|
، جلد ۹، شماره ویژهنامه سال ۱۴۰۰، صفحات ۳۲-۵۳
|
|
|
عنوان فارسی |
اقتصاد مقاومتی و راهبرد افزایش صادرات ایران به بازار اتحادیۀ اقتصادی اوراسیا |
|
چکیده فارسی مقاله |
یکی از راهبردهای سیاستهای اقتصاد مقاومتی ابلاغشده توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی در 29 بهمن 1392 تلاش جهت بهبود ظرفیتهای صادرات کشور در راستای کسب سهم از بازار کشورهای خارج است. بررسی بازار صادرات کالاهای ایرانی به بازار کشورهای عضو اتحادیۀ اقتصادی اوراسیا بهدلیل اهمیت این اتحادیه برای ایران و نیز اجرای موافقتنامۀ تجارت ترجیحی موقت میان ایران و این اتحادیه از سال 2018 م به امری مهم و ضروری تبدیل شده است. در راستای این نیاز و ضرورت، هدف از انجام این تحقیق بررسی امکانپذیری گسترش صادرات کالاهای ایران به کشورهای عضو این اتحادیه، با استفاده از دادههای سالیانۀ 1390 تا 1398، از طریق دو شاخص کسینوس و مزیت نسبی آشکارشده است. نتایج این تحقیق نشان داد که در اتحادیۀ اقتصادی اوراسیا، ارمنستان دارای بیشترین امکان توسعۀ صادرات ایران به این کشور است. پس از آن، روسیه از دیگر اعضای این اتحادیه است که میتواند جهت گسترش صادرات کالاهای ایرانی مورد توجه قرار گیرد. طبق نتایج بهدستآمده، پیشنهادهای سیاستی همچون برنامهریزی صادراتی در حوزۀ کالاهای دارویی و فناوریمحور، حمایت از استارتاپها و بنگاههای کوچک و متوسط، شناخت هدفمند بازار کشورهای عضو اتحادیه، رفع موانع صادراتی بخش خصوصی و ایجاد کنسرسیومهای صادراتی بیان شد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
صادرات،
ایران،
اتحادیۀ اقتصادی اوراسیا،
شاخص کسینوس،
شاخص مزیت نسبی آشکارشده، |
|
عنوان انگلیسی |
Resistance Economy and the Strategy for Increasing Iran's Exports to the Eurasian Economic :union: Market |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
One of the strategies of resistance economy indicated by the supreme leader issued in February 18, 2014 was to improve the exporting capacity of the country in order to have a share in the foreign market. It is significant to study the exporting market of the Iranian products to the countries of Eurasian economic :union:, and the implementation of temporary commercial agreements between Iran and this :union: since 2018. Accordingly, the aim of this study was to investigate the possibility of expanding the export of Iranian products to the members of this :union: through the data collected between 2012 and 2020 via the indexes of cosinus and comparative advantage. The findings showed that in the Eurasian economic :union:, Armenia has the highest possibility for exporting Iranian products. After that, Russia could also expand the export of Iranian products. According to the results, some political suggestions such as exporting plans for drug and technology products, supporting start-ups and small and medium businesses, purposeful identification of the markets in the Eurasian countries, removing exporting barriers for the private sector and establishing an exporting consortium are noted. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
صادرات,
ایران,
اتحادیۀ اقتصادی اوراسیا,
شاخص کسینوس,
شاخص مزیت نسبی آشکارشده |
|
نویسندگان مقاله |
احسان رسولی نژاد | دکترای اقتصاد، دانشکدۀ مطالعات جهان، دانشگاه تهران، تهران، ایران
پریسا صبری | دانشجوی دکتری، رشتۀ مطالعات روسیه، دانشکدۀ مطالعات جهان، دانشگاه تهران، تهران، ایران
|
|
نشانی اینترنتی |
https://www.jmsp.ir/article_142375_0e68a6cdc523c28a43baf0e3f96ab797.pdf |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|