مجله سالمندی ایران، جلد ۲۰، شماره ۲، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی تأثیر حس انسجام و سواد الکترونیکی سلامت بر اضطراب سلامت در زنان سالمند: یک مطالعه مقطعی
چکیده فارسی مقاله
اهداف: این مطالعه به بررسی نحوه تأثیر حس انسجام و سواد الکترونیکی سلامت بر اضطراب سلامت در زنان سالمند ساکن ریچموند هیل، اونتاریو، کانادا می‌پردازد. درک این روابط می‌تواند به راهنمایی مداخلات برای کاهش اضطراب سلامت در این گروه دموگرافیک کمک کند.
مواد و روش‌ها: این پژوهش یک مطالعه مقطعی شامل ۳۵۰ زن سالمند بوده که از میان زنان سالمند ساکن شهر ریچموند هیل به شیوه در دسترس انتخاب شدند و با استفاده از ابزارهای استاندارد شامل مقیاس اضطراب سلامت، مقیاس حس انسجام و مقیاس سواد الکترونیکی سلامت برای ارزیابی سواد الکترونیکی انجام شد. اندازه نمونه بر اساس جدول مورگان و کرجسی تعیین شد و با روش نمونه‌گیری در دسترس به نمونه‌گیری پرداخته شد. تجزیه‌وتحلیل داده‌ها شامل استفاده از همبستگی پیرسون برای ارزیابی روابط بین متغیرها و رگرسیون خطی چندگانه برای شناسایی عوامل پیش‌بینی‌کننده اضطراب سلامت بود، که با استفاده از نرم‌افزار SPSS نسخه ۲۷ انجام شد.
یافته‌ها: میانگین (انحراف معیار) سنی 71.43 (5.62) سال بود؛ همچنین نتایج نشان داد که حس انسجام (0.001>p، 0.35-=r) و سواد الکترونیکی سلامت (0.001>p، 0.42-=r) به طور معناداری با اضطراب سلامت همبستگی منفی دارند. تحلیل رگرسیون نشان داد که هر دو پیش‌بینی‌کننده به طور معناداری به مدل کمک می‌کنند، با اینکه سواد الکترونیکی سلامت تأثیر قوی‌تری داشت (0.001 > p، 7.89- = t، 0.42-= β) نسبت به حس انسجام (0.001 > p، 7.00- = t، 0.43-= β). مدل توانست ۲۲ درصد از تغییرات در اضطراب سلامت را تبیین کند (0.20=R2، 0.003= p، 4.89= F).
نتیجه‌گیری: این مطالعه نشان می‌دهد که هم حس انسجام و هم سواد الکترونیکی سلامت به طور قابل توجهی اضطراب سلامت را در زنان سالمند کاهش می‌دهند. افزایش مهارت‌های بهداشت دیجیتال و تقویت تاب‌آوری روان‌شناختی ممکن است در کاهش اضطراب مرتبط با سلامت در این جمعیت مؤثر باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اضطراب، سواد سلامت، حس انسجام

عنوان انگلیسی The Impact of Sense of Coherence and E-Health Literacy on Health Anxiety in Elderly Women: A Cross-Sectional Study
چکیده انگلیسی مقاله
Objectives: This study investigates how sense of coherence and e-health literacy impact health anxiety among elderly women residing in Richmond Hill, Ontario, Canada. Understanding these relationships can help guide interventions aimed at reducing health anxiety in this demographic group.
Methods and Materials: The research was a cross-sectional study involving 350 elderly women, selected from the population of Richmond Hill via available sampling method. Standardized tools, including the Health Anxiety Inventory, the Sense of Coherence Scale, and the e-health Literacy Scale, were employed to assess e-health literacy. The sample size was determined based on Morgan and Krejcie’s table and targeted sampling was used. Data analysis included Pearson correlation to evaluate the relationships between variables and multiple linear regression to identify predictors of health anxiety, conducted using SPSS version 27.
Results: Results indicated that sense of coherence (r = -0.35, p < 0.001) and e-health literacy (r = -0.42, p < 0.001) were significantly negatively correlated with health anxiety. Regression analysis showed that both predictors significantly contributed to the model, with e-health literacy having a stronger impact (β = -0.42, t = -7.89, p < 0.001) compared to sense of coherence (β = -0.43, t = -7.00, p < 0.001). The model explained 22% of the variance in health anxiety (R² = 0.20, F = 4.89, p = 0.003).
Conclusion: The study demonstrates that both sense of coherence and e-health literacy significantly reduce health anxiety among elderly women. Enhancing digital health skills and reinforcing psychological resilience may be effective in mitigating health-related anxiety in this population.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Anxiety, Health Literacy, Sense of Coherence

نویسندگان مقاله مهدی رستمی | Mehdi Rostami
Department of Psychology and Counseling, KMAN Research Institute, Richmond Hill, Ontario, Canada.
گروه روانشناسی و مشاوره، موسسه پژوهشی کی من، ریچموند هیل، انتاریو، کانادا.

صفا بلوت | Sefa Bulut
Department of Counseling Psychology & Head of the Counseling Center, Ibn Haldun University, Istanbul, Turkey.
گروه روانشناسی مشاوره و رئیس مرکز مشاوره، دانشگاه ابن حلدون، استانبول، ترکیه.

نادره سعادتی | Nadereh Saadati
Department of Psychology and Counseling, KMAN Research Institute, Richmond Hill, Ontario, Canada.
گروه روانشناسی و مشاوره، موسسه پژوهشی کی من، ریچموند هیل، انتاریو، کانادا.

سید امیر سعادتی | Seyed Amir Saadati
Master of Clinical Science, School of Health Studies Department, Western University, Ontario, Canada.
کارشناسی ارشد علوم بالینی، دانشکده مطالعات بهداشت، دانشگاه غربی، انتاریو، کانادا.

سیدهادی سیدعلی تبار | Seyed Hadi Seyed Ali Tabar
Department of Psychology and Counseling, KMAN Research Institute, Richmond Hill, Ontario, Canada.
گروه روانشناسی و مشاوره، موسسه پژوهشی کی من، ریچموند هیل، انتاریو، کانادا.

زهره زادحسن | Zohreh Zadhasn
Department of Psychology and Counseling, KMAN Research Institute, Richmond Hill, Ontario, Canada.
گروه روانشناسی و مشاوره، موسسه پژوهشی کی من، ریچموند هیل، انتاریو، کانادا.

پریچهر مهدی آبادی | Parichehr Mehdiabadi
School of Psychology, University of East London, London, UK.
دانشکده روانشناسی، دانشگاه شرق لندن، لندن، انگلستان.

کامدین پارساکیا | Kamdin Parsakia
Department of Psychology and Counseling, KMAN Research Institute, Richmond Hill, Ontario, Canada.
گروه روانشناسی و مشاوره، موسسه پژوهشی کی من، ریچموند هیل، انتاریو، کانادا.


نشانی اینترنتی http://salmandj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3875-1&slc_lang=en&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده en
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات