دانش پیشگیری و مدیریت بحران، جلد ۱۵، شماره ۲، صفحات ۳-۳

عنوان فارسی شناسایی پیشران‌ها و پیامدهای کنشگری مؤثر رسانه‌های جریان اصلی در مدیریت بحران‌های اجتماعی سیاسی ایران (با تأکید بر سه رویکرد پیش‌بینانه، پیشگیرانه و آماده‌سازانه)
چکیده فارسی مقاله

مقدمه: علیرغم آنکه بحران در نزد افکارعمومی و اغلب پژوهش‌های حوزه مدیریت بحران، تداعی‌کننده بحران‌های طبیعی و مخاطرات زیست‌محیطی است ولیکن با نگاهی نوآورانه، در این مقاله رویکرد غیرزیستی بحران را بررسی می‌کنیم چراکه در عصر کنونی بحران‌های انسان‌ساخت به واقعیتی اجتناب‌ناپذیر بدل شده‌ا‌ند که برهم‌زننده نظم و هنجارهای جامعه تلقی می‌شوند. در این مقاله با تأکید بر سه رویکرد پیش‌بینانه، پیشگیرانه و آماده‌سازانه، عوامل پیشران کنشگری مؤثر رسانه‌های جریان اصلی در مدیریت بحران‌های اجتماعی سیاسی و پیامدهای این نوع کنشگری در مدیریت بحران‌های مذکور شناسایی شد.
روش: این مقاله از نظر ماهیت اکتشافی، از نظر سنجش روش کیفی و از نظر هدف کاربردی و روش انجام آن مصاحبه نیمه‌ساختاریافته بوده است. جامعه مورد بررسی شامل سیاستگذاران رسانه، اساتید حوزه ارتباطات بحران، خبرگان حوزه مدیریت بحران و دولتمردان حوزه سیاسی اجتماعی بوده‌اند که با روش نمونه‌گیری گلوله برفی به آنها دست یافتیم و با ۱۵ مصاحبه اشباع نظری حاصل شد. روش تجزیه‌وتحلیل داده‌ها‌ تحلیل مضمون بوده است و از مجموع ۲۵۰ کد اولیه، ۱۵۹ مضمون پایه، 26 مضمون سازمان‌دهنده و نهایتاً ۸ مضمون فراگیر به دست آمد.
یافته‌ها:  براساس یافته‌ها، کارکرد رسانه‌ها در مدیریت بحران شامل کارکرد حمایتی از افکار عمومی،کارکرد آگاهی‌بخشی،کارکرد مطالبه‌گری از نهادهای مسئول،کارکرد اطلاع‌رسانی و کارکرد استراتژیک است که با نقش‌آفرینی رسانه‌ها در 3 فاز پیش، حین و پس از بحران تعریف می‌شود.
نتایج: نتایج تحقیق نشان داد که عوامل زمینه‌ساز کنشگری موثر رسانه‌ها در فاز پیش‌بینی بحران‌های اجتماعی سیاسی شامل پیشران زیرساختی، توانمندی کارکردی رسانه، پیشران نیروی انسانی، پیشران استانداردهای حرفه‌ای و سرمایه اجتماعی رسانه است. نتایج کنشگری موثر رسانه‌ها در فاز پیش‌بینی بحران‌‌ها در سه حوزه پیامدهای اجتماعی کنشگری موثر رسانه پیش از بحران، پیامدهای سیاسی کنشگری موثر رسانه پیش از بحران و پیامدهای ناشی از مسئولیت اجتماعی بدست آمد. عوامل زمینه‌ساز کنشگری موثر رسانه‌ها در پیشگیری از بحران‌های اجتماعی سیاسی نیز در دو زمینه پیشران‌های مرتبط با عموم و پیشران‌های مرتبط با دولت و مدیران بحران نتیجه‌گیری شد. نتایج کنشگری موثر رسانه‌ها در پیشگیری از بحران‌های اجتماعی سیاسی به پیامدهای ماکرو و میکرو تقسیم گردید. عوامل زمینه‌ساز کنشگری موثر رسانه‌ها در فاز آماده‌سازی در برابر بحران‌ نیز شامل پیشران‌های فرآیندی، محتوایی و بافتاری تعریف شد و در نهایت نتایج کنشگری موثر رسانه‌ها در فاز آماده‌سازی در برابر بحران‌های اجتماعی سیاسی، در سه حوزه پیامدهای آموزشی، روانشناختی و عملکردی رسانه دسته‌بندی شد.

کلیدواژه‌های فارسی مقاله مدیریت بحران، بحران اجتماعی سیاسی، کنشگری مؤثر رسانه، پیش‌بینانه، پیشگیرانه، آماده‌سازانه

عنوان انگلیسی Identifying the Drivers and Consequences of the Mainstream Media's Effective Activism in Managing Social and Political Crises (with Emphasis on Three Predictive, Preventive and Preparatory Approaches)
چکیده انگلیسی مقاله

Purpose: Although the crisis is associated with natural crises and environmental hazards in the eyes of public opinion and most research in the field of crisis management, in this article we examine the non-biological approach to the crisis with an innovative perspective because in the current era, man-made crises have become an inevitable reality in societies, which are considered to disrupt the order and norms of society. In this article, by emphasizing three predictive, preventive and preparatory approaches, the driving factors of mainstream media's effective activism in managing social and political crises and the consequences of this type of activism in the management of said crises were identified.
Method: This article is exploratory in nature, qualitative in terms of measurement, and semi-structured interviews in terms of purpose and method. The population studied included media policymakers, professors in the field of crisis communication, experts in the field of crisis management, and politicians in the field of socio-political affairs, who were reached by snowball sampling, and theoretical saturation was achieved with 15 interviews. The data analysis method was content analysis, and from a total of 250 initial codes, 159 basic themes, 26 organizing themes, and finally 8 overarching themes were obtained.
Findings: Based on the findings, the function of the media in crisis management includes the function of supporting public opinion, the function of raising awareness, the function of demanding from responsible institutions, the function of informing, and the strategic function, which is defined by the role of the media in the three phases before, during, and after the crisis.
Results: The results of the research showed that the factors underlying effective media activism in the phase of predicting socio-political crises include infrastructure drivers, media functional capabilities, human resources drivers, professional standards drivers, and media social capital. The results of effective media activism in the phase of predicting crises were obtained in three areas: social consequences of effective media activism before the crisis, political consequences of effective media activism before the crisis, and consequences resulting from social responsibility. The factors underlying effective media activism in preventing socio-political crises were also concluded in two areas: drivers related to the public and drivers related to the government and crisis managers. The results of effective media activism in preventing socio-political crises were divided into macro and micro consequences. The factors underlying effective media activism in the crisis preparation phase were also defined, including process, content, and contextual drivers. Finally, the results of effective media activism in the crisis preparation phase were categorized into three areas: educational, psychological, and functional media outcomes.

کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله crisis management, socio-political crisis, effective media activism, predictive, preventive, preparatory

نویسندگان مقاله میترا افضلی فاروجی | Mitra Afzali Farooji
Department of Media Management, School of Business Administration, Faculties of Management, University of Tehran, Tehran, Iran
گروه مدیریت رسانه، دانشکده مدیریت کسب‌و‌کار، دانشکدگان مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران

فاطمه استارمی | Fatemeh Estarami
Department of Media Management, Faculty of Culture and Communication, Sooreh University, Tehran, Iran
گروه مدیریت رسانه، دانشکده فرهنگ و ارتباطات، دانشگاه سوره، تهران، ایران


نشانی اینترنتی http://dpmk.ir/browse.php?a_code=A-10-922-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات