|
Journal of Research and Health، جلد ۷، شماره ۳، صفحات ۸۷۷-۸۸۴
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی رابطه سازگاری دانش آموزان دبیرستانی با ادراک آنان از سبکهای ارتباطی خانواده |
|
چکیده فارسی مقاله |
خانواده یکی از محیط های موثر در سلامت جسمی و روانی کودکان و نوجوانان می باشد بنابراین بررسی محیط و روابط حاکم در خانواده به لحاظ تاثیر گذاری بر کوکان و نوجانان آن خانواده بسیار ضروری می نماید به این منظور این پژوهش با هدف بررسی رابطه بین ادراک دانش آموزان از سبک های ارتباطی والدین و ناسازگاری آنان طراحی و اجرا گردید. این پژوهش از نوع توصیفی می باشد. جامعه آماری عبارت بود از تمامی دانش آموزان دختر مقطع متوسطه شهر بیرجند. 300 آزمودنی به شیوه خوشه ای تصادفی بر اساس جدول مورگان انتخاب و مورد بررسی قرار گرفتند. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه استاندارد شده سازگاری دانش آموزان و الگوی ارتباطات خانواده استفاده شد. داده های گرداوری شده با استفاده از تحلیل واریانس، ضریب همبستگی و ضریب رگرسیون با استفاده از نرم افزار spss مورد تحلیل قرار گرفتند. یافته های پژوهش نشان داد که تنها بین ناسازگاری عاطفی و جهت گیری ارتباطی هنوایی رابطه معناداری به لحاظ آماری مشاهده شد.وجود دارد. بین ناسازگاری کلی و جهت گیری ارتباطی همنوایی نیز رابطه معناداری به لحاظ آماری مشاهده شد. نتایج نشان داد بین سبک های ارتباطی والدین و ناسازگاری کودکان آنان ، تفاوت معناداری مشاهده شد.تحلیل هر یک از متغیرهای وابسته به تنهایی، با استفاده از آلفای میزان شده بن فرونی مورد بررسی قرار گرفت.تنها در مولفه ناسازگاری عاطفی بر حسب سبک های ارتباطی والدین تفاوت مشاهده شد. آزمون تعقیبی توکی نشان داد که در خانواده هایی که والدین دارای سبک ارتباطی خانواده کثرت گرا بودند کودکانشان در مقایسه با والدینی که دارای سبک ارتباطی خانواده توافق کننده و محافظت کننده بودند از ناسازگاری عاطفی پایین تری برخوردار بودند یا به عبارتی دیگر سبک ارتباطی خانواده کثرت گرا سازگاری عاطفی را برای کودکان آن خانواده به همراه دارد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
دانش اموزان، ادراک سبک ارتباطی، والدین |
|
عنوان انگلیسی |
Relationship between perception of parental communication styles incompatibility amongst high school students |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Family is an influential setting in physical and mental health of children and adolescents. Accordingly, studying the atmosphere and current relationships in the family in terms of their effect on children and adolescents is highly necessary. This study was designed and conducted to investigate the relationship between students' perception of parental communication styles and their own incompatibility. In this descriptive study, population consisted of female students of high school, of whom, 300 were selected and studied in a random cluster method. Data were collected using the standardized students' compatibility and family communication pattern questionnaire. The results showed a significant relationship only between emotional incompatibility and conformity communication orientation. A statistically significant relationship was also observed between general incompatibility and conformity communication orientation. The results also showed that parental communication styles have a role in children's incompatibility. Analysis of each dependent parameter alone showed a difference in parental communication styles only in emotional incompatibility component. Pluralistic family communication style is associated with emotional compatibility of children of the family. The present study results relating to role of communication styles in students' compatibility suggest that it is necessary to teach parents appropriate communication styles. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Communication, Incompatibility, Parents, Students |
|
نویسندگان مقاله |
محمد اکبری بورنگ | mohammad akbari booreng دانشگاه
|
|
نشانی اینترنتی |
http://jrh.gmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-677-1&slc_lang=fa&sid=en |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/241/article-241-386875.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
کاربردی |
نوع مقاله منتشر شده |
مقاله اصیل پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|