Journal of Research and Health، جلد ۷، شماره ۳، صفحات ۷۸۸-۷۹۵

عنوان فارسی ویژگی های روان سنجی پرسشنامه ناامیدی کودکان و نوجوانان
چکیده فارسی مقاله چکیده: زمینه و هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی ویژگی‌های روان‌سنجی مقیاس ناامیدی کودکان و نوجوانان 12-19 سال، با به کار‌گیری تحلیل عاملی تاییدی بود. مواد و روش‌ها: بعد از ترجمه سوال‌ها، نمونه‌ای با حجم603 نفر دانش آموز 300 دختر و 303 پسر راهنمایی و دبیرستانی به روش نمونه‌گیری خوشه ای از بین دانش آموزان شهر تهران انتخاب شدند. برای محاسبه روایی همگرا و واگرا، هم‌زمان با اجرای مقیاس، پرسشنامه افسردگی کودکان و خودکارآمدی نوجوانان اجرا شد. جهت بررسی ساختار عاملی تأییدی مرتبه اول مقیاس ناامیدی کودکان و نوجوانان از روش برآورد کم‌ترین مقدار مجذورات وزن‌دار (WLS)و برای ارزیابی کفایت برازش مدل با داده‌ها از شاخص‌های RMR، RMSEA، CFI، AGFI، GFI، 2c، /df2 و 2 استفاده گردید. یافته‌ها: ضریب آلفای کرونباخِ مقیاس ناامیدی دانش آموزان بالاتر از 70/0 و در حد رضایت‌بخشی بود. ساختار عاملی مقیاس ناامیدی کودکان و نوجوانان با استفاده از تحلیل عاملی تأییدی مورد تأیید قرار گرفت. بررسی ضرایب همبستگی نشان داد که مقیاس ناامیدی کودکان و نوجوانان با مقیاس افسردگی رابطه مثبت معنی‌دار و با مقیاس خودکارآمدی رابطه منفی معنادار دارد که این رابطه بیانگر روایی همگرا مقیاس ناامیدی کودکان و نوجوانان با افسردگی کودکان و روایی واگرا ناامیدی با مقیاس خودکارآمدی نوجوانان است. نتیجه‌گیری: ساختار عاملی مرتبه اول مقیاس ناامیدی کودکان و نوجوانان برازش بهتری با داده‌های مشاهده شده نشان داد. ساختار عاملی تأییدی، اعتبار و روایی مقیاس ناامیدی کودکان و نوجوانان برای کاربردهای پژوهشی و تشخیص‌های بالینی در حد قابل قبول بود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله مقیاس ناامیدی کودکان و نوجوانان، روایی، پایایی.

عنوان انگلیسی The psychometric properties of hopelessness scale among children
چکیده انگلیسی مقاله Hopelessness, or negative expectations toward the future, is considered to be a central feature of depression. This can affect individual’s personal, familial, occupational, educational and social functions negatively. The current research aimed to study the psychometric properties of hopelessness scale in children within the age range of 12-19. After translating items of HSC to Persian, a sample of 603 guidance and high school students (300 girls and 303 boys) were selected from all students of Tehran. To measure divergent/convergent validity of the scale, children depression scale (CDI) and adolescent’s self-efficacy scale (SEQ-C) were performed in parallel. A first-order Confirmatory factor analysis was used to measure hopelessness scale in children (HSC) questionnaire. Cronbach’s alpha coefficient of HSC in students was calculated 77% and was relatively satisfactory. The Factor analysis of HSC was confirmed by confirmatory factor analysis. An analysis of correlation coefficients has revealed that HSC has a significant positive relation with depression scale and a significant negative relation with self-efficacy scale which indicates that there is a convergent validity between HSC and depression scale in children and a divergent validity between it and self-efficacy in adolescents. First-order confirmatory factor analysis of HSC scale has shown a better fitness with observed data. The confirmatory factor structure, validity and reliability of HSC were relatively satisfactory for research purposes and clinical diagnoses.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Children, Hopelessness, Reliability, Validity

نویسندگان مقاله مجتبی حبیبی | mojtaba habibi


حبیبه خلقی | habibeh kholghi


حسین عابدی پریجا | hossein abedi parija


زیبا پرندوار | ziba parandvar


مایده سادات اعتصامی | maede sadat etesami



نشانی اینترنتی http://jrh.gmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-827-2&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/241/article-241-386864.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده نظام سلامت
نوع مقاله منتشر شده مقاله اصیل پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات