راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی، جلد ۱۱، شماره ۲، صفحات ۱۳۳-۱۵۰

عنوان فارسی طراحی، اجرا و ارزشیابی مسابقه آموزشی گروهی جهت ارتقاء مهارت های تخصصی، اخلاق حرفه ای و سبک زندگی سلامت محور در دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی تهران: یک مطالعه توسعه آموزشی
چکیده فارسی مقاله هدف: باتوجه به نقش مهم پرستاران در تحقق رسالت نظام سلامت، و آموزش آنان، این مطالعه با هدف طراحی، اجرا و ارزشیابی مسابقه آموزشی گروهی جهت  ارتقاء مهارت های  تخصصی، اخلاق حرفه ای و سبک زندگی سلامت محور در دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام شده است.
روش‌ها: مطالعه حاضر یک مطالعه توسعه اموزشی است که در دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران بر روی 50 نفر از دانشجویان پرستاری ترم چهار الی هشت در تاریخ 29 اردیبهشت ماه سال 1401 انجام شد. لیستی از وظایف و مهارت ها مکتوب شد و برای هر کدام از آن ها چند بازی در قالب مسابقه تهیه گردید. برای هر آیتم مسابقه، ابزار اندازه گیری و ارزشیابی طراحی گردید. در بخش سبک زندگی سلامت محور، همه شرکت کنندگان پرسشنامه محقق ساخته سبک زندگی سلامت محور(شامل آیتم های: رژیم غذایی، فعالیت بدنی، مسئولیت پذیری در مورد سلامت، روابط بین فردی، مدیریت استرس، خودشکوفایی، سلامت روحی، کیفیت خواب و مراقبت از کووید 19) را روز ثبت نام در مسابقه تکمیل نمودند که این پرسشنامه چهل روز بعد مجددا به روش خوداظهاری تکمیل گردید. بخش مهارت های تخصصی(آموزش به بیمار، مدیریت یک بیمار تصادفی با موتور، مراقبت از بیمار بستری در بخش مراقبت ویژه، دارودرمانی و مواجه با بحران (زلزله)) و اخلاق حرفه ای(فاش شدن سناریوی مسابقه، چالش مدیریت خشم، خطای دارویی و فاش کردن اسرار بیمار) در روز مسابقه در ایستگاه های طراحی شده به صورت گروهی و در قالب آزمون آسکی در اسکیل لب و فضای باز دانشکده سنجیده شد. همه دانشجویان  مقطع کارشناسی پرستاری ترم چهارم به بعد می توانستند در این مسابقه در قالب یک تیم 5 نفره شرکت نمایند. در نهایت مسابقه در روز تعیین شده اجرا شد.
نتایج: بطور کلی نمره همه دانشجویان نسبت به 40 روز قبل در حیطه سبک زندگی بیشتر شده بود و میانگین نمره تغییرات مرتبط با سبک زندگی بعد از 40 روز 7/40 بود. ارائه دروس عملی در قالب بازی و فعالیت های گروهی، توانست انگیزه و علاقه مندی دانشجویان را افزایش دهد و منجر به ارتقاء توانایی آنان در انجام فعالیت های مشارکتی، گروهی و تثبیت و ماندگاری  بهتر آموخته ها شود.
نتیجه‌گیری: آموزش از طریق بازی می تواند نتایج مثبتی به همراه داشته  باشد و استفاده از این روش در حوزه آموزش و ارزیابی پرستاری می تواند توانمندی پرستاران در زمینه مهارت های تخصصی، اخلاق حرفه ای و سبک زندگی را ارتقاء دهد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله مسابقه، آموزش، مهارت، اخلاق، سبک زندگی.

عنوان انگلیسی Designing, implementing and evaluating a group educational competition to improve specialized skills, professional ethics and health-oriented lifestyle in nursing students of Tehran University of Medical Sciences: A study of educational development
چکیده انگلیسی مقاله Introduction:This study aims to design, implement, and evaluate a group educational competition to enhance the specialized skills, professional ethics, and health-oriented lifestyle of nursing students at Tehran University of Medical Sciences. Given the pivotal role of nurses in the healthcare system and the significance of their education, this intervention seeks to optimize their professional development.
Methods: This educational development study was conducted at the Faculty of Nursing and Midwifery, Tehran University of Medical Sciences, involving 50 nursing students from the fourth to eighth semesters. On May 29, 2022, a group educational competition was implemented, incorporating a series of tasks and skills. A measurement tool was developed to assess performance in each competition item. In the health-oriented lifestyle section, all participants completed a self-report questionnaire at the beginning and end of the study, assessing their diet, physical activity, health responsibility, interpersonal relationships, stress management, self-actualization, mental health, sleep quality, and COVID-19 care practices. The specialized skills section, evaluated through an Objective Structured Clinical Examination (OSCE), comprised tasks such as patient education, managing motorcycle accident victims, intensive care unit patient care, drug therapy, and crisis management (e.g., earthquake response). The professional ethics section assessed participants' responses to scenarios involving ethical dilemmas, such as anger management, medication errors, and patient confidentiality. Undergraduate nursing students from the fourth semester onwards were invited to form teams of five to participate in the competition. The competition was held on the scheduled date, and participants were evaluated based on their performance in the various tasks and scenarios.
Results: In general, the scores of all students were higher in the area of lifestyle compared to 40 days before, and the average score of changes related to lifestyle after 40 days was 40.7. Providing practical lessons in the form of games and group activities could increase the motivation and interest of students and lead to the improvement of their ability to perform collaborative and group activities and better consolidation and permanence of what they learned.
Conclusion: the results showed that teaching through games can bring positive results and using this method in the field of nursing education and evaluation can improve the ability of nurses in the field of specialized skills, professional ethics and lifestyle.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله competition, training, skill, ethics, lifestyle.

نویسندگان مقاله زهرا روددهقان | Zahra Rooddehghan
PhD in Nursing, Associate Professor, Faculty Member, Department of Medical -Surgical Nursing, Faculty of Nursing and Midwifery, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran..
گروه داخلی جراحی دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.

حانیه جوکار قهرودی | Hanieh joukar ghahroodi
School of Nursing and Midwifery, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.

نرگس عظیمی | Narges Azimi
School of Nursing and Midwifery, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.

زهرا حسن بکلو | Zahra HasanBaklu
School of Nursing and Midwifery, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.

سمانه باصری | Samane Baseri
School of Nursing and Midwifery, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران

رئوفه کریمی | Raoofeh Karimi
School of Nursing and Midwifery, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران


نشانی اینترنتی http://dsme.hums.ac.ir/browse.php?a_code=A-12-578-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات