رفاه‌اجتماعی‌، جلد ۲۵، شماره ۹۷، صفحات ۱۳۵-۱۶۶

عنوان فارسی اثربخشی آموزش راهبرد کودکان خوشبخت بر مهارت والدگری، علاقه اجتماعی، استقلال و احساس تعلق کودکان ۱۲-۱۰ ساله
چکیده فارسی مقاله مقدمه: این پژوهش با هدف اثربخشی آموزش راهبرد کودکان خوشبخت بر مهارت والدگری، علاقه اجتماعی، استقلال و احساس تعلق کودکان 12-10 ساله انجام گرفت.
روش : روش پژوهش نیمه آزمایشی با گروه آزمایش و کنترل و پیش آزمون- پس آزمون و دوره پیگیری 45 روزه بود. جامعه آماری شامل کلیه والدین کودکان 12-10 ساله شهر اصفهان مراجعه کننده به مراکز مشاوره فعال در حوزه کودک و نوجوان بود. به شیوه نمونه گیری دردسترس تعداد 40 والد انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه (20نفر) آزمایش و کنترل قرار گرفتند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه والدگری آلاباما فرایک (1991)، پرسشنامه علاقه اجتماعی کودکان علیزاده و همکاران (1393)، پرسشنامه استقلال عاطفی استنبرگ وسیلوربرگ(1986)، پرسشنامه احساس تعلق پارکر و همکاران (1979) بود. گروه آزمایش طی 10 جلسه 60 دقیقه‌ای آموزش راهبرد کودکان خوشبخت اسکوفیلد و ویور (2016) را دریافت نمودند و گروه کنترل مداخله‌ای دریافت نکرد. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از تحلیل واریانس با اندازه‌های مکرر استفاده شد.
 یافته‌ها :  نتایج نشان داد آموزش راهبرد کودکان خوشبخت بر مهارت والدگری، علاقه اجتماعی، استقلال و احساس تعلق کودکان 12-10 ساله موثر است (0/001 >p).
بحث: بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که آموزش راهبرد کودکان خوشبخت می‌تواند مداخله‌ای مناسب جهت تقویت استقلال، حس تعلق، علاقه اجتماعی و بهبود مهارت والدگری به کار گرفته شود.

 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش راهبرد کودکان خوشبخت، مهارت والدگری، علاقه اجتماعی، استقلال، احساس تعلق، کودکان 12-10ساله

عنوان انگلیسی The Effectiveness of Happy Children Strategy Training Skills, Social Internet, Independence and Sense of Beloneging of 10-12 Years Old Children
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: The research was conducted with the aim of the effectiveness of teaching happy children strategy on parenting skills, social interest, independence and sense of belonging of 10-12 year old children.
Method: The research method was semi-experimental with experimental and control groups and pre-test-post-test and a follow-up period of 45 days. The statistical population included all parents of 10-12-year-old children in Isfahan city who referred to counseling centers active in the field of children and adolescents. 40 parents were selected by available sampling method and randomly divided into two groups (20 people), test and control. The research tools included the Alabama Freak Parenting Questionnaire (1991), Alizadeh et al.'s Children's Social Interest Questionnaire (2013), Stenberg and Silverberg's Emotional Independence Questionnaire (1986), Parker et al.'s Sense of Belonging Questionnaire (1979). During 10 60-minute sessions, the experimental group received the happy children strategy training by Schofield & weaver (2016) and the control group did not receive any intervention. Analysis of variance with repeated measures was used to analyze the data.
finndings: The results showed that teaching happy children's strategy is effective on parenting skills, social interest, independence and sense of belonging of 12-10-year-old children (p < 0.001).
Discussion:As a result of teaching the strategy of happy children, a suitable intervention can be used to strengthen independence, sense of belonging, social interest and improve parenting skills.

 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله strategy training for happy children, parenting skills, social interest, independence, sense of belonging, 10-12 year old children

نویسندگان مقاله معصومه اکبری | masoumeh akbari
Department of Psychology, Isfahan Branch (Khorasgan), Islamic Azad University, Isfahan, Iran
گروه روانشناسی ،واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران

منصوره بهرامی پور | mansoreh bahramipour
Department of Psychology, Isfahan Branch (Khorasgan), Islamic Azad University, Isfahan, Iran
گروه روانشناسی ، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران


نشانی اینترنتی http://refahj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-4593-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده خانواده
نوع مقاله منتشر شده اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات