مجله سالمندی ایران، جلد ۱۱، شماره ۲، صفحات ۲۹۰-۲۹۹

عنوان فارسی بررسی روانی واجی و روانی معنایی در سالمندان سالم فارسی‌زبان
چکیده فارسی مقاله اهداف: اختلالات شناختی و زبانی از جمله مشکلات واژه‌یابی در سالمندان شایع است. روانی کلامی یکی از اولین کارکردهای شناختی است که در جریان فرایند سالمندی زوال می‌یابد. با توجه به نبودِ هنجارهای روانی کلامی در سالمندان طبیعی فارسی‌زبان، هدف مطالعه حاضر بررسی روانی کلامی در افراد بالای 60 سال فارسی‌زبان بود. مواد و روش‌ها: در این مطالعه مشاهده‌ای، 90 فرد سالمند بالای 60 سال (45 زن و 45 مرد) به دو گروه سالمند جوان (60 تا 74 سال) و سال‌خورده (75 تا 90 سال) و سه گروه تحصیلی (>5 سال، 6 تا 12 سال و >12 سال) تقسیم شدند. آزمون روانی کلامی در دو بخش روانی معنایی شامل نام‌بردن مقوله‌های حیوان و میوه و روانی واجی شامل نامیدن کلماتی که با واج‌های /ف/، /آ/ و /س/ شروع می‌شود، در مدت زمان 60 ثانیه اجرا شد. پاسخ افراد با ضبط‌صوت ثبت و نگارش شد و سپس با استفاده از روش ترویر مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت. داده‌های به‌دست‌آمده با استفاده آزمون غیرپارامتریک تی مستقل، تحلیل واریانس یک‌طرفه و ضریب همبستگی پیرسون تحلیل شد. یافته‌ها: یافته‌های حاصل از پژوهش نشان داد که تفاوت میان عملکرد روانی واجی و معنایی در بین دو جنس مذکر و مؤنث معنادار نیست، اما میانگین عملکرد روانی معنایی و روانی واجی در بین دو گروه سنی معنادار بود (P< 0/001). همچنین بین سن و عملکرد انتقال همبستگی معکوس و معناداری به‌دست آمد (r=0/46 و P< 0/01) و تحصیلات همبستگی مثبت و معناداری بر عملکرد انتقال نشان داد (r=0/36, P< 0/01). نتیجه‌گیری: نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که عملکرد روانی معنایی و روانی واجی با افزایش سن کاهش و با افزایش تحصیلات افزایش می‌یابد، اما جنسیت بر آن تأثیری ندارد. به‌نظر می‌رسد لازم است در توانبخشی آسیب‌های زبانی در سالمندان نظیر زبان‌پریشی، موضوع افت توانمندی روانی کلامی در اثر افزایش سن درنظرگرفته شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله واژه‌یابی، روانی کلامی، سالمندی، زوال شناختی

عنوان انگلیسی Verbal Fluency Performance in Normal Elderly Persian Speakers
چکیده انگلیسی مقاله Objectives: Cognitive deficits and language disorders such as difficulty in recalling certain words are common among the elderly people. Verbal fluency as an index of word finding is one of the first cognitive functions that decline due to aging.-Considering the lack of norms of verbal fluency in normal elderly Persian-speakers, the purpose of this research was to determine verbal fluency performance in elderly Persian speakers. Methods & Materials: This observational study consisted of 90 normal elderly individuals aged below 60 years, of which 45 were females and 45 were males. They were categorized into two age groups (60-74 years old, 75-90 years old) and three educational groups (< 5, 6-12 years old, < 12 years). A verbal fluency test was administered in two parts consisting of a semantic fluency measure in which the participants were required to name sequences from semantic categories and another phonemic fluency task (FAS) which was required to be completed in 60 seconds. Responses were audio-recorded, transcribed, and analyzed using the Troyer method. Data were analyzed using independent t-test, ANOVA and Pearson correlation coefficient. Results: The findings of this study did not reveal any significant differences in the mean scores for semantic and phonemic fluency between both the genders. However, significant differences in mean scores were found in semantic and phonemic fluency between age groups (P< 0.001). A significant revere correlation was found between age and switching (r=0.46 P< 0.01).Education also showed a positive correlation with switching (r=0.36, P< 0.01). Conclusion: The finding of the present study showed that semantic and phonemic fluency degrades through aging and enhances with higher education. Gender has no effect on semantic and phonemic fluency. It appears that the decline of verbal fluency due to aging should be considered in rehabilitation programs of language deficits such as aphasia in elderly people.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Word finding, Verbal fluency, Aging, Cognitive decline

نویسندگان مقاله وحیده محمدی ثایت | vahideh mohammadisabet
, university of social welfare and rehabilitation sciencese, tehran, iran
دنشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)

فریبا یادگاری | fariba yadegari
department of speech therapy, university of social welfare and rehabilitation sciences, koodakyar ave., daneshjoo blvd., evin, tehran, iran.
تهران، اوین، بلوار دانشجو، بن بست کودکیار، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، گروه گفتاردرمانی.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)

مهشید فروغان | mahshid foroughan
, university of social welfare and rehabilitation sciencese, tehran, iran
دنشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)
سازمان های دیگر: مرکز تحقیقات سالمندی ایران


نشانی اینترنتی http://salmandj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1564-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده 1
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات