راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی، جلد ۳، شماره ۲، صفحات ۲۵-۳۷

عنوان فارسی بررسی رفتار نامحترمانه در محیط های آموزشی از دیدگاه اساتید و دانشجویان دانشکده پرستاری و مامایی شهرکرد
چکیده فارسی مقاله چکیده مقدمه و هدف: مطالعه حاضر با هدف تعیین بررسی رفتار نامحترمانه در محیط‌های آموزشی از دیدگاه اساتید و دانشجویان دانشکده پرستاری و مامایی شهرکرد در سال 1395 انجام شد. روش‌ها‌: در این مطالعه توصیفی مقطعی با استفاده از پرسشنامه، 20 نفر از اساتید و 150 نفر از دانشجویان دانشکده پرستاری و مامایی شهرکرد در سه رشته پرستاری، اتاق عمل و مامایی بر اساس نمونه گیری آسان به سوالات مربوط به رفتارهای نامحترمانه (برهم زننده و تهدید کننده) پاسخ دادند. اطلاعات با استفاده از پرسشنامه های رفتارهای نامحترمانه کلارک و اطلاعات فردی جمع‌آوری و به شکل میانگین، انحراف معیار، درصد و فراوانی و آزمون های تحلیلی مانند اسپیرمن، کای دو و فی گزارش شد. یافته‌ها: میانگین سنی پنجاه شرکت کننه از هر رشته تحصیلی 22/06±4/54 بود. از هر 20 استاد شرکت کننده در مطالعه 90% زن با متوسط سنی 43/43±9/38 سال بود. از نظر اساتید و دانشجویان شیوع رفتار نامحترمانه در محیط‌های آموزشی در حد متوسط بوده ولی اساتید معتقد بودند که دانشجویان کمی بیشتر از اساتید(40درصد در مقابل 60 درصد) در بروز آن دخالت داشتند این در حالی است که از نظر دانشجویان هر دو گروه به یک اندازه در بروز رفتارهای نامحترمانه در محیط‌های آموزشی نقش دارند. نتیجه‌گیری: اگرچه در این مطالعه فراوانی و شدت رفتارهای نامحترمانه از سوی دانشجویان و اساتید قابل توجه نبوده است، اما به دلیل اثرات مخرب چنین رفتارهایی در محیط‌های آموزشی اتخاذ راهکارهایی برای ایجاد محیط‌های یادگیری و یاددهی مناسب کاملاً ضروری می‌باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله رفتار نامحترمانه، دانشجو، استاد

عنوان انگلیسی Assessment of Uncivil Behaviors of Teachers and Students in Nursing and Midwifery faculties of Shahrekord
چکیده انگلیسی مقاله Abstract Introduction: The aim of this study was determining the uncivil behaviors of teachers and students, in nursery and midwifery schools of Shahrekord in 2016. Methods: This cross-sectional study used a questionnaire containing questions on uncivil behavior (disruptive and threatening). Participants were 20 teachers and 150 students of Nursing and Midwifery department of Shahrekord university of Medical Sciences from three fields (nursing, operating room and midwifery). The collected data was analyzed in the form of mean, standard deviation, percent and frequency and analytical tests such as Pearson, chi-square and Phi. Results: The average age of the fifty participants from each field of study was 54/4 ± 06/22 years. Of the 20 professors participating in the study, 90% were female and the average age was 38/9 ± 43/43 years. According to the findings, the participants thought the prevalence of uncivil behaviors was moderate. Professors found students more responsible for such behaviors (40% vs. 60%) while students believed both groups of participants were guilty. Conclusion: Although the frequency and severity of uncivil behaviors by students and teachers were not considerable, but due to the negative effects of such behaviors in learning and teaching environments, appropriate strategies to improve learning environments is highly necessary. Citation: Rafiee Vardanjani L, Parvin N, Shafiei Z, Safdari Dehcheshmeh F. Incivility Behaviour Training of Teachers and Students in Nursing and Midwifery Department of Shahrekord. Journal of Development Strategies in Medical Education 2016; 2(3): 25-37.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Incivility, Student, Teacher

نویسندگان مقاله لیلا رفیعی وردنجانی | l rafiee vardanjani


ندا پروین | n parvin


زهرا شفیعی | z shafiee


فرانک صفدری ده چشمه | f safdari dehcheshmeh



نشانی اینترنتی http://dsme.hums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-132-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1855/article-1855-384000.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات