| 
 				
				
 					| 
                     
                    مجله سالمندی ایران، جلد ۲۰، شماره ۴، صفحات  ۰-۰
                     
                    
                     
                     | 
 				
				
 					 | 
 				
  				
 				
  | 
 				
				
 				| عنوان فارسی | 
 				تأثیر آموزش الکترونیکی بر کیفیت زندگی مراقبین خانواده بیماران مبتلا به آلزایمر | 
 				
                
 				 | 
 				
 				
 				| چکیده فارسی مقاله | 
 				اهداف: مراقبین خانواده بیماران مبتلا به آلزایمر به دنبال نقش مراقبتی خود اغلب دچار کاهش کیفیت زندگی میشوند. این مطالعه با هدف تأثیر آموزش الکترونیکی بر کیفیت زندگی مراقبین خانواده بیماران مبتلا به آلزایمر انجام شد.   مواد و روشها: این مطالعه یک تجربی است که بر روی ۷۲ نفر از مراقبین خانواده بیماران مبتلا به آلزایمر مراجعه کننده به مطب پزشکان متخصص مغز و اعصاب شهر تهران در سال ۱۴۰۲ انجام شده است. مراقبین بهصورت تصادفی در دو گروه مداخله (۳۶ نفر) و کنترل (۳۶ نفر) قرار گرفتند. داده ها با استفاده از پرسشنامه کیفیت زندگی سازمان جهانی بهداشت قبل، یک ، دو و سه ماه بعد از اتمام مداخله و در مجموع 5 بار اندازهگیری در هر دو گروه آزمون و کنترل جمع آوری و با آزمون اندازهگیری مکرر در نرمافزار spss  نسخه ۱۶ تجزیه و تحلیل شد.    یافتهها: در مطالعه حاضر اکثریت مراقبین خانواده را همسران یا فرزندان دختر با میانگین سنی ۴۰ سال تشکیل دادهاند. بر اساس نتایج آزمون های آماری دو گروه، قبل از مداخله از نظر متغیرهای دموگرافیک یکسان بودند. مقایسهها براساس آزمون اندازهگیری مکرر با روش توکی نشان داد در مرحله قبل از مداخله دو گروه دارای کیفیت زندگی یکسان بودند؛ ولی بعد از سه ماه دو گروه با هم تفاوت داشتند(0/01> p). در این مرحله گروه مداخله (6/22 ± 104/86 ) نمرات بهتری را نسبت به گروه کنترل (5/42 ± 59/27) به دست آورد.   نتیجهگیری: آموزش الکترونیکی در کیفیت زندگی مراقبین خانواده بیماران مبتلا به آلزایمر تأثیر دارد؛ لذا پیشنهاد میشود روش آموزش الکترونیکی برای بهبود کیفیت زندگی مراقبین خانواده درمورد سایر بیماریهای مزمن حداقل به مدت دو ماه پیگیری نیز به کار گرفته شود تا بیشترین اثربخشی را داشته باشد.  | 
 				
                
 				 | 
 				
 				
 				| کلیدواژههای فارسی مقاله | 
 				برنامه آموزشی، آموزش الکترونیکی، کیفیت زندگی مراقبین خانواده، بیماران مبتلا به آلزایمر، پرستاری سلامت جامعه | 
 				
                
 				
  | 
 				
 				
 				| عنوان انگلیسی | 
 				The Effect of E-Learning on the Quality of Life of Family Caregivers of Alzheimer's Patients | 
 				
                
 				 | 
 				
 				
 				| چکیده انگلیسی مقاله | 
 				Objectives: Family caregivers of Alzheimer's patients often experience a decrease in quality of life, due to their caregiving role. This study investigated the effect of e-learning on the quality of life of family caregivers of Alzheimer's patients.   Materials and Methods: This experimental study was conducted on 72 family caregivers of Alzheimer's patients who were referred to the office of neurologists in Tehran in 2023. Caregivers were randomly assigned to an intervention group (36 people) and a control group (36 people). Data were collected using the World Health Organization Quality of Life Questionnaire before the intervention and one, two, and three months after the intervention, making a total of 5 measurements in both the intervention and control groups. The data were analyzed using repeated measurement tests in SPSS version 16 software.   Findings: In the present study, the majority of family caregivers were wives or female children with an average age of 40 years. According to the results of statistical tests, the two groups were identical in terms of demographic variables before the intervention. Comparisons based on the repeated measurement test with Tukey's method showed that in the pre-intervention stage, the two groups had the same quality of life. However, after three months, the two groups differed significantly (p<0.01). At this stage, the intervention group (104.86 ± 6.22) obtained better scores than the control group (59.27±5.42) .   Conclusion: E-learning significantly affects the quality of life of family caregivers of Alzheimer's patients. Therefore, it is suggested that the e-learning method be used to improve the quality of life of family caregivers for other chronic diseases as well, with at least two months of follow-up to achieve the most effective results.  | 
 				
                
 				 | 
 				
 				
 				| کلیدواژههای انگلیسی مقاله | 
 				Educational Program, E-learning, Quality of Life, Family Caregivers, Alzheimer&apos,s Patients, Community Health Nursing | 
 				
                
 				
  | 
 				
 				
 				| نویسندگان مقاله | 
 				مبینا ملک خیلی  | Mobina Malek Kheily  Department of Nursing Faculty of Medical Sciences, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran. گروه پرستاری، دانشکده علوم پزشکی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران. 
  زهره ونکی  | Zohreh Vanaki  Department of Nursing Faculty of Medical Sciences, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran. گروه پرستاری، دانشکده علوم پزشکی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران. 
  علی اکبر راسخی  | Ali Akbar Rasekhi  Department of Biostatistics Faculty of Medical Sciences, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran. گروه آمار زیستی، دانشکده علوم پزشکی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران. 
    | 
 				
                
 				
  | 
 				
 				
 				| نشانی اینترنتی | 
 				http://salmandj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3913-1&slc_lang=fa&sid=1 | 
 				
 				
 				| فایل مقاله | 
 				فایلی برای مقاله ذخیره نشده است | 
 				
 				
 				| کد مقاله (doi) | 
 				 | 
 				
 				
 				| زبان مقاله منتشر شده | 
 				fa | 
 				
 				
 				| موضوعات مقاله منتشر شده | 
 				پرستاری | 
 				
 				
 				| نوع مقاله منتشر شده | 
 				پژوهشی | 
 				
 				
 				 | 
 				 | 
 				
	| 
    برگشت به:
		 صفحه اول پایگاه    |   
    
    نسخه مرتبط    |   
		نشریه مرتبط   |   
		فهرست نشریات
     |