|
، جلد ۹، شماره ویژهنامه سال ۱۴۰۰، صفحات ۲-۳۰
|
|
|
عنوان فارسی |
شناسایی مدل ساختاری عوامل مؤثر بر حمایت از مصرف کالاهای داخلی در اقتصاد مقاومتی |
|
چکیده فارسی مقاله |
یکی از عوامل مؤثر بر پیشرفت کشورها حمایت از مصرف کالای داخلی است که موجب رونق تولید و پیشرفت ابعاد مختلف آن میشود. هدف از انجام این پژوهش بررسی عوامل مؤثر بر حمایت از مصرف کالای داخلی است که از یک سو میتواند در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی باشد که مبتنی بر درونزایی است و از سوی دیگر زمینه را برای رسیدن ایران به کشوری توسعهیافته فراهم کند. بدین منظور، پس از مرور گستردۀ پیشینۀ تحقیق موضوع و همچنین استفاده از نظرات خبرگان در این زمینه، از روش نمونهگیری قضاوتی استفاده شد. برای یافتن رابطۀ میان عوامل ساختاری مؤثر بر مصرف کالای داخلی روش دیمتل بهکار رفت. سپس هفت شاخص مؤثر بر مصرف کالای داخلی شناسایی و انتخاب شد. این شاخصها شامل ملیگرایی مصرفی، تبلیغات، کیفیت، قیمت، اشتغال، دسترسی آسان و استقلال کشور بود. در ادامه، رابطۀ میان این شاخصها و تعیین شدت اثر آنها بر یکدیگر تعیین شد. نتایج نشان داد که معیارهای کیفیت، قیمت و دسترسی آسان تحت عنوان شاخصهای علّی، محرک یا اثرگذار بودند. همچنین معیارهای ملیگرایی مصرفی، تبلیغات، اشتغال و استقلال کشور دارای شدت اثر خالص منفی و تحت عنوان شاخصهای وابسته بودند. معیار کیفیت درجۀ اثرگذاری بیشتر و معیار استقلال کشور درجۀ اثرپذیری بیشتری داشتند. همچنین نتایج نمودار مربوط به رابطۀ میان شاخصها حاکی از این بود که معیار ملیگرایی مصرف بیشترین ارتباط را با سایر معیارها دارد و معیار دسترسی آسان با هیچکدام از معیارهای دیگر رابطهای ندارد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
عوامل مؤثر،
ملیگرایی مصرف،
حمایت از مصرف کالای داخلی،
اقتصاد مقاومتی،
تکنیک دیمتل، |
|
عنوان انگلیسی |
Identifying the Structural Model of Factors Affecting the Consumption of Domestic Goods in Resistance Economy |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
One of the key aspects of development in each country is to support the consumption of domestic goods which can bring about production and development. The purpose of this study is to analyze the effective factors of supporting domestic products consumption which can achieve the aims of resistance economy based on domestication on the one hand, and realize development for the country on the other. Accordingly, after reviewing the literature and considering the elites' opinion, purposeful sampling was done. To find the relationship between the structural factors affecting domestic product consumption, the DEMATEL technique was employed. Then, seven indexes of domestic product consumption were identified. They included national consumption, advertisement, quality, price, employment, easy access, and the country's independence. After that, the relationship among these indexes and their degree of effectiveness were recognized. The findings showed that quality, price, and easy access were the causal indexes, stimulators or effective factors. Also, indexes of national consumption, advertisement, and independence had a negative impact and were taken as dependent indexes. The quality of effectiveness and country's independence had the most impact. The table concerning the relationship among the indexes showed that the national consumption had the most relationship with other indexes, and the index of easy access had not any particular relationship with other indexes. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
عوامل مؤثر,
ملیگرایی مصرف,
حمایت از مصرف کالای داخلی,
اقتصاد مقاومتی,
تکنیک دیمتل |
|
نویسندگان مقاله |
سحر نقی پور ایوکی | دانشجوی دکتری، رشتۀ جامعهشناسی، دانشکدۀ حقوق و علوم انسانی، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران
محسن نیازی | استاد، گروه جامعهشناسی، دانشکدۀ حقوق و علوم انسانی، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران
سید عبدالجابر قدرتیان | استادیار، گروه مدیریت، دانشکدۀ حقوق و علوم انسانی، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران
|
|
نشانی اینترنتی |
https://www.jmsp.ir/article_142380_57e7fd5f100da6a716272b2e332c7ded.pdf |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|