مجله سالمندی ایران، جلد ۱۰، شماره ۳، صفحات ۱۷۴-۱۸۱

عنوان فارسی اثربخشی آموزش مفاهیم واقعیت‌درمانی بر شادکامی مردان سالمند شهر اردبیل
چکیده فارسی مقاله اهداف پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی واقعیت‌درمانی بر شادکامی سالمندان صورت گرفت. مواد و روش ها مطالعه حاضر از نوع آزمایشی پیش‌آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل سالمندان مرد «مرکز ماندگاران شهرستان اردبیل» بود. با استفاده از ملاک‌های ورود و خروج، 50 نفر از سالمندان ارزیابی و از میان آنها،30 نفر واجد شرایط ورود به مطالعه شناخته شدند و به روش تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. مقیاس شادکامی آکسفورد برای دو گروه آزمایش و کنترل اجرا گردید. به‌منظور گردآوری داده­‌ها، از پرسشنامه شادکامی آکسفورد (آرگیل، مارتین و گرسلند، 1989) استفاده شد. جلسات آموزش واقعیت‌درمانی برای گروه مداخله، به‌صورت هفته‌­ای دو جلسه و به‌مدت هشت جلسه برگزار و پیگیری یک‌­ماهه نیز انجام شد. تجزیه و تحلیل داده­‌ها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس با اندازه‌­گیری­‌های مکرر انجام شد. یافته ها نتایج نشان داد تفاوت میانگین نمرات شادکامی دو گروه معنی‌­دار است و واقعیت‌درمانی به‌صورت معنی­‌داری موجب افزایش شادکامی سالمندان می‌شد (05/0P<). همچنین، مقایسه نمرات میانگین پیش‌آزمون و پس‌آزمون در دو گروه، حاکی از افزایش نمرات شادکامی در تمامی خرده‌مقیاس‌­ها در مقطع پس‌آزمون، با اختلاف معنی‌­دار بود (001/0.(P< نتیجه گیری نتایج این پژوهش نشان داد واقعیت‌درمانی در افزایش مسئولیت­‌پذیری و افزایش شادکامی سالمندان مفید است. اجرای چنین جلسات گروهی در اقامتگاه‌­ها و مراکز تجمع سالمندان توصیه می‌­شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله سالمندی، شادکامی، واقعیت‌درمانی

عنوان انگلیسی The Effectiveness of Training Reality Therapy Concepts on the Happiness of Elder People
چکیده انگلیسی مقاله Objectives The aim of this study was to examine the effectiveness of reality therapy on the happiness of the elderly people. Methods & Materials This is an experimental study with a pretest posttest design and a control group. Sample of the study selected from the elderly members of Mandegaran Club in Ardebil City. All who were over 50 years were evaluated according to inclusion/exclusion criteria and 30 participants selected and randomly divided into 2 equal groups. Oxford happiness scale was administered to both groups. Reality therapy sessions for the intervention group were administered in 80-minute sessions, 2 sessions per week for 4 successive weeks. The posttest data collected after the last session and also doing a follow up one month later. Data analyzed by using analysis of variance with repeated measure for independent groups. Results Results of analysis of variance showed that the mean difference between the two groups were significant (P< 0.05) and reality therapy increased the happiness of intervention group significantly. Happiness scores of intervention group in all subscales were also significantly higher in posttest compared to control group (P< 0.001). Conclusion The results showed that reality therapy can be helpful in enhancing positive emotions and happiness in older people. Implementation of reality therapy sessions in nursing homes, and retirement centers are recommended.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله کاظم خزان | kazem khazan
uswr
دانشگاه علوم بهزیستی

سیدجلال یونسی | seyed jalal younesi
department of counseling, university of social welfare and rehabilitation sciences, koodakyar ave., daneshjo blvd., evin, tehran, iran.
تهران، اوین، بلوار دانشجو، خیابان کودکیار، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، گروه مشاوره.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)

مهشید فروغان | mahshid foroughan
uswr
علوم بهزیستی

هیمن سعادتی | heman saadati
uswr
علوم بهزیستی


نشانی اینترنتی http://salmandj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1491-2&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده مشاوره
نوع مقاله منتشر شده کاربردی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات