|
، جلد ۲۶، شماره ۴، صفحات ۰-۰
|
|
|
عنوان فارسی |
رابطه کنترل شناختی با اهمال کاری تحصیلی در دانش آموزان دوره متوسطه: نقش میانجی خودتنظیمی |
|
چکیده فارسی مقاله |
چکیده مقدمه: اهمال کاری تحصیلی وضعیتی است که در آن دانشآموزان به طور مستمر و ناخودآگاه از انجام به موقع وظایف و کارهای مرتبط با تحصیل خود باز میمانند، که این امر میتواند تأثیرات مخربی بر عملکرد تحصیلی آنان داشته باشد. کارکردهای اجرایی و خودتنظیمی فرآیندهایی به منظور کنترل هدفمند شناخت و یادگیری هستند که به طور مثبت بر نتایج تحصیلی دانشآموزان تأثیر گذارند. مطالعه حاضر باهدف بررسی نقش میانجی خودتنظیمی در رابطه بین کنترل شناختی با اهمال کاری تحصیلی در دانش آموزان متوسطه انجام شد. روش کار: در قالب پارادایم اثباتگرایی، با رویکرد کمی و در چارچوب یک طرح همبستگی از نوع مدل آزمایی معادلات ساختاری از بین دانش آموزان 12 تا 18 سال مشغول به تحصیل در مدارس متوسطه شهر خرمآباد در سال تحصیلی 1402-1401 از طریق روش نمونه گیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای 452 نفر انتخاب شدند. مقیاسهای ارزیابی کارکردهای اجرایی (هولست و تورل، 2018)، انعطافپذیری شناختی (دنیس و واندروال، 2010)، اهمالکاری تحصیلی (مککلوسکی، 2011) و پرسشنامه خودتنظیمی بوفارد جهت گردآوری یافتهها مورد استفاده قرار گرفت. یافتهها در چارچوب مدلسازی معادلات ساختاری و با استفاده از نرمافزارهای SPSS27 و 4 SmartPLS مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. یافتهها: نتایج بهدستآمده از مدلسازی معادلات ساختاری حاکی از تأثیر معنادار کنترل شناختی بر اهمال کاری تحصیلی (001/0>P=؛72/8=t؛429/0-=β)، کنترل شناختی بر خودتنظیمی (001/0>P=؛ 33/6=t؛342/0=β) و خودتنظیمی بر اهمال کاری تحصیلی (001/0>P=؛ 70/5=t؛245/0-=β) بود. بدین سان، در تأثیر کنترل شناختی بر اهمال کاری تحصیلی در مدل مفهومی مطالعه حاضر خود تنظیمی نقش میانجی جزئی مکمل داشت. نتیجه گیری: درمجموع از یافتههای بهدستآمده میتوان چنین نتیجهگیری کرد که تأثیر مستقیم و غیر مستقیم کنترل شناختی بر اهمال کاری تحصیلی با افزایش سطح خودتنظیمی بهطور معنیداری تشدید خواهد شد. خودتنظیمی در دانش آموزان نوجوان یک عامل محافظ کننده بین کنترل شناختی و اهمال کاری تحصیلی است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
اهمال کاری تحصیلی، خودتنظیمی، کنترل شناختی،کارکردهای اجرایی |
|
عنوان انگلیسی |
The relationship between cognitive control and academic procrastination among high school students: The mediating role of self-regulation |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Abstract Introduction: Academic procrastination is a condition in which students habitually and unconsciously fail to complete their educational tasks and responsibilities on time, potentially leading to significant negative impacts on their academic performance. Executive functions and self-regulation are processes aimed at the purposeful control of cognition and learning, which positively influence students’ academic outcomes. This study aimed to examine the mediating role of self-regulation in the relationship between cognitive control and academic procrastination among students. Methods: Within a positivist paradigm and using a quantitative approach, the study employed a correlational design based on structural equation modeling. A sample of 452 students aged 12 to 18, enrolled in schools in Khorramabad during the 2022–2023 academic year, was selected through multistage cluster random sampling. Data collection utilized the Adult Executive Functioning Inventory (ADEXI; Holst, & Thorell, 2018), Cognitive Flexibility Scale (Dennis & Vander Wal, 2010), Academic Procrastination Scale (McCloskey, 2011), and the Self-Regulation Questionnaire (Bouffard, 1995). The data were analyzed through structural equation modeling using SPSS 27 and SmartPLS 4 software. Results: The results obtained from structural equation modeling indicate a significant effect of cognitive control on academic procrastination (β = -0.429, t = 8.72, p < 0.001), cognitive control on self-regulation (β = 0.342, t = 6.33, p < 0.001), and self-regulation on academic procrastination (β = -0.245, t = 5.70, p < 0.001). Thus, in the impact of cognitive control on academic procrastination, self-regulation played a partial mediating role in the conceptual model of the present study. Conclusion: In summary, the results suggest that the direct and indirect effects of cognitive control on academic procrastination will be significantly intensified with an increase in the level of self-regulation. Self-regulation serves as a protective factor among adolescent students between cognitive control and academic procrastination. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Academic procrastination, Self-regulation, Cognitive control, Executive functions |
|
نویسندگان مقاله |
جعفر نظریان | JAFAR NAZARIAN Razi University دانشگاه رازی
هادی پرهون | HADI PARHON Razi University دانشگاه رازی
خدامراد مومنی | KHODAMORAD MOMENI Razi University دانشگاه رازی
|
|
نشانی اینترنتی |
http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-2011-1&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
روان شناسی شناختی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی اصیل |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|