راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی، جلد ۳، شماره ۲، صفحات ۴۷-۵۵

عنوان فارسی راهکارهای ارتقاء سطح کیفی آموزش زبان تخصصی پزشکی
چکیده فارسی مقاله چکیده مقدمه و هدف: دانشجویان آموزش پزشکی اکثرا" با عدم توانایی بیان دانش حرفه‌ای خود در محافل بین المللی مواجه می‌شوند که متاسفانه توانایی علمی ایشان را زیر سوال می‌برد. این مطالعه با هدف جمع‌بندی و توصیه عواملی که تاثیر مثبت بر آموزش و یادگیری زبان تخصصی پزشکی دارند, انجام شده است. روش ها:ر: این مقاله از نوع مروری بوده است. کلید واژه‌های موانع زبانی, آموزش زبان انگلیسی,آموزش پزشکی و زبان تخصصی پزشکی در پایگاههای اطلاعاتیPubmed, Scopus, Google Scholar, Science direct, SID, Magiran مورد جستجو قرار گرفتند. از میان مقالات مربوط به ده سال اخیر, 60 مقاله استخراج شد که پس از حذف مواردی که بصورت چکیده یا یادداشت به سردبیر بودند, 47 مقاله کاملا" مرتبط مورد مطالعه و بررسی قرار گرفتند و در نهایت به 29 مورد از آنها استناد شد. یافته ها: یافته‌ها بیانگر این نکته بودند که عوامل متعددی بطور مستقیم یا غیر مستقیم در آموزش و یادگیری زبان تخصصی پزشکی مؤثر هستند, از جمله غلبه بر موانع زبانی, بازبینی دوره‌های آموزشی, برگزاری دوره‌های فوق برنامه آموزشی و ... برای دانشجویان و مدرسین, انتخاب منابع آموزشی مناسب پس از ارزیابی دقیق و مهمتر از همه ایجاد تغییرات محیط آموزشی با توجه به نیازسنجی‌های انجام شده از دانشجویان. نتیجه‌گیری: از یافته‌های این مطالعه چنین نتیجه‌گیری می‌شود که مدرسین زبان تخصصی, تدوین‌کنندگان کتب درسی و متصدیان امور آموزشی می‌توانند با در نظر گرفتن و غلبه بر عوامل تاثیرگزار بر آموزش زبان تخصصی پزشکی سطح کیفی آموزش و یادگیری این فن را ارتقا بخشند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Strategies to Improve the Quality of Specialized Medical English Teaching
چکیده انگلیسی مقاله Abstract Introduction: Medical students’ academic non achievements which eventually lead to their career challenges, originate from lack of English language proficiency. In this regard, this study aimed to summarize and recommend the influencing factors for promoting the quality of learning and teaching Medical English. Methods: This was a review article. The key words were searched in the data bases of PubMed, Scopus, Google Scholar, Science direct, SID and Magiran. After inclusion of full papers and exclusion of abstracts and letters to editors from the 60 related papers that were published during the last ten years, 47 remained which were studied carefully and 29 were cited. Results: The findings indicate that there are numerous facts which would directly or indirectly influence medical English learning and teaching, namely overcoming language barriers, reviewing medical English curricula, providing extracurricular programs to enhance both the teachers’ and students’ language proficiency, choosing optimal teaching materials, and modifying medical education context based on the needs of students. Conclusion: it is concluded that teachers, textbook developers and educational authorities could improve the quality of learning and teaching by considering the influencing factors of medical English learning and teaching. Citation: Piroozan A, Boushehri E. Strategies to Improve the Quality of Specialized Medical English Teaching Promoting. Journal of Development Strategies in Medical Education 2016; 2(3): 47-55.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله افسون پیروزان | a piroozan


الهام بوشهری | e boushehri



نشانی اینترنتی http://dsme.hums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-138-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1855/article-1855-384002.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده کاربردی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات