering the change in the learning process of older people, the lack of social trust in the society, economic-social problems, the concern of distance and transportation, the existence of disabilities in the old age, a working group of specialists and pundits is necessary to provide the required infrastructure. The need to formulate, revise and monitor the implementation of the laws of universities of the third age is formed in order to take appropriate planning and organization in order to remove obstacles and create universities of the third age based on the cultural and social characteristics of Iranian society, which is an important step towards promoting and improving the quality of life of the elderly.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Facilitators, Barriers, Older adults, Universities ​​​​​​​

نویسندگان مقاله سارا مغاره دهکردی | Sara Maghare Dehkordi
Student Research Committee, Babol University of Medical Sciences, Babol, Iran.
کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی بابل، بابل، ایران.

سمانه پورهادی | Samaneh Pourhadi
Social Determinants of Health Research Center, Health Research Institute, Babol University of Medical Sciences, Babol, Iran.
مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، پژوهشکده سلامت، دانشگاه علوم پزشکی بابل، بابل، ایران.

مسعود لطفی زاده | Masoud Lotfizadeh
Social Determinants of Health Research Center, Shahrekord University of Medical Sciences, Shahrekord, Iran.
مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، شهرکرد، ایران.

شیما سام | Shima Sum
Social Determinants of Health Research Center, Health Research Institute, Babol University of Medical Sciences, Babol, Iran.
مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، پژوهشکده سلامت، دانشگاه علوم پزشکی بابل، بابل، ایران.


نشانی اینترنتی http://salmandj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-593-5&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده سالمند شناسی
نوع مقاله منتشر شده کاربردی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات