رفاه‌اجتماعی‌، جلد ۲۵، شماره ۹۷، صفحات ۱۶۷-۱۹۷

عنوان فارسی واکاوی علل سوء مصرف مواد مخدر دانش آموزان از دیدگاه خبرگان
چکیده فارسی مقاله مقدمه: یکی از مسائلی که همواره ذهن سیاست‌گذاران، خانواده‌ها و پژوهشگران حوزه علوم اجتماعی را به خود مشغول کرده است، سوءمصرف مواد مخدر هست. بنابراین، هدف پژوهش حاضر واکاوی علل  سوء مصرف مواد مخدر دانش آموزان از دیدگاه خبرگان  با استفاده از نظریه داده بنیاد می‌باشد.
روش: پژوهش حاضر با رویکرد کیفی و روش نظریه داده بنیاد انجام شده است. مشارکت کنندگان 35 نفر از صاحب­نظران حوزه علوم اجتماعی و روان شناسی، مشاوران مدرسه، معلمان و مسئولان انجمن­های مردم نهاد می باشد.
یافته‌­ها: مقوله‌های مستخرج از مصاحبه‌های مشارکت‌­کنندگان این پژوهش حاکی از این است که شکنندگی نهاد خانواده، محیط ناامن خانواده، نقص در مهارت­های زندگی، وضعیت نامطلوب معیشتی، رها شدن از روال مندی زندگی به‌مثابه شرایط علی، تکیدگی حوزه عمومی، ناامیدی از آینده و احساس نابرابری اجتماعی به‌عنوان شرایط مداخله‌­گر، غفلت از تربیت در خانواده و مدرسه، فقر فرهنگی، جامعه‌پذیری ناقص و تغییرات ارزش­ها به‌مثابه شرایط زمینه­ای در سوءمصرف مواد مخدر دانش آموزان هست. مشارکت‌کنندگان پیشگیری مبتنی بر زیست‌بوم دانش آموزان، پیشگیری با مشارکت دانش آموزان و توجه به اوقات فراغت پویا را استراتژی‌های مقابله با سوءمصرف مواد مخدر می‌دانستند. مقوله محوری حاصل از مصاحبه­ها، سوء مصرف پاسخی به شرایط ناپایدار می باشد.
بحث: با توجه به فحوای کلام مشارکت‌کنندگان این پژوهش می‌توان گفت که پیشگیری از سوءمصرف مواد مخدر باید با بسترهای فرهنگی و اجتماعی محل زندگی دانش آموزان منطبق باشد. طرح­های پیشگیرانه باید موقعیت محور و مبتنی بر مشارکت دانش آموزان در این طرح­ها باشد.
 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله سوءمصرف مواد، برساخت اجتماعی، شکنندگی نهاد خانواده، تکیدگی حوزه عمومی،غفلت از تربیت

عنوان انگلیسی Analyzing the reasons for students' substance use from the perspective of experts
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: One of the issues that has always occupied the minds of policymakers, families and researchers in the field of social sciences is drug abuse. When this issue occurs in the education institution and among students, the need to address the issue becomes even more important. Therefore, the aim of the current research is the Social construction of drug abuse among high school students in Tabriz and its prevention strategies.
Method: The current research was conducted with a qualitative approach and the foundational data theory method. In this research, using a targeted sampling method, 35 key informants including (five sociological faculty, five psychology faculty, three school principals, five school counselors, two senior experts of Naja Prevention Deputy and five senior experts of the anti-narcotics headquarters (prevention police), three people from non-governmental organizations active in prevention in the province, four teachers, three students) were interviewed. The information obtained from the interviews have been analyzed using the Strauss and Corbin method. For this reason, the text of the interviews was checked line by line and after revision, the data were coded in an open, central and selective coding.
Findings: The categories extracted from the interviews of the participants of this research indicate that the fragility of the family institution, Unsafe family environment, Deficits in life skills and Freedom from the routine of life as causal conditions, the focus of the public sphere, despair about the future and the feeling of social inequality as interventional conditions. neglect of education in family and school, cultural poverty, incomplete socialization and changes in values are the field conditions in drug abuse among students. student ecology-based prevention, student-participatory prevention, and attention to dynamic leisure considered strategies to deal with drug abuse. In this research, after coding the interview findings with the participants, "prevention based on alternative methods with the family" was revealed as the central core.
Discussion: According to the words of the participants of this research, it can be said that the prevention of drug abuse must be consistent with the cultural and social contexts of the students' living areas. Preventive plans should be situation-oriented and based on the participation of students in these plans.
 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله substance abuse, social structure, fragility of the family institution, public sphere isolation, neglect of education.

نویسندگان مقاله داود قاسم‌زاده | davood ghasemzadeh
Department of Social Sciences Education, Farhangian University, Tehran, Iran
گروه آموزش علوم اجتماعی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران


نشانی اینترنتی http://refahj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-681-5&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده اعتیاد به مواد
نوع مقاله منتشر شده اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات