Health, Spirituality and Medical Ethics Journal، جلد ۱۲، شماره ۱، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی رابطه شفقت به خود و بهزیستی معنوی با رضایت زناشویی در دانشجویان متأهل: نقش میانجیگری اضطراب
چکیده فارسی مقاله مقدمه و هدف: دانشجویان متأهل اغلب با تقاضاهای دوگانه تحصیلات و روابط شخصی مواجه هستند. در این زمینه، درک نقش‌های شفقت به خود و بهزیستی معنوی در ارتباط با رضایت زناشویی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. این پژوهش روابط بین شفقت به خود، بهزیستی معنوی و رضایت زناشویی در بین دانشجویان متأهل را ارزیابی و نقش میانجیگری اضطراب را مورد بررسی قرار می‌دهد.
روش‌: این مطالعه توصیفی و از مدل‌سازی معادلات ساختاری برای بررسی روابط فرضی بین شفقت به خود، بهزیستی معنوی، اضطراب و رضایت زناشویی استفاده کرد. نمونه‌ای تصادفی طبقه‌بندی شده از 356 دانشجوی متأهل از دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز در سال 1402 انتخاب شدند. داده‌ها با استفاده از مقیاس رضایت زناشویی، مقیاس بهزیستی معنوی، مقیاس اضطراب آشکار و پنهان و پرسشنامه شفقت به خود جمع‌آوری شد. تجزیه و تحلیل‌های آماری با استفاده روش مدل‌سازی معادلات ساختاری در نرم‌افزارهای SPSS-26 و AMOS-26 انجام شد.
نتایج: یافته‌ها نشان داد که شفقت به خود (β=-0.19، P=0.007) و بهزیستی معنوی (β=-0.11، P=0.008) دارای همبستگی منفی معنی‌داری با اضطراب بودند. علاوه بر این، شفقت به خود (β=0.21، P=0.001)، بهزیستی معنوی (β=0.10، P<0.002) و اضطراب (β=-0.19، P=0.001) به طور معنی‌داری با رضایت زناشویی مرتبط بودند. تحلیل‌های بوت استرپ تأثیر غیرمستقیم شفقت به خود و بهزیستی معنوی بر رضایت زناشویی از طریق اضطراب را تأیید کرد (P=0.013).
نتیجه‌گیری: این مطالعه نشان داد که خ شفقت به خود و بهزیستی معنوی به طور مثبت با رضایت زناشویی مرتبط هستند. تشویق به شفقت به خود و بهزیستی معنوی می‌تواند کیفیت زناشویی را بهبود بخشد.
 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله شفقت به خود، بهزیستی معنوی، رضایت زناشویی، اضطراب، دانشجویان متأهل

عنوان انگلیسی The Relationship Between Self-Compassion, Spiritual Well-being, and Marital Satisfaction Among Married University Students: The Mediating Role of Anxiety
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objectives: Married university students frequently face the dual demands of academic pursuits and personal relationships. In this context, understanding the roles of self-compassion and spiritual well-being in relation to marital satisfaction becomes particularly important. This research examines the relationships between self-compassion, spiritual well-being, and marital satisfaction among married university students, investigating the mediating role of anxiety.
Methods: This descriptive-analytical study utilized Structural Equation Modeling (SEM) to examine the hypothesized relationships among self-compassion, spiritual well-being, anxiety, and marital satisfaction. A stratified random sample of 356 married students from Azad University, Ahvaz, Iran, was recruited in 2023. Data were collected using the Marital Satisfaction Scale, Spiritual Well-being Scale, State-Trait Anxiety Inventory, and Self-Compassion Questionnaire-Long Form. Statistical analyses were conducted using SPSS-26 and AMOS-26 software.
Results: Findings revealed that self-compassion (β=-0.19, P=0.007) and spiritual well-being (β=-0.11, P=0.008) had significant negative correlations with anxiety. Additionally, self-compassion (β=0.21, P=0.001), spiritual well-being (β=0.10, P<0.020), and anxiety (β=-0.19, P=0.001) were significantly related to marital satisfaction. Bootstrap analyses further confirmed the indirect effects of self-compassion and spiritual well-being on marital satisfaction through anxiety (P= 0.013).
Conclusion: This study revealed that self-compassion and spiritual well-being are positively linked to marital satisfaction, likely by reducing anxiety. Encouraging self-compassion and spiritual well-being may improve marital quality.
 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Self-compassion, Spiritual well-being, Marital satisfaction, Anxiety, Married students

نویسندگان مقاله بهاره بهادری | Bahareh Bahadori
Department of Psychology, Ahvaz Branch, Islamic Azad University, Ahvaz, Iran
گروه روانشناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران

پرویز عسگری | Parviz Asgari
Department of Psychology, Ahvaz Branch, Islamic Azad University, Ahvaz, Iran
گروه روانشناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران

فرح نادری | Farah Naderi
Department of Psychology, Ahvaz Branch, Islamic Azad University, Ahvaz, Iran
گروه روانشناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران


نشانی اینترنتی http://jhsme.muq.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-471-2&slc_lang=en&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده en
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات