رفاه‌اجتماعی‌، جلد ۲۵، شماره ۹۷، صفحات ۲۲۷-۲۵۵

عنوان فارسی چالش‌ها و مزایای به‌کارگیری معلمان بازنشسته جهت تدریس بر اساس تجربه زیسته آن‌ها
چکیده فارسی مقاله مقدمه: در جهانی که با سرعت به سمت پیرشدن قدم برمی‌دارد افراد سالمند نقش مهمی در انجام فعالیتهای داوطلبانه، انتقال دانش و تجربه دارند. هدف پژوهش حاضر مطالعه چالشها و مزایای به‌کارگیری معلمان بازنشسته برای تدریس بر اساس تجربه‌زیسته آنها بود.
روش: پژوهش حاضر با رویکرد کیفی و روش پدیدارشناسی انجام شد. گروه هدف پژوهش، معلمان بازنشسته مشغول به تدریس در سال تحصیلی 1402-1403 شهر یزد بودند که به شیوه نمونه‌گیری هدفمند ملاک‌محور، 11 نفر از آنان به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش، مصاحبه عمیق نیمه ساختاریافته بود و مصاحبه‌ها تا مرحله اشباع نظری ادامه یافت. داده‌ها با استفاده از روش کولایزی مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت.
به‌منظور کسب اطمینان از دقیق‌بودن یافته‌ها، مبتنی بر «سه‌سویه‌سازی» از تکنیکهای تطبیق توسط اعضاء، بررسی همکار، مشارکتی‌بودن پژوهش و بازاندیشی پژوهشگر استفاده شد.
یافته‌ها: درمجموع 6 مضمون اصلی و 38 مضمون فرعی شناسایی شد. 3 مضمون اصلی مربوط به محاسن عبارتند از: محاسن مربوط به شخص بازنشسته (شامل 6 مضمون فرعی)، مهارتهای مربوط به تدریس و مدیریت کلاس (شامل 9 مضمون فرعی)، مهارتهای ارتباطی و بین‌فردی (شامل 11 مضمون فرعی). 3 مضمون اصلی چالشها عبارتند از: چالشهای فردی و بین‌فردی (با 5 مضمون فرعی)، چالشهای سازمانی و اداری (با 4 مضمون فرعی)، چالشهای اجتماعی (با 3 مضمون فرعی).
بحث: با عنایت به یافته‌ها، معلمان بازنشسته باتجربه و مهارتهای خود می‌توانند کیفیت آموزش را بهبود بخشند، اما چالشهای فردی و سازمانی نیازمند توجه ویژه است؛ بنابراین، ایجاد حمایتهای مناسب برای استفاده بهتر از ظرفیتهای آنان ضروری است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش، بازنشسته، پدیدارشناسی، تدریس، معلم

عنوان انگلیسی Challenges and benefits of employing retired teachers to teach based on their lived experience
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: In a world that is rapidly aging, elderly people play an important role in performing voluntary activities are transferring knowledge and experience. The aim of the current research was to study the challenges and benefits of employing retired teachers for teaching based on their lived experience.
Method: The current research was conducted with a qualitative approach and phenomenological method. The target group of the research was the retired teachers who were teaching in the academic year of 2023-2024 in Yazd city, and 11 of them were selected as a sample using the criterion-based purposeful sampling method. The research tool was a semi-structured in-depth interview and the interviews continued until the theoretical saturation stage. The data were analyzed using the Colaizzi method. The study ensured the reliability of its findings through triangulation, member validation, expert evaluation, cooperative research, and continuous researcher reflection.
Findings: In total, 6 main themes and 38 sub-themes were identified. 3 main themes related to merits are: merits related to a retired person (including 6 sub-themes), skills related to teaching and classroom management (including 9 sub-themes), and communication and interpersonal skills (including 11 sub-themes). The 3 main themes of challenges are: individual and interpersonal challenges (with 5 sub-themes), organizational and administrative challenges (with 4 sub-themes), and social challenges (with 3 sub-themes).
Discussion: Based on the findings, retired teachers, with their experience and skills, can improve the quality of education, but individual and organizational challenges require special attention. Therefore, creating appropriate support systems to better utilize their capacities is essential.

کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Aging, Education, Phenomenology, Retired teacher, Teaching.

نویسندگان مقاله حسین حسنی | Hossain Hassani
Department of Educational Sciences, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Yazd University, Yazd, Iran
گروه علوم تربیتی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه یزد، یزد، ایران

دلارام درویش پور | Delaram Darvishpour
Department of Educational Sciences, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Yazd University, Yazd, Iran
گروه علوم تربیتی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه یزد، یزد، ایران

الهه السادات میرحسینی | Elahe Sadat Mirhosseini
Department of Educational Sciences, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Yazd University, Yazd, Iran
گروه علوم تربیتی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه یزد، یزد، ایران


نشانی اینترنتی http://refahj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-4557-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده اشتغال
نوع مقاله منتشر شده اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات