مجله اطلاع رسانی پزشکی نوین، جلد ۲، شماره ۲، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی اولویت بندی عوامل موثر بر کیفیت خدمات بیمارستان از دیدگاه همراهان بیمار بر اساس روش تحلیل سلسله مراتبی فازی (مطالعه موردی: بیمارستان کودکان شهر بندرعباس)
چکیده فارسی مقاله مقدمه: بیمارستانها نقش مهمی در ارائه خدمات درمانی و تامین سلامت جامعه دارند بنابراین نحوه ارزیابی کیفیت خدمات آن از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در این مقاله با بررسی پیشینه تحقیق به توسعه مدلی برای سنجش کیفیت خدمات بیمارستانی پرداخته شده است و سپس با استفاده از روش فرایند تحلیل سلسله مراتبی فازی خواسته های همراهان بیماران از کیفیت خدمات بیمارستان، اولویت بندی شده است. روش بررسی: پژوهش حاضر توصیفی و از نظرهدف کاربردی است. جامعه آماری شامل 185 نفر از همراهان کودکان بستری در بیمارستان کودکان بندرعباس بود که براساس فرمول کوکوران 120 نفر از آنها با روش نمونه گیری به صورت تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. داده های مورد نیاز با پرسشنامه مقایسات زوجی جمع آوری و با استفاده از یکی از شناخته شده ترین روشهای تصمیم گیری چند معیاره یعنی روش فرایند تحلیل سلسله مراتبی فازی(FAHP) و نرم افزار اکسل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج: یافته های پژوهش نشان می دهد که ابعاد اصلی کیفیت از نظر همراهان بیماران به ترتیب خدمات کلی(270/0)، دسترسی(203/0)، خدمات پزشکی(172/0)، محیط(152/0)، اداری(118/0) و ارتباطی(085/0) در اولویت اول تا ششم قرار دارند و بین شاخص ها نیز تشخیص دقیق بیماری (115/0) و دسترسی به خدمات شبانه روزی(066/0) به عنوان مهمترین شاخص و زمان ملاقات مناسب ( 0010/0) و کیفیت و تنوع وعده های غذایی ( 0020/0) کم اهمیت ترین شاخص تعیین شدند. بحث :چارچوب ارائه شده در این تحقیق می تواند به عنوان معیاری برای ارزیابی عملکرد و بهبود کیفیت خدمات در بیمارستانها مورد استفاده قرار گیرد. بر اساس نتایج این تحقیق مدیران بیمارستان با بکارگیری پزشکان متخصص و با سابقه یا توانمند سازی پزشکان و همچنین برنامه ریزی جهت بکارگیری شیفت های کاری اضافه(شبانه) با تامین نیروی انسانی و تجهیزات و بهبود خدمات قابل ارائه در این شیفت ها، می توانند بیشترین تاثیر را در بهبود کیفیت خدمات بیمارستان و در نتیجه رضایت بیماران داشته باشند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Evaluating hospital service quality through using FAHP
چکیده انگلیسی مقاله Abstract Background: Hospitals play an important role in providing the health care services. Therefore, evaluation of service quality is worthy of considerable attention. Based on the models in the existing literature, this paper presents a framework for measuring the hospital service quality. It also employs AHP to prioritize the patients’ expectations of service quality. Material & Methods: The present study is descriptive and applied. The data was collected through pairwise comparisons questionnaire that was distributed among patients family in a Children hospital in Bandar Abbas,. The obtained data were analyzed by the use of FAHP and excel software Results: The results show that among the different dimensions of hospital service quality investigated in the present study, the patients listed 6 main dimensions in order of priority: overall services (0/270), accessibility (0/203), medical services (0/172), environment (0/152), administration (0/118), and relation (0/085). Among different criteria, accurate diagnosis of illness (0/115) and availability of round-the-clock services (0/066), as the most important criteria, while visiting time (0/0010) and the quality and variety of food (0/0020) was the least important criteria. Conclusion: The framework provided in the present study might be employed by the hospitals to evaluate the quality of their services to the patients and their family from different aspects in order to improve the quality of their services and also to prioritize the service quality practices and thus satisfy their patients.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله services quality, Family patient, Hospital, FAHP

نویسندگان مقاله آذر بنگلی | azar bangoli
بیمارستان کودکان

رضا احمدی کهنعلی | reza ahmadikahnali
دانشگاه هرمزگان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه هرمزگان (Hormozgan university)


نشانی اینترنتی http://jmis.hums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-130-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله دریافت فایل مقاله
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده کاربردی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات