مجله سالمندی ایران، جلد ۲۰، شماره ۲، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی اثربخشی مداخلات شناختی رایانه‌ای و کلاسیک بر کارکردهای ‌شناختی سالمندان ایرانی: یک مرور سیستماتیک و متاآنالیز
چکیده فارسی مقاله
اهداف: با افزایش روند سالمندی جمعیت در سرتاسر جهان، اختلالات شناختی به یک عامل حیاتی تبدیل شده است که بر سلامت و کیفیت زندگی سالمندان تأثیر می‌گذارد. در زمینه تأثیر مداخلات شناختی رایانهای و کلاسیک بر بهبود کارکردهای شناختی سالمندان، مطالعات متعددی انجام شده است. هدف از مطالعه حاضر، یک جمع‌بندی جامع در مورد اثربخشی مداخلات شناختی رایانه‌ای و کلاسیک بر کارکردهای ‌شناختی سالمندان سالم، مبتلا به اختلال شناختی خفیف و آلزایمر در ایران بود.
مواد و روش‌ها: با استفاده از کلیدواژه‌های «توان‌بخشی شناختی»، «تحریک شناختی»، «آموزش شناختی»، «نرم افزار»، «رایانه»، «بازی‌های رایانه‌ای»، «کارکردهای شناختی»، «کارکردهای اجرایی»، «توجه»، «حافظه»، «سالمند»، «سالمندان»، «اختلال شناختی خفیف»، «بیماری آلزایمر»، مطالعات منتشر شده از سال 2012 تا 2023 در پایگاه‌های اطلاعاتی وب آو ساینس، اسکوپوس، پاب مد، پایگاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی، پرتال جامع علوم انسانی، پژوهشگاه اطلاعات و مدارک علمی ایران جستجو شد. تعداد 712 مطالعه بازیابی شد که پس از بررسی، 26 مطالعه که معیارهای ورود به مرور سیستماتیک حاضر را داشتند، با استفاده از نرم افزار CMA نسخه دوم متاآنالیز شدند. تفاوت‌های میانگین استاندارد شده به ‌عنوانg  هجز و فاصله اطمینان 95 درصدی تفاوت در نتایج بین گروه‌های آزمایش و کنترل پس از مداخله محاسبه شد. ادغام تفاوت‌های میانگین استاندارد شده در بین مطالعات با استفاده از مدل اثرات تصادفی انجام شد.
یافته‌ها: نتایج متاآنالیز نشان داد که مداخلات شناختی رایانه‌ای و کلاسیک بر بهبود کارکردهای شناختی (1/57g=؛ %95، CI= 1/33-1/81؛ P<0/001) سالمندان ایرانی تأثیر مثبت و بالایی داشته است. همچنین تجزیه و تحلیل زیرگروهی نشان داد که مداخلات شناختی رایانه‌ای نسبت به مداخلات شناختی کلاسیک بر بهبود کارکردهای شناختی سالمندان کمی مؤثرتر بود.
نتیجه‌گیری: نتایج مطالعه حاضر نشان داد که برای کاهش نقایص شناختی و ارتقای کارکردهای شناختی سالمندان ایرانی می‌توان از مداخلات شناختی رایانه‌ای و کلاسیک سود برد. بنابراین، مداخلات شناختی رایانه‌ای و کلاسیک می‌تواند به عنوان درمان‌های بسیار مهم و تأثیرگذار در حوزه سلامت شناختی سالمندان بکار گرفته شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله مداخلات شناختی، کارکردهای شناختی، سالمندان، اختلال شناختی خفیف، بیماری آلزایمر، مرور سیستماتیک، متاآنالیز

عنوان انگلیسی The Effectiveness of Computerized and Classical Cognitive Interventions on the Cognitive Functions of Iranian Older Adults: A Systematic Review and Meta-Analysis
چکیده انگلیسی مقاله
Objectives: With the increasing aging of the population worldwide, cognitive disorders have become a vital factor that affects the health and quality of life of the older adults. Several studies have been conducted on the effectiveness of computer and classical cognitive interventions on improving the cognitive functions in older adults. The aim of the present study was a comprehensive summary of the effect of computerized and classical cognitive interventions on the cognitive functions of healthy older adults, mild cognitive impairment (MCI), and Alzheimer’s disease (AD) in Iran.
Methods & Materials: Using the keywords "cognitive rehabilitation", "cognitive stimulation", "cognitive training", "software", "computer", "computer games", "cognitive functions", "executive functions", "attention", "memory", "aged", "aging", "older adults", "elderly", "mild cognitive impairment", "Alzheimer's disease", studies published from 2012 to 2023 were searched in the databases of Web of Science, Scopus, PubMed, Scientific Information Database (SID), Comprehensive Portal of Humanities, Iranian Research Institute for Information Science and Technology (IranDoc). A total of 712 studies were retrieved, and after review, 26 studies that met the inclusion criteria of the present systematic review were meta-analyzed using the Comprehensive Meta-Analysis 2.0 (CMA) software. The standardized mean differences were calculated as Hedges' g and the 95% confidence interval (CI) of the difference in the results between the experimental group and control group after the intervention. Pooling of standardized mean differences across studies was performed using a random effects model.
Results: The results of meta-analysis showed that computerized and classical cognitive interventions had a positive and high effect on improving cognitive functions (g=1.57; 95%, CI=1.33-1.81; P<0.001) of Iranian older adults. Also, the subgroup analysis showed that computerized cognitive interventions were slightly more effective than classical cognitive interventions in improving the cognitive functions of older adults.
Conclusion: The results of the present study showed that it is possible to benefit from computerized and classical cognitive interventions to reduce cognitive deficits and improve the cognitive functions of Iranian older adults. Therefore, computerized and classical cognitive interventions can be used as very important and effective treatments in the field of cognitive health of older adults.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Cognitive interventions, Cognitive functions, Older adults, Mild cognitive impairment, Alzheimer’s disease, Systematic review, Meta-analysis

نویسندگان مقاله فاطمه قیصری | Fateme Gheysari
Department of Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Sistan and Baluchestan, Zahedan, Iran.
گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران.

مهرداد مظاهری | Mehrdad Mazaheri
Department of Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Sistan and Baluchestan, Zahedan, Iran.
گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران.


نشانی اینترنتی http://salmandj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3272-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده سالمند شناسی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات