رفاه‌اجتماعی‌، جلد ۲۵، شماره ۹۷، صفحات ۲۵۷-۲۸۳

عنوان فارسی اثربخشی مداخلات مددکاری گروهی با روش آموزشی-مشاوره‌ای بر تاب آوری و سازگاری اجتماعی زنان در معرض طلاق
چکیده فارسی مقاله مقدمه: طلاق یکی از مسائل اجتماعی مهم است که می‌تواند پیامدهای روانی و اجتماعی گسترده‌ای برای زنان داشته باشد. کاهش تاب‌آوری و سازگاری اجتماعی از جمله مشکلاتی است که زنان در معرض طلاق با آن مواجه می‌شوند. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی مداخلات مددکاری گروهی با روش آموزشی-مشاوره‌ای بر تاب‌آوری و سازگاری اجتماعی زنان متقاضی طلاق انجام شد.
روش: این مطالعه از نوع نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون و گروه کنترل بود. نمونه شامل ۳۰ زن متقاضی طلاق مراجعه‌کننده به کلینیک مددکاری اجتماعی طلوع در شهر مشهد بود که به‌صورت هدفمند انتخاب و به‌طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل (هر گروه ۱۵ نفر) گماشته شدند. گروه آزمایش در ۸ جلسه ۹۰ دقیقه‌ای مداخلات مددکاری گروهی مبتنی بر پروتکل شناختی-رفتاری بک (۲۰۱۱) را دریافت کرد. ابزارهای پژوهش شامل مقیاس تاب‌آوری کانر-دیویدسون (۲۰۰۳) و مقیاس سازگاری اجتماعی بل (۱۹۶۱) بود. داده‌ها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیره (MANCOVA) تحلیل شدند.
یافته­ ها: نتایج نشان داد که مداخلات مددکاری گروهی تأثیر معناداری بر افزایش تاب‌آوری و سازگاری اجتماعی زنان در معرض طلاق دارد (05/0 > P).
بحث: با توجه به اثربخشی مداخلۀ مددکاری گروهی با روش آموزشی-مشاوره­ای بر بهبود تاب­آوری و سازگاری اجتماعی زنان در معرض طلاق، این مداخلات می­تواند به عنوان رویکرد مداخلاتی برای زوجین در کلینیک های مددکاری اجتماعی و مراکز مشاوره و روان شناسی مورد استفاده قرار گیرد.
 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تاب آوری، سازگاری اجتماعی، طلاق، مددکاری گروهی، آموزشی – مشاوره ای

عنوان انگلیسی The effectiveness of social group work interventions using the educational-counseling method on resilience and social adaptation of women facing divorce
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: The present study was conducted with the aim of investigating the effectiveness of social group work interventions using the educational-counseling method on resilience and social adaptation of women facing divorce.
Method: The current research was semi-experimental with a pre-test - post-test design and a control group. The statistical population of this research included all the women who applied for divorce in Mashhad in 2023, and 30 people were selected by the purposeful sampling method and were placed in two experimental (15 peoples) and control (15 peoples) groups. The experimental group was taught one 90-minute session every week during 8 sessions of group work interventions focusing on resilience and adaptability. The research tools included Connor and Davidson's resilience questionnaire (2003) and Bell's social adjustment questionnaire (1961) and the method of data analysis in descriptive statistics (mean and standard deviation); Statistical assumptions of Kolmogorov-Smironov test and inferential statistics from multivariate covariance analysis and SPSS version 26 statistical software was used for data analysis.
Findings: Social group work interventions using the educational-counseling method have been able to affect resilience and its components, i.e. the perception of individual competence, trust in individual instincts, positive acceptance of change, control (restraint) and spiritual effects, and on the variable of social adaptation and its components such as emotional, health, family, occupational and social adaptation of women exposed to divorce has a significant effect (p<0.05)
Discussion: Considering the effectiveness of social group work intervention using the educational-counseling method on improving resilience and social adaptation of women facing divorce, these interventions can be used as an intervention approach for couples in social work clinics and counseling and psychology centers.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله resilience, social adaptation, divorce, social group work, educational-counseling

نویسندگان مقاله فرهاد خدادادزاده | Farhad Khodadadzadeh
Social Work Department, Hekmat Razavi Institute of Higher Education, Mashhad, Iran
گروه آموزشی مددکاری اجتماعی، مؤسسه آموزش عالی حکمت رضوی، مشهد، ایران

قاسم قجاوند | Ghasem Ghojavand
Social Work Department, Hekmat Razavi Institute of Higher Education, Mashhad, Iran
گروه آموزشی مددکاری اجتماعی، مؤسسه آموزش عالی حکمت رضوی، مشهد، ایران

جعفر طالبیان شریف | Jafar Talebian Sharif
Psychology Department, Hekmat Razavi Institute of Higher Education, Mashhad, Iran
گروه روانشناسی، مؤسسه آموزش عالی حکمت رضوی، مشهد، ایران

امیرعلی حسن زاده | Amirali Hasanzadeh
Social Work Department, Student Research Committee, University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences, Tehran, Iran
گروه آموزشی مددکاری اجتماعی، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران


نشانی اینترنتی http://refahj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-4573-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده زنان
نوع مقاله منتشر شده اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات