مجله سالمندی ایران، جلد ۹، شماره ۲، صفحات ۸۸-۹۶

عنوان فارسی نقـص توجه بیماران آلزایمـر در اجـرای تکلـیف دوگانه
چکیده فارسی مقاله اهداف هدف پژوهش حاضر، ارزیابی نقص تقسیم توجه در بیماران آلزایمر ( AD ) با استفاده از روش تکلیف دوگانه است تا مشخص شود که آیا از این روش میتوان برای تشخیص زودهنگام AD استفاده کرد یا خیر. مواد و روش ها 23 فرد مسن (یازده زن و دوازده مرد)به طور داوطلبانه در تحقیق شرکت کردند: سیزده بیمار AD و ده فرد مسن سالم گروه کنترل. کاربندی آزمایشی شامل کوشش های مجزا و هم زمان با دو سطح دشواری بود. در وضعیت تک کاره از شرکت کنندگان خواسته شد ماه های سال را با ترتیب معمولی (آسان) و معکوس (دشوار) پشت سرهم بیان کنند. آنها یک تکلیف بینایی ، فضایی و حرکتی کامپیوتری از نوع پیگردی را نیز اجرا کردند. در وضعیت دوگانه، شرک تکنندگان هم زمان با اجرای تکلیف پیگردی، یکی از تکالیف یادآوری ما ههای سال را نیز اجرا میکردند. یافته ها یک اثر تعاملی (بیماری ×سطح دشواری) معنادار مشاهده شد. به این صورت که در بیماران AD افت عملکرد اجرای همزمان دو تکلیف تابع سطح دشواری تکلیف بود، در حالی که برای افراد مسن گروه کنترل این گونه نبود. نتیجه گیری نتایج تحقیق حاضر درک ما در زمینه نق صهای توجه بیماران AD را افزایش م یدهد و نیز نشان م یدهد در ارزیابی توجه افراد مبتلا به مشکلات شناختی، باید نقش بار شناختی تکالیف ب هکار رفته در روش تکلیف دوگانه نیز ب هعنوان یک عامل میانجی در نظر گرفته شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Attention Deficit during Dual-Task Performance in Alzheimer’s disease Patients
چکیده انگلیسی مقاله Objectives The aims of the present investigation was the evaluation of divided attention deficits in Alzheimer's disease (AD) patients by using dual-task paradigm in order to ascertain whether this method can be useful in the early diagnosis of AD or not. Materials & Methods A total of 23 elderly individuals (11 females and 12 males) voluntarily participated in the investigation: 13 patients with Alzheimer's disease (AD) and 10 healthy elderly individuals. The experimental setup consisted of (a) single -task and (b) dual-task trials at two levels of difficulty. In singletask condition, the participants were asked to recite the months of the year continuously with normal order (easy) and backward (difficult). They also performed a computerized visuospatial/motor tracking task. The participants then performed the tracking task in conjunction with each of the months reciting tasks as dual-task condition. Results The results showed a significant interaction (disease × level of difficulty) effect. So that, the performance impairment on combine performance in two simultaneous tasks was related to task difficulty, but the elderly control group did not differ in the easy and difficult conditions. Conclusion These findings not only increase our understanding of the attention deficits in AD patients, but also have implications for the mediating effect of cognitive load in using dual-task paradigm for studying attention mechanisms of cognitively suffered individuals.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله حمید صالحی | hamid salehi
department of motor behavior, faculty of sport sciences, university of isfahan, hezar jarib street, isfahan, iran, p .o. box 8174673441, fax 98 0311- 6687572
اصفـهان، خـیابان هـزار جریب، دانشـگاه اصفـهان، دانشـکده علـوم ورزشـی. کد پسـتی 73441-81746 ؛ تلـفن 03117932577؛ نمابـر 03116687572
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)

مریم نزاکت الحسینی | maryam nezakatolhoseini
department of motor behavior, faculty of sport sciences, university of isfahan, hezar jarib street, isfahan, iran, p .o. box 8174673441, fax 98 0311- 6687572
اصفـهان، خـیابان هـزار جریب، دانشـگاه اصفـهان، دانشـکده علـوم ورزشـی. کد پسـتی 73441-81746 ؛ نمابـر 03116687572
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)

عبدالمجید آزادیان | abdolmajid azadian
department of motor behavior, faculty of sport sciences, university of isfahan, hezar jarib street, isfahan, iran, p .o. box 8174673441, fax 98 0311- 6687572
اصفـهان، خـیابان هـزار جریب، دانشـگاه اصفـهان، دانشـکده علـوم ورزشـی. کد پسـتی 73441-81746 ؛ نمابـر 03116687572
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)


نشانی اینترنتی http://salmandj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-438-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده سالمند شناسی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات