راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی، جلد ۱۱، شماره ۴، صفحات ۳۴۷-۳۶۲

عنوان فارسی پژوهش در آموزش از دیدگاه اعضای هیأت علمی: سائق ها و مانع ها
چکیده فارسی مقاله
هدف: پژوهش به عنوان ستون اصلی توسعه جوامع، نقشی کلیدی در پیشرفت علم، فناوری، آموزش و اقتصاد ایفا می‌کند. دانشگاه‌ها به عنوان مراکز تولید علم، در این راستا حائز اهمیت هستند. در ایران، علی‌رغم وجود دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی متعدد، موانعی بر سر راه فعالیت‌های پژوهشی در دانشگاه‌ها وجود دارد. این مطالعه با هدف بررسی سائق ها و مانع های انجام طرح‌های پژوهشی در حوزه آموزش از دیدگاه اعضای هیات علمی انجام شد.
روش ها: پژوهش حاضر، یک مطالعه مقطعی-تحلیلی است که در سال 1400 انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش را اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تشکیل می‌دهند. جهت گردآوری داده‌ها، از دو پرسشنامه استاندارد موانع و مشکلات پژوهش (44 سوال ) و انگیزش پژوهش (14 سوال) استفاده شده است. داده‌های جمع‌آوری شده با استفاده از نرم افزار  آماری SPSS نسخه 16 و به کمک شاخص‌های توصیفی و آزمون‌های آماری استنباطی مورد تحلیل قرار گرفته‌اند.
نتایج: یافته های پژوهش بیانگر آن بود 3/51% از شرکت کنندگان مرد بودند. میانگین و انحراف معیار سنی اعضای هیات علمی شرکت کننده 10 ± 47 سال بود. در بخش موانع پژوهش نمره کلی 6/0 ± 5/3 به دست آمد. حیطه های مشکلات فردی، اداری و مدیریتی و مشکلات در اجرای طرح بیشترین نمره را داشتند و مهمترین مانع، حجم زیاد کار و انتظارات دانشگاه بود. در بخش انگیزه پژوهش نمره کلی 6/0 ± 7/2 به دست آمد و لذت بردن از یادگیری مطالب جدید، مهمترین انگیزه بود.
نتیجه گیری: با توجه به مطالعه انجام شده به نظر می رسد که اکثر موانع و انگیزه ها مهم هستند و باید به آن ها توجه شود. رفع این موانع و تقویت انگیره ها و عوامل موثر در آن می تواند به بهبود شرایط پژوهش در آموزش کمک کند و از نظر سازمانی نیز می تواند به کارایی و عملکرد دانشگاه کمک نماید.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله پژوهش در آموزش، مانع ها، سائق ها، علوم پزشکی، عضو هیات علمی

عنوان انگلیسی Research in Education from The Perspective of Faculty Members: Drivers and Obstacles
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Research, a cornerstone of societal advancement, significantly contributes to progress in science, technology, education, and the economy. Universities, as pivotal hubs of scientific inquiry, play a critical role in this process. Despite the proliferation of universities and research centers in Iran, various obstacles hinder research activities within these institutions. This study aims to explore the factors that both drive and impede research projects in the field of education, as perceived by academic staff members.
Methods: This analytical cross-sectional study was conducted in 2021. The study population included academic staff members of Mashhad University of Medical Sciences. To collect data, standard questionnaires of research obstacles and problems (44 questions) and research motivation (14 questions) were used. The data was analyzed using SPSS version 16 software using descriptive measures and inferential statistical tests.
Results: The study sample comprised 51.3% male participants. The average age of the faculty members was 47±10 years. Regarding research obstacles, the participants reported an average total score of 3.5±0.6. Individual, administrative, and managerial challenges, as well as difficulties in implementing research plans, were identified as the most significant obstacle domains. The most prominent obstacle was perceived to be an excessive workload and high expectations from the university. In terms of research motivation, the average total score was 2.7±0.6. The enjoyment of acquiring new knowledge emerged as the primary motivator for research.
Conclusion The findings of this study suggest that a majority of the identified obstacles and motivations are significant factors that warrant attention. By addressing these obstacles and reinforcing the underlying factors that drive research motivation, it is possible to enhance the overall research environment in education. Moreover, from an organizational perspective, such improvements can contribute to increased efficiency and performance within the university.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله research in education, obstacles, drivers, medical sciences, faculty member

نویسندگان مقاله مرجان رسولیان کسرینه | Marjan Rasoulian Kasrineh
Department of Medical Informatics, Faculty of Medicine, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran
گروه انفورماتیک پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد ، مشهد، ایران.

مجید خادم رضائیان | Majid Khadem-Rezaiyan
Medical Sciences Education Research Center, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran
مرکز تحقیقات آموزش علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد ، مشهد، ایران.

مجید خادم رضائیان | Majid Khadem-Rezaiyan
Department of Community Medicine, Faculty of Medicine, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran.
گروه پزشکی اجتماعی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد ، مشهد، ایران.

مهری یاوری | Mehri Yavari
epartment of Community Health and Psychiatric Nursing, Faculty of Nursing and Midwifery, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran.
گروه پرستاری سلامت جامعه و روان پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران.

جواد جوان نوقابی | Javad Javan Noghabi
Department of Health Economics and Management, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran.
گروه مدیریت و اقتصاد سلامت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران.

ندا اسلامی | Neda Eslami
Department of Orthodontics, Faculty of Dentistry, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran
گروه ارتودانتیکس، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران.


نشانی اینترنتی http://dsme.hums.ac.ir/browse.php?a_code=A-12-260-4&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات