|
راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی، جلد ۱۱، شماره ۲، صفحات ۱۱۷-۱۲۲
|
|
|
عنوان فارسی |
آموزش پزشکی مبتنی بر توانمندی و ادغام در آموزش پزشکی: رویکردهای نوین در قرن حاضر |
|
چکیده فارسی مقاله |
بر طبق رویکرد جدیدCBME ، روش یادگیری تلفیقی شامل در نظر گرفتن دو یا چند رشته یا موضوع که از نظر مفاهیم یا روشهایی نزدیک و مشابه هستند برای توضیح یک توانمندی است. کلمه «ادغام» به معنای هماهنگی بین موضوعات مختلف تدریس شده در طول دوره است. این شامل به روزرسانی منظم در فرآیند یادگیری است که به هدف CBME کمک میکند تا یک یادگیرنده پزشکی به یک یادگیرنده مادام العمر تبدیل شود. زمانی که بین مطالب ارائه شده در نیمسال تحصیلی اعم از بالینی یا علوم پایه هماهنگی وجود داشته باشد، ادغام افقی است. در حالی که ادغام عمودی شامل هماهنگی بین علوم پایه و موضوعات بالینی است. در نتیجه مرزهای ایجاد شده توسط روش سنتی آموزش پزشکی در قالب موضوعات علوم پایه، پاراکلنیکی و کلنیکی برای همیشه از بین میرود. کوریکولوم مارپیچی و ادغام افقی و عمودی، همسویی موضوعات در تقویم تحصیلی خاص و همچنین سایر موضوعات در مراحل مختلف، ارتقاء برنامه درسی را تضمین می کند. از این رو ارتباط بین مطالب افزایش یافته و تمامی موانع در فرآیند یاددهی-یادگیری برطرف میشود. بنابراین، تسهیل حفظ مفاهیم، بهبود مهارتها و رشد نگرش یادگیرندگان پزشکی افزایش می یابد |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
آموزش پزشکی مبتنی بر توانمندی، ادغام عمودی، ادغام افقی |
|
عنوان انگلیسی |
Competency-based medical education and integration in medical education: new approaches in the current century |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
According to the new CBME approach, the integrated learning method involves considering two or more disciplines or subjects that are close and similar in terms of concepts or methods to explain a competency. The word "integration" means coordination between different subjects taught during the course. This includes regular updating in the learning process, which contributes to CBME's goal of making a medical learner a lifelong learner. Horizontal integration is when there is harmony between the content presented in the academic semester, either clinical or basic science. While vertical integration involves coordination between basic science and clinical subjects. As a result, the boundaries created by the traditional method of medical education in the form of basic, paraclinical and clinical science subjects will disappear forever. The spiral curriculum and the horizontal and vertical integration, the alignment of subjects in the specific academic calendar as well as other subjects in different stages, ensure the promotion of the curriculum. Therefore, the connection between the materials is increased and all the obstacles in the teaching-learning process are removed. Therefore, facilitating the retention of concepts, improving skills and developing attitudes of medical learners increases |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
competency badsed medical education, horizontal integration, vertical integration |
|
نویسندگان مقاله |
حمید مهدوی فرد | Hamid Mahdavifard PH.D, Medical education, Educational Development Center, Neyshabur university of medical sciences Neyshabur, Iran. دکتری تخصصی، آموزش پزشکی، مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی نیشابور، نیشابور، ایران.
|
|
نشانی اینترنتی |
http://dsme.hums.ac.ir/browse.php?a_code=A-12-576-1&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
نامه به سردبیر |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|