|
Health, Spirituality and Medical Ethics Journal، جلد ۱۲، شماره ۱، صفحات ۰-۰
|
|
|
عنوان فارسی |
اثربخشی آموزش خودشفقت ورزی بر ارتقای سلامت معنوی و پذیرش اجتماعی دانشجویان |
|
چکیده فارسی مقاله |
زمینه و اهداف: مداخله های شناختی رفتاری مثبت گرا می تواند عنصر مهمی در ارتقا و بهبود سلامت معنوی و پذیرش اجتماعی باشد. بنابراین پژوهش حاضر با هدف تعین اثربخشی آموزش خودشفقتورزی بر ارتقای سلامت معنوی و پذیرش اجتماعی دانشجویان انجام شد. روش: این پژوهش از نوع کاربردی و روش آن از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری دانشجویان مراجعه کننده به مرکز مشاوره دانشگاه آزاد اسلامی واحد مهاباد بوده است. با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس و بر اساس معیارهای ورود و خروج 30 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند و به شیوه تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل گمارش شدند (15 نفر گروه آزمایش و 15 نفر گروه کنترل). از هر دو گروه پیش از شروع مداخله پیش آزمون به عمل آمد. برنامه آموزش خودشفقتورزی در 7 جلسه 60 دقیقهای در طی یک ماه به آزمودنیهای گروه آزمایش ارائه گردید. ابزار گردآوری اطلاعات مقیاس سلامت معنوی پولوتزین و الیسون (1983) و پرسشنامه پذیرش اجتماعی کرون و مارلو (1960) بودند. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون تحلیل کوواریانس و نرم افزار SPSS-26 استفاده شد. یافتهها: نتایج حاصل از آزمونt-test نشان داد بین پیشآزمون متغیرهای سلامت معنوی و پذیرش اجتماعی در دو گروه آزمایش و کنترل تفاوت معناداری وجود ندارد (05/0< P). همچنین مداخله آموزش خودشفقتورزی بر سلامت معنوی و پذیرش اجتماعی دانشجویان تاثیر معناداری دارد و میزان اثر آن بر سلامت معنوی بیشتر از پذیرش اجتماعی بود(01/0>P). نتیجهگیری: بنابراین آموزش خودشفقتورزی میتواند به منظور ارتقا و بهبود سلامت معنوی و افزایش پذیرش اجتماعی دانشجویان استفاده شود. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
خودشفقت ورزی، سلامت معنوی ، پذیرش اجتماعی |
|
عنوان انگلیسی |
The Effectiveness of Self-compassion Training on Spiritual Health and Social Acceptance of Students |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background and Objectives: Positive cognitive behavioral interventions can be an important element in promoting and improving spiritual health and social acceptance. Therefore, the aim of the present study was to determine the effectiveness of self-compassion training on promoting spiritual health and social acceptance of students. Method: This research is applied and its method is semi-experimental with a pre-test-post-test design with a control group. The population of the students who referred to the counseling center of Islamic Azad University, Mahabad branch. The sampling method was available and based on the entry and exit criteria, 30 people were selected as a sample and randomly replaced in two experimental and control groups (15 people in the experimental group and 15 people in the control group). Before starting the intervention, both groups were pre-tested. The self-compassion training program was presented to the subjects of the experimental group in 7 sessions of 60 minutes during one month. Research questionnaires included: Polotzin and Ellison (1983) spertual health Scale and Kron and Marlowe (1960) Social Acceptance Questionnaire. To analyze the data, analysis of covariance was used in SPSS-26. Results: The results of the t-test showed that there was no significant difference between the pre-test variables of spiritual health and social acceptance in the experimental and control groups (P<0.05). Also, the self-compassion training intervention had a significant effect on students' spiritual health and social acceptance, and its effect on spiritual health was greater than social acceptance (P<0.01). Conclusion: Therefore, self-compassion training can be used to promote and improve spiritual health and increase social acceptance of students. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
self-compassion, spiritual health, social acceptance. |
|
نویسندگان مقاله |
بهمن کرد | Bahman Kord Association Professor, Department of Psychology, Mahabad Branch, Islamic Azad University, Mahabad, Iran. دانشیار گروه روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مهاباد، مهاباد. ایران.
آرزو باباخانی | Arazoo Babakhani Department of Psychology, Mahabad Branch, Islamic Azad University, Mahabad, Iran. کارشناس ارشد روان شناسی، آموزش و پرورش، مهاباد، ایران.
|
|
نشانی اینترنتی |
http://jhsme.muq.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-266-3&slc_lang=en&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
en |
موضوعات مقاله منتشر شده |
عمومی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|