راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی، جلد ۳، شماره ۲، صفحات ۱۴-۲۴

عنوان فارسی بررسی رابطه بین سلامت روانی و انگیزش پیشرفت در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تبریز
چکیده فارسی مقاله چکیده مقدمه و هدف: هدف اساسی در این تحقیق بررسی سلامت‌روانی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تبریز و ارتباط آن با انگیزش پیشرفت آنها در سال تحصیلی 93-92 بود.. روش‌ها: روش تحقیق ترکیبی از روشهای زمینه یابی و همبستگی بود. این تحقیق با نمونه ای به حجم 300 نفر(150 دختر و 150 پسر) از کلیه دانشجویان شاغل به تحصیل در سال تحصیلی مذکور انجام گرفت. برای گردآوری داده‌ها از پرسشنامه سلامت عمومی گلدبرگ و انگیزش پیشرفت هرمنس استفاده گردید. داده‌های به دست آمده با استفاده از روش آماری همبستگی بوسیله نرم افزار آماری SPSS نسخه 18 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: یافته‌ها نشان داد که آزمودنیها در زمینه سلامت روانی و انگیزش پیشرفت از وضعیت نسبتا خوبی برخوردار بودند اما در این میان تفاوتهایی در زمینه متغیرهای مذکور در بین دانشجویان رشته های گوناگون و جنسیت های مختلف دانشجویان وجود داشت به گونه ای که در انگیزش پیشرفت تفاوت‌های جنسی معناداری دیده شد اما این تفاوت در زمینه سلامت روانی معنادار نبود. در بررسی تفاوت رشته‌های تحصیلی در ارتباط با این دو متغیر نیز تفاوت‌های معناداری در زمینه انگیزش پیشرفت دیده شد اما در زمینه سلامت روانی تفاوت معناداری دیده نشد نتیجه‌گیری: به طور کلی دست‌اندرکاران نظام‌های آموزشی می‌توانند از طریق فراهم ساختن زمینه‌های مساعد رشد یکی از این متغیرها در جهت رشد و توسعه متغیر دیگر نیز اقدام نمایند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله سلامت‌روان، انگیزش پیشرفت، جنسیت، رشته تحصیلی

عنوان انگلیسی The Relationship between Mental Health and Achievement Motivation among the Students of Tabriz University of Medical Sciences
چکیده انگلیسی مقاله Abstract Introduction: The main objective of this study was to evaluate the student’s mental health of Tabriz Medical Sciences University and its relationship with achievement motivation during 2013-2014. Methods: This was a correlational and predictive study that was conducted on 300 students (150 females, 150 males) among all the students studying in the school, during 2013-2014. To collect the data, the Goldberg General Health and Hermance Achievement Motivation questionnaires were used. Using correlation statistics the obtained data was analyzed by SPSS program version 18. Results: Results showed that subjects in this study had a relatively good mental health status and achievement motivation. But there were some differences among students of different fields and gender. A difference was observed in achievement motivation, but this difference was not significant in mental health. Considering different fields of study, there were significant differences in achievement motivation, but there was no significant difference in mental health. Conclusion: Totally the people involved in educational systems can develop the other variables by providing a favorable environment for the growth and development of the desired variables. Citation: Akbarpoor zanghalani MB, khodayari shouti S, Malekzadeh A. The Relationship between Mental Health and Achievement Motivation among the Students of Tabriz University of Medical Sciences. Journal of Development Strategies in Medical Education 2016; 2(3): 14-24.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محمد باقر اکبرپور زنگلانی | m b akbarpoor zanghalani


سعید خدایاری شوطی | s khodayari shouti


اصغر ملک زاده | a malekzadeh



نشانی اینترنتی http://dsme.hums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-65-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1855/article-1855-383999.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات