راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی، جلد ۳، شماره ۲، صفحات ۶۵-۷۵

عنوان فارسی بررسی وضعیت ارزیابی درونی درگروه‌های آموزشی علوم پایه دانشگاه علوم پزشکی مازندران ۱۳۹۴
چکیده فارسی مقاله چکیده مقدمه و هدف: ارزیابی درونی بعنوان فرآیندی سیستماتیک جهت ارتقاء کیفیت آموزشی و پژوهشی برای دانشگاهها یک ضرورت محسوب می‌شود. مطالعه حاضر با هدف بررسی وضعیت موجود ارزیابی درونی در گروه‌های آموزشی علوم پایه دانشگاه علوم پزشکی مازندران انجام شد. روش ها: این پژوهش توصیفی-تحلیلی از نوع مقطعی در گروه‌های آموزشی علوم پایه دانشکده‌های دانشگاه علوم پزشکی مازندران در سال 1394 به انجام رسیداست. ابتدا داده‌ها از طریق چک لیستها و پرسشنامه‌ها جمع‌آوری شده و وضعیت دانشکده‌ها در رابطه با استانداردهای هشت گانه تعیین شد. نتایج با استفاده از نرم افزار SPSS با تاکید بر آمارهای توصیفی مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت. یافته ها: نتایج نشان داد که از مجموع 100% امتیاز، دانشکده پزشکی با کسب امتیاز 56% در وضعیت نسبتاً مطلوب، دانشکده داروسازی با کسب امتیاز70% ، در وضعیت نسبتاً مطلوب، دانشکده دندانپزشکی با کسب امتیاز 48% در وضعیت نامطلوب، دانشکده پرستاری- مامایی ساری با کسب امتیاز59% در وضعیت نسبتاً مطلوب، دانشکده بهداشت با کسب امتیاز64% در وضعیت نسبتاً مطلوب و دانشکده پیراپزشکی ساری با کسب امتیاز 55% در وضعیت نسبتاً مطلوب قرار داشتند. نتیجه‌گیری: با توجه به امتیازات کلی حاصل از ارزیابی درونی انجام شده توسط گروه‌های آموزشی دانشکده‌ها، پیشنهاد می‌شود که برای بهبود کیفیت آموزش، کلیه گروه‌های آموزشی اقدام به تدوین و تصریح اهداف استراتژیک و برنامه عملیاتی متناسب با نیازهای گروه نمایند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله وضعیت ارزیابی درونی، گروه‌های آموزشی علوم پایه، مازندران

عنوان انگلیسی An Assessment of Internal Evaluations in Departments of Basic Sciences in Mazandaran University of Medical Sciences 2015
چکیده انگلیسی مقاله Abstract Introduction: Internal evaluation is necessary as a systematic process for improvement of education or research in universities. The aim of this study was to investigate the status of internal evaluation in departments of basic science in Mazandaran University of Medical Science. Methods: This study was cross-sectional. Study was conducted in departments of basic science in Mazandaran University of Medical Sciences in 2015. The data was gathered by checklists and questionnaires which were based on eight standards. The results of this study were processed through descriptive tests using SPSS 16 software. Results: The results showed that out of a total of 100 points, school of medicine with a score of 56% was in a relatively good state; Faculty of Pharmacy with a score of 70% was in a relatively good state; school of Dentistry with a score of 48% was in a disadvantaged state; Nursing and Midwifery with a score of 59% were in a relatively good state; School of Public Health with a score of 64%was in a relatively good state; Faculty of paramedical with a score of 55%was in a disadvantaged state. Conclusion: By considering the total scores of internal evaluation conducted by the groups of schools, it is required to improve the quality of education by developing clear strategic objectives and action plans appropriate to the needs of all educational groups. Citation: Sadeghimahalli F, Amuei F, Dabbaghi S. Study the Status of Internal Evaluation in Departments of Basic Medicine of Mazandaran University of Medical Sciences 2015. Journal of Development Strategies in Medical Education 2016; 2(3): 65-75.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله فروزان صادقی محلی | f sadeghimahalli


فتانه عمویی | f amuei


سحر دباغی | s dabbaghi



نشانی اینترنتی http://dsme.hums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-136-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1855/article-1855-384004.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات