مجله سالمندی ایران، جلد ۶، شماره ۴، صفحات ۵۱-۵۷

عنوان فارسی بررسی تاثیر کتاب‌درمانی برمیزان توانایی‌های خودمدیریتی سالمندان
چکیده فارسی مقاله اهداف: هدف اصلی این مطالعه، تعیین تاثیر کتاب درمانی بر میزان توانایی های خودمدیریتی سالمندان بود. مواد و روش‌ها: پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه‌تجربی است. جامعه پژوهش شامل کلیه سالمندان 65 سال به بالای عضو کانون جهاندیدگان منطقه چهار شهر تهران بودند. نمونه شامل 60 نفر سالمند بود که با توجه به معیارهای ورود و خروج انتخاب شده بودند. اعضای نمونه با استفاده از جدول اعداد تصادفی در دو گروه مداخله (n=30) و گروه شاهد (n=30) قرارگرفتند. مداخله شامل پنج جلسه کتاب درمانی در طول ده هفته بود که برای گروه مداخله انجام شد. توانایی خودمدیریتی قبل و بعد از مداخله در هر دو گروه اندازه‌گیری شد. ابزار پژوهش، پرسشنامه SMSA-30بود (0/8=α). برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از spss18 استفاده شد. داده‌ها با کمک آزمون‌های آماری کای اسکوئر، کلموگروف اسمیرنوف، دقیق فیشر، تی زوجی و تی مستقل تجزیه و تحلیل شدند. یافته‌ها: میانگین نمرات توانایی خودمدیریتی قبل از مداخله، در گروه آزمون 70/77 و در گروه شاهد 68/46 بود. پس از مداخله میانگین نمره توانایی خودمدیریتی در گروه آزمون 73/25 و در گروه شاهد 69/53 بود. نتایج در سطح %95 از لحاظ آماری معنادار بود. یافته های حاصل از پژوهش نشان می‌دهد که پس از انجام مداخله، نمره کلی توانایی‌های خودمدیریتی پس مداخله در دو گروه آزمون و شاهد، تفاوت معناداری از لحاظ آماری دارد (P=0.03) همچنین با توجه به یافته های مطالعه حاضر مشخص می شود که نمرات گروه آزمون در خرده مقیاس های سرمایه گذاری رفتاری، تنوع رفتاری و مثبت اندیشی بطور معناداری بالاتر از گروه شاهد است که نشان دهنده بهبود این خرده مقیاس‌ها در گروه آزمون نسبت به گروه شاهد است (P< 0/05) که تاثیر مثبت مداخله را نشان می‌دهد. نتیجه گیری: یافته‌های پژوهش حاضر، ضمن حمایت از فرضیه تحقیق نشان داد که کتاب درمانی، موجب بهبود شاخص‌های توانایی‌های خودمدیریتی می‌شود که این امر بدان معنی است که این مداخله، می‌تواند سبب بهبود محسوس و معنادار توانایی‌های خودمدیریتی سالمندان و در نتیجه بهبود کیفیت زندگی آن‌ها شود. لذا انجام مداخلات غیرتهاجمی نظیر کتاب درمانی و سایر درمان‌های شناختی-رفتاری، توسط پرستاران می‌تواند ضمن بهبود توانایی‌های خودمدیریتی سالمندان، زمینه را جهت ارتقای کیفیت زندگی و حضور فعال‌تر آن‌ها در جامعه فراهم کند، ضمنا این مطالعه یک حوزه جدید جهت پژوهش‌ها و خدمات پرستاری معرفی کرده است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله توانایی خودمدیریتی، کتاب درمانی، سالمندان

عنوان انگلیسی The Effect of Book Therapy on Elderly Self-Management Capabilities
چکیده انگلیسی مقاله Objectives: The aim of the study was to determine the effect of book therapy on elderly self-management capabilities. Methods & Materials: This study was a semi-clinical trial?. The study population consisted of all the older adults 65 years of age and over who were members of the senior social club of the fourth district of Tehran. Sixty people were chosen based on inclusion and exclusion criteria and were randomly divided into two groups of 30, study and control. The intervention consisted of five sessions of book therapy over 10 weeks, which was executed for the study group. Self- management capabilities were measured before and after intervention in each group. An SMSA-30 questionnaire was used to collect data (α=0.8), which were analyzed using SPSS 18 and the Chi-square test, the Climograph-Smirnoff test, Fisher's exact test, and the paired and independent T-tests. Results: The mean scores for self-management capabilities before the intervention were 70.77 and 68.46 for the study and control groups respectively, while mean scores after intervention were 73.25 and 69.53 for the study and control groups respectively. Results were statistically meaningful at the 95th percentile. Findings revealed that after intervention the overall score of the study and control groups showed significant difference (P=0.03). Furthermore, the study group scores in behavioral investing, behavioral variability, and optimism were significantly higher than that of the control (P< 0.05), which is indicative of the positive effects of intervention. Conclusion: The findings, in addition to the confirmation of our hypothesis, reveal that book therapy improves self-management variables, meaning that such an intervention can lead to significant improvement in self-management of the elderly and their quality of life. Therefore, noninvasive interventions such as book therapy and other kinds of cognitive-behavioral therapy conducted by nurses, in addition to improving self-management capabilities in the elderly, may provide a basis for the promotion of quality in life and active participation of this age group in the society. Needless to say, this study introduces new opportunities in nursing services and research.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Self-management capabilities, Book therapy, The elderly

نویسندگان مقاله صغری قلی زاده | s gholi zadeh


حمیدرضا خانکه | hamid reza khankeh
university of social welfare and rehabilitation sciences.
دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)

فرحناز محمدی | f mohammadi



نشانی اینترنتی http://salmandj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-278-94&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات