مجله سالمندی ایران، جلد ۱۰، شماره ۳، صفحات ۱۸۲-۱۹۱

عنوان فارسی بررسی تأثیر مداخله آموزشی بر ارتقای فعالیت فیزیکی مردان سالمند شهر قم:کاربرد مدل فرانظری
چکیده فارسی مقاله اهداف هدف از این مطالعه تعیین تأثیر مداخله آموزشی بر مبنای الگوی فرانظری در ارتقای فعالیت فیزیکی مردان سالمند بود. مواد و روش ها این مطالعه از نوع کارآزمایی بالینی روی 140 نفر از سالمندان عضو کانون‌های بازنشستگان شهر قم با ویژگی‌های انتخاب تصادفی در دو گروه مداخله و کنترل انجام شد. ابزار استفاده‌شده این پژوهش پرسشنامه محقق‌ساخته مبتنی‌بر الگوی فرانظری و پرسشنامه فعالیت فیزیکی سالمندان «چامپس» بود. برای تحلیل نتایج از آزمون کای-دو و تحلیل واریانس با داده‌های تکراری در نسخه 18 نرم‌افزار SPSS استفاده شد. این مطالعه در پایگاه ثبت کارآزمایی‌های بالینی (IRCT) به شماره IRCT201407208742N5 تأیید شد. یافته ها قبل از آموزش دو گروه مداخله و کنترل، از نظر متغیرهای فردی و وضعیت فعالیت فیزیکی تفاوت معنی‌داری نداشتند (05/0P). علاوه‌براین، میانگین نمره ساختارهای مربوط به پرسشنامه مبتنی‌بر الگو نیز تفاوت معنی‌‌داری پس از آموزش در این گروه داشتند (05/0>P). در گروه کنترل نیز تفاوت معنی‌داری در فعالیت فیزیکی و میانگین نمره ساختارهای پرسشنامه وجود نداشت. نتیجه گیری براساس یافته‌های پژوهش، انجام مداخله آموزشی برمبنای الگوی فرانظری در ارتقای فعالیت فیزیکی مؤثر و دارای اعتبار است و الگوی فرانظری می‌تواند در این زمینه مفید باشد. با کاربرد این الگو و شناسایی عوامل تسهیل‌گر و موانع رفتار فعالیت فیزیکی در سالمندان، می‌توان برای ارتقای فعالیت جسمانی منظم گام‌های مؤثری برداشت. 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله فعالیت فیزیکی، مدل فرانظری، سالمند، آموزش

عنوان انگلیسی The Effect of Educational Intervention on the Promotion of Physical Activities of the Elderly Men in Qom City: Application of Trans-theoretical Model
چکیده انگلیسی مقاله Objectives This study aimed to determine the effect of educational intervention on the promotion of physical activities of older men based on the trans-theoretical model. Methods & Materials This clinical trial was conducted on 140 elderly retired member of the Association of Qom with random selection of properties in the control and intervention groups. The instruments used were researcher-made questionnaire based on trans-theoretical model and Champs elderly physical activity questionnaire. To analyze the results, the Chi-square test and repeated measures analysis of variance were performed using SPSS version 18. This study was approved by the IRCT site (No. IRCT201407208742N5). Results Before the study, the intervention and control groups showed no significant differences (P< 0.05) in terms of demographic variables and physical activities. Average scores for the elderly physical activities of the intervention group before training, one month, and six months after training were significantly different (P< 0.001). The mean score on the questionnaire structure-based model of education in this group had no significant difference (P< 0.05). There were no significant differences in the mean scores of physical activity questionnaires of the control group. Conclusion According to the findings of this research, educational intervention based on the trans-theoretical model is effective and valid in promoting physical activities, and the trans-theoretical model can be useful in this regard. Application of this model and identifying the barriers and facilitators of physical activities in the elderly can be effective steps towards promoting regular physical activities in these people.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله زینب کریمی | zeynab karimi
school of public health
دانشکده بهداشت

فرشته مجلسی | fereshteh majlesi
school of public health
دانشکده بهداشت

آذر طل | azar tol
school of public health
دانشکده بهداشت

عباس رحیمی فروشانی | abbas rahimi foroushani
school of public health
دانشکده بهداشت

رباب صحاف | robab sahaf
department of ageing, university of social welfare and rehabilitation sciences, koodakyar ave., daneshjo blvd., evin, tehran, iran.
تهران، اوین، بلوار دانشجو، خیابان کودکیار، دانشگاه علوم بهزیستی وتوانبخشی، مرکز تحقیقات سالمندی، گروه سالمندان.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)

محمد علی گل | mohamad aligol
school of public health
دانشکده بهداشت

سیامک محبی | siamak mohebbi
school of public health
دانشکده بهداشت


نشانی اینترنتی http://salmandj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1393-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده سالمند شناسی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات