|
راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی، جلد ۱۱، شماره ۳، صفحات ۲۳۳-۲۴۸
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی میزان رضایتمندی دانشجویان دانشکده علوم پزشکی ساوه نسبت به رشته تحصیلی خود و ارتباط آن با سلامت روان و عوامل مرتبط با آن |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف: رضایتمندی دانشجویان نشانگر مؤثر بودن تمام حیطه های آموزشی از لحاظ علمی، عملی بوده و به مجموعه ای از احساسات سازگار و ناسازگار فرد نسبت به رشته تحصیلی اطلاق می شود. مطالعه حاضر با هدف بررسی میزان رضایتمندی دانشجویان دانشکده پزشکی ساوه از رشته تحصیلی خود و اترباط آن با سلامت روان آنها، صورت گرفت. روشها: مطالعه توصیفی- مقطعی حاضر در سال 1399 انجام شد. نمونه گیری به صورت تصادفی طبقهای از بین همه رشتههای تحصیلی و ورودیهای مختلف انجام شد. در نهایت 100 نفر از دانشجویان 7 رشته تحصیلی که حداقل دو ترم از تحصیل آنها گذشته باشد، وارد مطالعه شدند. دادهها از طریق پرسشنامه استاندارد سلامت عمومی و پرسشنامه رضایت از رشته تحصیلی که قبلا توسط برخی محققین طراحی شده است و روایایی و پایایی آن دردسترس بود جمع آوری شدند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آمارههای توصیفی (فراوانی، میانگین، مد و ...) و آمار استنباطی (ضریب همبستگی اسپیرمن و آزمون تی مستقل) استفاده شد. نتایج: 72 درصد دانشجویان شرکت کننده در مطالعه دختر بودند و 62 درصد از کل دانشجویان، در رده سنی 23-21 سال قرار داشتند. مطابق نتایج، بین جنسیت دانشجویان و رضایت از رشته تحصیلی آنها، ارتباط آماری معنادار وجود نداشت (602/0=P). همچنین دانشجویان رشتههایی مانند پرستاری که بازار کار بهتری دارند، بیشترین درصد رضایتمندی از رشته تحصیلی را نشان دادند (012/0=P). به طور کلی میزان رضایت از رشته تحصیلی با میانگین نمره 16/57، در حد متوسط بود. میانگین نمره مربوط به سلامت روان دانشجویان 56/30 بود که در سطح متوسط برآورد گردید. همچنین با توجه به آنالیزهای آماری بین میزان رضایت از رشته تحصیلی و سلامت عمومی-روان، ارتباط آماری معنادار مشاهده نشد (85/0=P). نتیجهگیری: تنتایج این مطالعه نشان داد میانگین رﺿﺎﻳﺖ ﻣﻨﺪی از رﺷﺘﻪ ﺗﺤﺼﻴﻠﻲ نیز در ﺣﺪ ﻣﺘﻮﺳﻂ ﺑﻮده است و ﻣﻴﺎﻧﮕﻴﻦ ﺳﻄﺢ ﺳﻼﻣﺖ ﻋﻤﻮمی داﻧﺸﺠﻮﻳﺎن در ﻣﺤﺪوده اﺧﺘﻼل ﺧﻔﻴﻒ ارزﻳﺎﺑﻲ ﺷﺪ. ارتباطی بین رضایت از رشته تحصیلی و نمره سلامت عمومی- سلامت روان وجود نداشت. ﺗﻘﻮﻳﺖ اﺳﺎﺗﻴﺪ ﻣﺸﺎور در ﺳﻄﺢ داﻧﺸﮕﺎهﻫﺎ، ﻓﻌﺎل ﻧﻤﻮدن ﻣﺮاﻛﺰ ﻣﺸﺎوره در ﺳﻄﺢ دﺑﻴﺮﺳﺘﺎنﻫﺎ و داﻧﺸﮕﺎهﻫﺎ، ﺷﻨﺎﺳﺎﻳﻲ ﻋﻼﺋﻖ و اﺳﺘﻌﺪاد داﻧﺸﺠﻮﻳﺎن در اﻧﺘﺨﺎب رﺷﺘﻪ تحصیلی و نیز ﺑﺮﮔﺰاری ﻛﺎرﮔﺎه ﻫﺎی آﻣﻮزﺷﻲ در ﺣﻔﻆ و ارﺗﻘﺎی ﺳﻄﺢ ﺳﻼﻣﺖ روان داﻧﺸﺠﻮﻳﺎن ﺣﺎﺋﺰ اهمیت اﺳﺖ. در اﻳﻦ ﻣﻴﺎن ﻧﻘﺶ ﺧﺎﻧﻮاده و ﻧﻴﺰ ﺳﻴﺎﺳﺖ ﮔﺬاری جامعه ﺑﺮای ﺗﻘﻮﻳﺖ اﻧﮕﻴﺰه در ﺟﻮاﻧﺎن و ارﺗﻘﺎی ﺳﻼﻣﺖ روان آﻧﺎن، ﺑﻪ ﻋﻨﻮان اﺛﺮﺑﺨﺶ ﺗﺮﻳﻦ اﺳﺘﺮاﺗﮋی ﻫﺎ تلقیﻣﻲ ﺷﻮد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
رضایتمندی، دانشجویان، رشته تحصیلی، سلامت روان، دانشگاه علوم پزشکی. |
|
عنوان انگلیسی |
Investigating the Students' Satisfaction with their Field of Study and its Related to Mental Health Status and Related Factors among the Students of Saveh University of Medical Sciences |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Introduction: This study aimed to investigate students' satisfaction with their field of study and the related factors at Saveh University of Medical Sciences. Methods: A descriptive and analytical study was conducted among students from various medical sciences disciplines at Saveh University of Medical Sciences in 2020. Participants were selected using stratified random sampling from all fields of study and entrance examinations. Data were collected through a validated questionnaire on general health and a field satisfaction questionnaire developed by researchers. Descriptive statistics (frequency, mean, mode, etc.) and inferential statistics (Spearman correlation coefficient and independent t-test) were employed for data analysis. Results: The mean score for satisfaction with the field of study was 57.1, indicating an average level of satisfaction. Mental health, with a mean score of 87.7, reflected mild disorder. There was no significant relationship between students' satisfaction and their mental health (p = 0.855); however, a positive relationship was found between academic satisfaction and students' degree programs (p = 0.012). Conclusion: Given the findings regarding the relationship between academic satisfaction and students' mental health, as well as their academic progress, it is essential to enhance advisor support at universities. Consideration of student demographics and recruitment processes is also crucial. Furthermore, fostering mentorship and encouraging family engagement with the educational system will benefit students during their academic journeys. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Satisfaction, Students, Field of Study, Mental Health Status, medical University |
|
نویسندگان مقاله |
ادریس حسین زاده | Edris Hoseinzadeh Department of Environmental Health Engineering, Saveh University of Medical Sciences, Saveh, Iran. گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اراک، اراک، ایران.
بیتا قاسمی | bITA Ghasemi Department of Environmental Health Engineering, Saveh University of Medical Sciences, Saveh, Iran. گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اراک، اراک، ایران.
خدیجه جعفری | Khadijeh Jafari Department of Environmental Health Engineering, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran. گروه مهندسی بهداشت محیط، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران.
|
|
نشانی اینترنتی |
http://dsme.hums.ac.ir/browse.php?a_code=A-12-569-2&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
عمومی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|