مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان، جلد ۳۴، شماره ۴، صفحات ۳۷۰-۳۸۱

عنوان فارسی بررسی کیفیت آموزش مجازی دروس علوم پایه در دانشگاه علوم پزشکی گیلان
چکیده فارسی مقاله
زمینه بستر یادگیری مجازی یک زیرساخت آموزشی با کیفیت بالا و پایدار فراهم می‌کند. در سال‌های اخیر با توسعه آموزش مجازی و یادگیری الکترونیکی، تأثیرگذاری روزافزون آن برسیستم آموزشی بسیار مورد توجه قرارگرفته است.
هدف دراین مطالعه به بررسی وضعیت آموزش مجازی دروس دانشجویان مقطع علوم پایه پزشکی دانشگاه علوم‌پزشکی گیلان در سال 1400-1401از‌منظر انعطاف‌پذیری دوره آموزش مجازی، محتوای آموزشی و سازماندهی آن، تعامل ـ ارزشیابی، سامانه آموزش مجازی و پشتیبانی کاربران و دیدگاه کلی دانشجویان پرداختیم.
روش‌ها این مطالعه تحلیلی‌مقطعی با همکاری 204 نفر از دانشجویان مقطع علوم پایه رشته پزشکی در واحد رشت و واحد پردیس انزلی انجام شد. شرکت‌کنندگان با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفیِ طبقه‌بندی انتخاب شدند. جهت جمع‌آوری داده‌ها از یک پرسش‌نامه 31 سؤالی محقق‌ساخته استفاده کردیم که به‌صورت آنلاین در اختیار دانشجویان قرار گرفت. روایی پرسش‌نامه‌‌ برابر با 0/92 و پایایی کل پرسش‌نامه براساس ضریب آلفای کرونباخ 0/887 برآورد شد.
یافته‌ها نتایج به‌دست‌آمده بدین شرح بود: میانگین نمره وضعیت آموزش مجازی دروس مقطع علوم پایه در بُعد انعطاف‌پذیری دوره آموزش مجازی، 3/88 ± 18/83؛ کمترین و بیشترین نمره به ترتیب، 7 و 25؛ میانگین نمره محتوای آموزشی و سازماندهی آن، 4/51±‌26/40؛ کمترین و بیشترین نمره به ترتیب، 8 و 35؛ میانگین نمره تعامل ـ ارزشیابی، 8/70±‌40/20؛ کمترین و بیشترین نمره به‌ترتیب، 13 و 60؛ میانگین نمره سامانه آموزش مجازی و پشتیبانی کاربران، 3/41±‌13/67؛ کمترین و بیشترین نمره به ترتیب، 4 و 20؛ میانگین نمره دیدگاه کلی دانشجویان، 2/15 ± 6/78؛ کمترین و بیشترین نمره به ترتیب 2 و 10؛ میانگین وضعیت کلی دوره آموزشی، 17/12±‌105/88، کمترین و بیشترین نمره به ترتیب، 39 و 150.
نتیجه‌گیری به‌صورت کلی رضایت دانشجویان رشته پزشکی دانشگاه علوم‌پزشکی گیلان در‌مورد وضعیت آموزش مجازی دروس ارائه‌شده در مقطع علوم پایه رضایت‌بخش بود. نتایج این پژوهش می‌تواند در سیاست‌گذاری‌های خرد و کلان که زیر نظر مستقیم معاونت آموزشی وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم‌پزشکی است مؤثر باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله دانشجویان پزشکی، آموزش مجازی، مقطع علوم پایه، رضایتمندی

عنوان انگلیسی Evaluation of the quality of virtual education of basic medical sciences courses in GUMS
چکیده انگلیسی مقاله
Background The virtual learning platform provides a high-quality and sustainable educational infrastructure. In recent years with the development of e-learning, its increasing impact on the educational system received a lot of attention. 
Objective In this study, we examined the satisfaction of the status of virtual education of basic medical sciences courses in medical students at Guilan University of Medical Sciences in terms of the educational content and its organization, the interaction-evaluation, the virtual education system and user support, and the general perspective of students during 2021-2022.
Methods This cross-sectional study was conducted with the participation of 204 medical students at the basic medical sciences courses in Rasht and Anzali campuses. Participants were selected using a stratified random sampling method. To collect data, we used a 31-item online researcher-made questionnaire. The validity of the questionnaire was 0.92 and the total reliability was 0.887 based on Cronbach's alpha coefficient. Fisher, Pearson correlation, and SPSS software, version 26 were used.
Results The average score of the virtual education status of basic science courses in the flexibility dimension was 18.83±3.88, the lowest and highest scores were 7 and 25, respectively; the average score of the educational content and its organization was 26.40±4.51, the lowest and highest scores were 8 and 35, respectively; the average score of the interaction-evaluation was 40.20±8.70, the lowest and highest scores were 13 and 60, respectively; the average score of the virtual education system and user support was 13.67±3.41, the lowest and highest scores were 4 and 20, respectively; the average score of the overall students' perspective was 6.78±2.15, the lowest and highest scores were 2 and 10, respectively; and the average score of the overall educational course was 105.88±17.12, the lowest and highest scores were 39 and 150, respectively.
Conclusion In general, the satisfaction of medical students at Guilan University of Medical Sciences regarding the status of virtual education in basic science courses was acceptable. The results of this study can be effective in policy-making under the direct supervision of the Ministry of Health and universities of medical sciences.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Medical students, Virtual education, Basic sciences, Satisfaction

نویسندگان مقاله ماندانا گلی پور | Mandana Golipoor
Department of Anatomy, School of Medicine, Guilan University of Medical Sciences, Rasht, Iran.
گروه آناتومی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران.

زهرا رفعت | Zahra Rafat
Department of Medical Parasitology and Mycology, School of Medicine, Guilan University of Medical Sciences, Rasht, Iran.
گروه انگل‌شناسی و قارچ‌شناسی پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران.

فریبا عسگری | Fariba Asgari
Department of Nursing, Medical Education Research Center (MERC), School of Nursing and Midwifery, Guilan University of Medical Sciences, Rasht, Iran.
گروه پرستاری، مرکز تحقیقات آموزش پزشکی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران.

زهرا محمدی | Zahra Mohammadi
Student Research Committee, Anzali International Medical Campus, Guilan University of Medical Sciences, Anzali, Iran.
کمیته تحقیقات دانشجویی، واحد پردیس، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، بندر انزلی، ایران.

داود روستائی | Davoud Roostaei
Department of Pharmacology, School of Medicine, Guilan University of Medical Sciences, Rasht, Iran.
گروه فارماکولوژی (داروشناسی)، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران.


نشانی اینترنتی http://journal.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2157-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات