راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی، جلد ۱۱، شماره ۴، صفحات ۳۷۷-۳۹۲

عنوان فارسی اثربخشی دوره‌های ترکیبی آموزش ضمن خدمت مدیران مدارس شهرستان رضوانشهر بر اساس چارچوب ارزیابی ترکیبی بلز
چکیده فارسی مقاله
هدف: همزمان با پیشرفت‌های تکنولوژیکی و تغییرات سریع در محیط‌های کاری، سازمان‌ها نیز بر ارزیابی اثربخشی دوره‌های ترکیبی متمرکز شده‌اند. در این راستا، هدف پژوهش حاضر ارزیابی اثربخشی دوره‌های ترکیبی ضمن خدمت مدیران مدارس شهرستان رضوانشهر بود.
روش: این پژوهش توصیفی-پیمایشی در سال تحصیلی 1402-1403 بر روی تمامی مدیران مدارس شهرستان رضوانشهر انجام شد. از میان 142 نفر از مدیران، تعداد 102 نفر به روش نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه محقق‌ساخته بود و تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS نسخه 26 و آزمون‌های آماری توصیفی و استنباطی (آزمون t تک‌گروهی) در سطح معنی‌داری 0.01 انجام شد.
نتایج: نتایج بیانگر تفاوت اعضای نمونه از لحاظ وضعیت جنسیتی، نوع مدارس، میانگین سنی، وضعیت تحصیلات، سابقه خدمت و سابقه ی مدیریتی می باشد. همچنین نتایج نشان می دهد که دوره‌های ترکیبی با سطح معنی داری P<0/05 در هر شش جنبه کاوش و شفاف‌سازی (439/9)، انتخاب و تولید محتوا (785/6)، ارزیابی و بازخورد (608/5)، سازمان‌دهی و مدیریت (924/3)، تحلیل و ترکیب (921/4) و همکاری و ارتباط (507/5) اثربخشی لازم را دارند.
نتیجه گیری: ارزیابی اثربخشی دوره‌های آموزشی ضمن خدمت یادگیری ترکیبی برای مدیران مدارس نشان داده است که این دوره‌ها در ارتقای پیشرفت حرفه‌ای مدیران مؤثر است. از آنجایی که پیشرفت‌های فن‌آوری به شکل‌دهی محیط‌های آموزشی ادامه می‌دهد، پیاده‌سازی و ارزیابی رویکردهای یادگیری ترکیبی احتمالاً اجزای ضروری برنامه‌های آموزشی ضمن خدمت برای مدیران مدارس باقی می‌ماند.

 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ارزیابی اثربخشی، آموزش ضمن خدمت، مدیران مدارس، یادگیری ترکیبی

عنوان انگلیسی The Effectiveness of Blended In-Service Training Courses for School Principals in the Rezvanshahr City based on the BELZ Blended Evaluation Framework
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Given the rapid advancements in technology and the evolving nature of work environments, organizations have increasingly turned to blended learning approaches to enhance the effectiveness of in-service training programs. This study aims to evaluate the effectiveness of blended learning courses for school principals in the city of Rezvanshahr.
Methods: This research employed a descriptive cross-sectional survey design. The target population comprised all school principals in the city of Rezvanshahr during the 2023-2024 academic year, totaling 142 individuals. A simple random sampling technique was used to select a sample of 102 principals. Data were collected using a researcher-made questionnaire. Data analysis was conducted using SPSS version 26, involving descriptive statistics and one-sample t-tests at a significance level of 0.01.
Results: The findings indicate differences among the sample members regarding gender status, type of schools, average age, educational status, years of service, and managerial experience. The results show that blended in-service training courses have significant effectiveness with a significance level of P<0.05 in all six aspects of exploration and clarification (9.439), selection and content production (6.785), evaluation and feedback (5.608), organization and management (3.924), analysis and synthesis (4.921), and collaboration and communication (5.507).
Conclusion: The evaluation of blended in-service training courses for school principals has demonstrated their effectiveness in enhancing professional development. As technology continues to evolve and transform educational landscapes, the assessment of blended learning approaches will remain crucial in optimizing in-service training programs for school leaders.

 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Blended learning, Effectiveness of cours, In-service training, School managers

نویسندگان مقاله محمد یاری | Mohammad Yari
Master of Educational Sciences, Faculty of Education and Psychology, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran.
گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.

غلامرضا شمس | Gholamreza shams
Associate Professor, Faculty of Education and Psychology, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran.
دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.

حامد عباسی کسانی | Hamed abasi kasani
Assistant Professor, Faculty of Education and Psychology, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran.
استادیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.


نشانی اینترنتی http://dsme.hums.ac.ir/browse.php?a_code=A-12-625-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات